Історія становлення флейтового мистецтва

Автор(и)

  • Новосадов Ярослав Григорович Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-6484-9914
  • Мозгальова Наталія Георгіївна Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-7857-7019

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.28

Ключові слова:

флейта, виконавець, конструкція, техніка гри, трактат, флейтовий репертуар

Анотація

У статті здійснено теоретичне та практичне обґрунтування комплексного дослідження історії становлення флейтового мистецтва, що визначає її актуальність для сучасної мистецько-педагогічної практики. Проаналізовано шляхи виникнення флейти, її розвиток від давніх часів до сьогодення. В історичній ретроспективі представлено конструктивні зміни флейтового інструментарію, зокрема конструктивні особливості флейти XVIII століття та модернізацію флейти у ХІХ-ХХ століттях: шляхом здійснення численних змін у конструкції. Відзначено роль Й. Кванца та Т.Бьома у розвитку флейтового мистецтва. Проаналізовано роботи зарубіжних (Й. Кванца, Й. Тромліца) та українських (Є. Качмарика, І. Єрмака, Я. Карп’яка, М. Пєрцова) дослідників, розглянуто композиторський внесок у розвитокфлейтового мистецтва. Особливу увагу приділено українській флейтовій школі, становлення якої пов’язано із відкриттям у великих містах (Київ, Харків, Одеса, Львів) консерваторій та розвитком композиторської практики.

Посилання

Апатский В.Н. (2010), История духового музыкально-исполнительского искусства. Киев: Задруга. 320 с.

Апатский В.Н. (2006), Основы теории и методики духового музыкально-исполнительского искусства. Киев: НМАУ им. П.И. Чайковского. 432 с.

Єрмак І.Ю. (2019), Ритмічна альтерація у флейтовому виконавському мистецтві XVIII ст. Мистецтвознавчі записки. Вип. 35. Київ: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. С.316-322.

Єрмак І.Ю. (2018), Особливі прикраси у флейтовому виконавському мистецтві XVІІI ст. Можливості їх використання та техніка виконання на сучасному інструменті. East European Scientific Journal. Вип. 11 (39). Варшава: ООО «Евразийское Научное Содружество». С.11-17.

Єрмак І.Ю. (2020), Флейтове виконавське мистецтво Західної Єврови XVIII століття. Дис. канд. мистецтвознав. НМАУ ім. П. І. Чайковського. Київ. 432 с.

Карпяк А.Я. (2002), Флейтове мистецтво в музичній культурі Львова XIX-XX ст. Автор. дис. канд. мистецтвознав. ЛНМА ім. М. Лисенка. Львів. 19 с.

Качмарчик В. П. (2004), Реформа Т. Бёма (к проблеме исследования механико-акустической системы флейты). Музичне мистецтво: зб. наук. ст. Донецької державної музичної академії ім. С. С. Прокоф’єва. Донецьк. Вип. 4. С. 218-227.

Перцов М.О. (2018), Флейтова музика України: витоки, історична еволюція та сучасні тенденції. Авторефер. дис. канд. мистецтвознав. Київ: КНУКІМ. 19 с.

Artaud P.-Y., Geay G. (1980), Flûtes au présent: traité des techniques contemporaines sur les flûtes traversières à l’usage des compositeurs et des flutists. Paris: Editions Jobert & Editions musicales transatlantiques. 131 p.

Boland J.D. (1998), Method for the one-keyed flute. Berkeley: University of California Press, 224 p.

De Lorenzo L. (1992), My complete story of the flute: the instrument, the performer, the music. Lubbock, Texas: Texas Tech University Press, 660 p.

Donington R. Baroque music: style and performance. London: Faber & Faber, 1992. 206 p.

Quantz J.J. (1752), Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen. Berlin: Johann Friedrich Voß378 p.

Tromlitz J. (1791), Ausführlicher und gründlicher Unterricht die Flöte zu spielen, Leipzig: Adam Friedrich Böhme, 411 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-22

Як цитувати

Новосадов Я. Г. і Мозгальова Н. Г. (2023) «Історія становлення флейтового мистецтва», Науковий часопис УДУ імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. [Kyiv, Ukraine], 29, с. 222–229. doi: 10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.28.

Номер

Розділ

Розділ 4. Історичні, порівняльно-педагогічні аспекти професійно-художньої освіти