Музичне навчання як детермінанта творчого розвитку особистості
Ключові слова:
гармонія особистості; музична творчість; музичні здібності; навчання мистецтву; соціальний розвиток; творче мисленняАнотація
Обґрунтовується гіпотеза про те, що музичне навчання дозволяє виявити творчі здібності людини до будь-якої професійної діяльності. Феномен творчості розглядається через системну детермінацію життя особистості, способом існування якої є діяльність у конкретно-історичному соціальному просторі певної епохи. Аналізується досвід використання музичного навчання у системі виховання особистості у минулому та в сучасності. Висвітлюються результати досліджень в галузі музикознавства, соціології, психології, філософії: узагальнення дозволяють стверджувати, що музичне навчання здатне створювати універсальні умови творчого розвитку, природа яких походить від природи самої музики. Як явищу соціального буття і результату діяльності людини, музиці притаманні унікальні властивості: вона несе у собі образний код відображення світу, є носієм суспільно-історичного досвіду попередніх поколінь, джерелом формування специфічних людських здібностей, засобом розкриття творчих можливостей особистості.
Посилання
Adorno T. V. Izbrannoe: sotsiologiya v muzyke [Selected: Sociology in Music]. St.-Petersburg, 1999. 378 p. (in Russian)
Aristotel. Polityka [Politica]. Translated from classical Greek by O. Kysliuk. Kyiv: Osnovy, 2000. 239 p. (in Ukrainian)
Bychko I. Skeptychna metamorfoza humanizmu Vidrodzhennia [The skeptical metamorphosis of Renaissance humanism]. Vsesvit. Radianskyi pysmennyk. No 2. Kyiv, 1983, pp. 147–150. (in Ukrainian)
Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy : 250000 [Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language : 250000 words]. Editor in Chief – V.T. Busel. Kyiv, 2005. 1728 p. (in Ukrainian)
Vinogradov G. & Krasovskaya Ye. Zanimatelnaya teoriya muzyki [Entertaining music theory]. Moscow, 1991. 192 p. (in Russian)
Ilin Ye.P. Psikhologiya tvorchestva, kreativnosti, odarennosti [Psychology of art, creativity, giftedness]. St.-Petersburg, 2009. 434 p. (in Russian)
Kosenko P.B. Unison trokh mystetstv [Unison of the three arts]. Mystetstvo ta osvita. No 4 (78). Kyiv, 2015, pp. 46–51. (in Ukrainian)
Ketkov O. U Dzerkali narodnoi pisni [In the mirror of folk song]. Vsesvit. Kyiv: Radianskyi pysmennyk, 1984, pp. 154–156. (in Ukrainian)
Leontev A.N. Deyatelnost. Soznanie. Lichnost [Activity. Consciousness. Personality]. Moscow, 2004. 352 p. (in Russian)
Petrovskiy A.V. Psikhologiya o kazhdom iz nas i kazhdomu iz nas o psikhologii [Psychology about each of us and each of us about psychology]. Rossiyskiy gosudarstvennyy gumanitarnyy universitet. Moscow, 1996. 342 p. (in Russian)
Petrushin V.I. Muzykalnaya psikhologiya: uchebnoe posobie dlya vuzov [Music Psychology: a textbook for universities]. Moscow, 2008. 400 p. (in Russian)
Pifagor [Pythagoras]. Zolotoy kanon. Figury ezoteriki. [Golden canon. Esoteric figures]. Moscow, 2003. 448 p. (in Russian)
Rappoport S. Kh. O variantnoy mnozhestvennosti ispolnitelstva [About variant plurality of performance]. Muzykalnoe ispolnitelstvo. Issue 7. Moscow, 1972, pp. 3–46. (in Russian)
Franko I. Iz sekretiv poetychnoi tvorchosti [From the secrets of poetic creativity]. Zibrannia tvoriv. Book 31. Kyiv, 1981, pp. 45–119. (in Ukrainian)
Lubart T. I. & Getz I. (1997) Emotion, Metaphor, and the Creative Process. Creativity Research Journal, Vol. 10. Issue 4, pp. 285–301. DOI: 10.1207/s15326934crj1004_1