Деякі особливості формування у молодших школярів навичок читання нотного тексту
Ключові слова:
виконання музики; піаніст-початківець; читанняАнотація
Формування навичок читання нотного тексту за принципом "prima vista" (коли виконавець грає музику, запис якої вперше бачить) є надзвичайно важливим у навчанні інструменталістів. Уточнюється роль так званого донотного періоду навчання піаністів, деталізуються принципи активізації уваги учня. З історичної, теоретичної та практичної позицій обґрунтовано пріоритет відтворення звуковисотної складової нотного запису, тоді як на другий план відводиться увага до метру і ритму. Пропонуються різні форми роботи з нотним текстом, за фортепіано і без інструменту (застосовується "сліпий метод"). Підкреслюється неефективність зовнішніх способів керування процесом візуального сприйняття нот. У формуванні у молодших школярів навичок читання нотного тексту "з листа" педагогу важливо звертати увагу на розвиток слухового досвіду юного виконавця, умінні прогнозувати розвиток музичних подій, здатності миттєво активізувати творчий потенціал.
Посилання
Barenboym L.A. Put k muzitsirovaniyu. Issledovanie [The path to playing music. Study]. Leningrad, 1979. 352 p. (in Russian)
Bach C.Ph.E. Opyt istinnogo iskusstva igry na klavesine [Experience the true art of playing the harpsichord]. Chapter 1. St.Petersburg: Early Music Publishing House, 2005. 169 p. (in Russian)
Bryanskaya F.D. Formirovanie i razvitie navyka igry s lista v pervye gody obucheniya pianista [Formation and development of playing skills from a sheet in the early years of pianist training]. Moscow: Klassika-XXI, 2008. 68 p. (in Russian)
Gorelashvili L.I. Nekotorye osobennosti vizualnogo vospriyatiya i operativnoy pamyati pianista v protsesse chteniya s lista: Avtoref. diss. … kand. iskusstvovedeniya [Some features of the visual perception and memory of a pianist in the process of reading music from a sheet : Abstract thesis Ph.D. (Arts)]. Tbilisi, 1978. 25 p. (in Russian)
Zaria L.O. Spetsyfika formuvannia navychok chytannia z lysta notnoho tekstu u maibutnikh vchyteliv muzyky [Specificity of forming reading skills from a sheet of musical text within education for upcoming teachers]. Naukovyi chasopys NPU im. M.P. Dragomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity, Issue 18. Kyiv, 2015, pp.182-184. (in Ukrainian)
Kuperen F. Iskusstvo igry na klavesine [The art of playing the harpsichord]. Moscow, 1973. 152 p. (in Russian)
Metner N.K. Povsednevnaya rabota pianista i kompozitora [The daily work of the pianist and composer]. Moscow: Muzgiz, 1963. 92 p. (in Russian)
Neygauz G.G. Ob iskusstve fortepyannoy igry. Zapiski pedagoga [About the art of piano playing. Notes of the pedagogue]. Moscow: Muzgiz, 1961. 319 p. (in Russian)
Obuchenie igre na fortepiano po Leymeru-Gizekingu [Training of piano playing by the method of Leimer-Gizeking]. Moscow, 2009. 116 p. (in Russian)
Feuerbach L. Osnovnye polozheniya filosofii budushchego [The main provisions of the philosophy of the future]. In Feuerbach L. Izbrannye filosofskie proizvedeniya. V 2-kh t. T.1. [Selected philosophical works. In 2 Volums. Vol. 1]. Moscow: Politizdat, 1955, pp. 136-204. (in Russian)
Tsaturyan K.A. Chtenie s lista [Sheet notes reading]. Teoriya i metodika obucheniya igre na fortepiano : ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ucheb. zavedeniy. [Theory and methods of piano playing education: Tutorial for students of higher establishments]. Moscow, 2001, pp.126-140. (in Russian)
Shuman R. Zhiznennye pravila dlya muzykantov [Vital rules for musicians]. Moscow, 1959. 40 p. (in Russian)
Parrish C. The notation of medieval music. NY, 1957. 228 p.