The History of the development of flute art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.28

Keywords:

flute, performer, construction, playing technique, treatise, flute repertoire

Abstract

In the article, the theoretical and practical substantiation of a complex study of the history of the development of flute art is carried out, which determines its relevance for modern artistic and pedagogical practice. The ways of the origin of the flute, its development from ancient times to the present are analyzed. The historical retrospective presents the structural changes of flute instruments, in particular the structural features of the flute of the 18th century and the modernization of the flute in the 19th and 20th centuries: by making numerous changes in the design. The role of J. Kvantz and T. Böhm in the development of flute art is noted.

The works of foreign (J. Kvants, J. Tromlitz) and Ukrainian (Y. Kachmarik, I. Yermak, Y. Karpyak, M. .Piertsov) researchers, the composer's contribution to the development of flute art is considered. Special attention is paid to the Ukrainian flute school, the formation of which is connected with the opening of conservatories in large cities (Kyiv, Kharkiv, Odesa, Lviv) and the development of composer practice.

References

Апатский В.Н. (2010), История духового музыкально-исполнительского искусства. Киев: Задруга. 320 с.

Апатский В.Н. (2006), Основы теории и методики духового музыкально-исполнительского искусства. Киев: НМАУ им. П.И. Чайковского. 432 с.

Єрмак І.Ю. (2019), Ритмічна альтерація у флейтовому виконавському мистецтві XVIII ст. Мистецтвознавчі записки. Вип. 35. Київ: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. С.316-322.

Єрмак І.Ю. (2018), Особливі прикраси у флейтовому виконавському мистецтві XVІІI ст. Можливості їх використання та техніка виконання на сучасному інструменті. East European Scientific Journal. Вип. 11 (39). Варшава: ООО «Евразийское Научное Содружество». С.11-17.

Єрмак І.Ю. (2020), Флейтове виконавське мистецтво Західної Єврови XVIII століття. Дис. канд. мистецтвознав. НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ. 432 с.

Карпяк А.Я. (2002), Флейтове мистецтво в музичній культурі Львова XIX-XX ст. Автор. дис. канд. мистецтвознав. ЛНМА ім. М. Лисенка. Львів. 19 с.

Качмарчик В. П. (2004), Реформа Т. Бёма (к проблеме исследования механико-акустической системы флейты). Музичне мистецтво: зб. наук. ст. Донецької державної музичної академії ім. С. С. Прокоф’єва. Донецьк. Вип. 4. С. 218-227.

Перцов М.О. (2018), Флейтова музика України: витоки, історична еволюція та сучасні тенденції. Авторефер. дис. канд. мистецтвознав. Київ: КНУКІМ. 19 с.

Artaud P.-Y., Geay G. (1980), Flûtes au présent: traité des techniques contemporaines sur les flûtes traversières à l’usage des compositeurs et des flutists. Paris: Editions Jobert & Editions musicales transatlantiques. 131 p.

Boland J.D. (1998), Method for the one-keyed flute. Berkeley: University of California Press, 224 p.

De Lorenzo L. (1992), My complete story of the flute: the instrument, the performer, the music. Lubbock, Texas: Texas Tech University Press, 660 p.

Donington R. Baroque music: style and performance. London: Faber & Faber, 1992. 206 p.

Quantz J.J. (1752), Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. Berlin: Johann Friedrich Voß378 p.

Tromlitz J. (1791), Ausführlicher und gründlicher Unterricht die Flöte zu spielen, Leipzig: Adam Friedrich Böhme, 411 p.

Published

2023-05-22