ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ САМООЦІНЮВАННЯ ОБРАЗУ «Я» ПІДЛІТКАМИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2025.26(71).03

Ключові слова:

підлітки, образ «Я», Я-концепція, самооцінка, самоставлення, самоприйняття, самоповага, самосвідомість, ідентичність.

Анотація

 

У статті висвітлено особливості впливу воєнних подій на процес самооцінювання особистістю підліткового віку власного Я-образу. Проведено теоретичний аналіз наукових розвідок сучасних вчених з питань самооцінки та самосвідомості особистості підліткового віку. Результати дослідження виявили сконцентрованість досліджуваних на рефлексивних очікуваннях значущих для них людей. Якісні показники були репрезентовані за когнітивно-рефлексивним та емоційно-оцінним компонентами. Для діагностики конативно-регулятивного компонента була використана апробована в процесі пілотажного дослідження шкала з контрольними твердженнями, які актуалізували соціально-бажані моделі поведінки підлітка.  Це дало можливість констатувати проблемні категорії відповідей, емоційну валентність самоідентичності та вияви соціально-бажаних моделей поведінки у процесі самооцінювання підлітків. Психологічний аналіз показав, що в процесі самооцінювання у підлітків презентовані такі категорії, як когнітивна розгалуженість, когнітивна обмеженість та проблемна ідентичність. Більше половини досліджуваних продемонстрували переважання негативної самооцінки, причому в третини респондентів самокритика і самозневага виражені досить явно. Вони не приймають себе, вважають себе неуспішними й гіршими за інших однолітків, не прагнуть пред'являти свої сильні сторони у міжособистісній взаємодії чи конкретній діяльності. Такі результати вказують на специфічний вплив воєнних дій на процес становлення самосвідомості, зокрема образу «Я» підлітків. Загалом психологічний аналіз самооцінювання підлітками в кризових умовах життя надав можливість констатувати й інтерпретувати нові особистісні характеристики підлітків, які формуються у них у процесі сучасного соціального буття. Це у подальшому надасть можливість психологам переорієнтуватися у просвітницькій, діагностичній, превентивній та корекційній діяльності з особистістю підліткового віку.

Література

  1. Бех, І.Д. (2009). Грані самосвідомості особистості. Психологічні джерела виховної майстерності. Київ : Академвидав.
  2. Булах, І.С. (2016). Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи (Монографія). Вінниця : Нілан-ЛТД.
  3. Бушай, І.М. (2000). Психологічні особливості розвитку «Я – образу» акцентуйованих підлітків. (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ.
  4. Жизномірська, О.Я. (2010) Психологічні особливості самоствердження молодших та старших підлітків. (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ : Нац- педагогічний ун-т імені М. П. Драгоманова.
  5. Ілляш, С.Д., Калита, Н.І., & Скалич, Л.Й. (2019). Формування саморозуміння у майбутніх педагогів у період професійного становлення (емпіричні аспекти). Молодий вчений, 4(68), 224-228. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-4-68-53
  6. Михайлишин, У.Б. (2022). Вплив самооцінки на конфліктну поведінку підлітків. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 3, 86-92. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.17
  7. Данильченко, Н.О., & Вертель, А.В. (2012). Психодіагностика: практикум. Суми : Вид-во. Сум ДПУ ім. А.С. Макаренка.
  8. Супріган, А.О. (2020). Трансформація «Я-образу» особистості в складних життєвих обставинах (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ.
  9. Цешнатій, О. (2019). Особливості використання методики М. Куна та Т. Макпартленда «Хто Я?» при вивченні гендерної ідентичності. Проблеми сучасної психології, 27, 620-633. Режим доступу: http://forensic.bsmu.edu.ua/index.php/2227-6246/article/view/158715
  10. Чанцева-Коваленко, О.М. (2016). Особливості теоретико-методологічного інструментарію дослідження особистісного розвитку дитини під впливом стосунків батьків. Проблеми сучасної психології, 31, 539-548.
  11. Вadanta, B., De la Plata-Blasco, M., Lucchetti, G., & González-Cano-Caballero, M. (2024). The social and health consequences of the war for Ukrainian children and adolescents: a rapid systematic review. Public health226, 74–79. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2023.10.044
  12. Burns, R.B. (1982). Self-Concept Development and Education. London : Holt, Rinehart & Winston.
  13. Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco : W. H. Freeman and Co.
  14. Donnellan, M.B., Trzesniewski, K.H., & Robins, R.W. (2015). Measures of self-esteem. In J. Boyle, D. H. Saklofske, G. Matthews (Eds.), Measures of personality and social psychological constructs (pp. 131-157). Elsevier ; Academic Press.  https://doi.org/10.1016/B978-0-12-386915-9.00006-1
  15. Goto, R., Pinchuk, I., Kolodezhny, O., Pimenova, N., Kano, Y., & Skokauskas, N. (2024). Mental Health of Adolescents Exposed to the War in Ukraine. JAMA pediatrics, 178(5), 480-488. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2024.0295
  16. Harter, S. (1982). The Perceived Competence Scale for Children. Child Development, 53, 87-97. https://doi.org/10.2307/1129640
  17. Kuhn, M.H., & McPartland, T.S. (1954). An empirical investigation of self-attitudes. American Sociological Review, 19, 68-76
  18. Osokina, O., Silwal, S., Bohdanova, T., Hodes, M., Sourander, A., & Skokauskas, N. (2023). Impact of the Russian Invasion on Mental Health of Adolescents in Ukraine. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry62(3), 335-343. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2022.07.845
  19. Rice, F.P., & Dolgin, K.G. (2008). The Adolescent: Development, Relationships, and Culture. Boston : Allyn and Bacon.
  20. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, New Jersey : Princeton University Press.
  21. Rotter, J.B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80, 1-28. https://doi.org/10.1037/h0092976
  22. Spytska, L. (2024). Forecasts regarding mental disorders in people in the post-war period. European Journal of Trauma & Dissociation, 8(1), 100378, https://doi.org/10.1016/j.ejtd.2024.100378

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-28

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають