ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ САМООЦІНЮВАННЯ ОБРАЗУ «Я» ПІДЛІТКАМИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2025.26(71).03Ключові слова:
підлітки, образ «Я», Я-концепція, самооцінка, самоставлення, самоприйняття, самоповага, самосвідомість, ідентичність.Анотація
У статті висвітлено особливості впливу воєнних подій на процес самооцінювання особистістю підліткового віку власного Я-образу. Проведено теоретичний аналіз наукових розвідок сучасних вчених з питань самооцінки та самосвідомості особистості підліткового віку. Результати дослідження виявили сконцентрованість досліджуваних на рефлексивних очікуваннях значущих для них людей. Якісні показники були репрезентовані за когнітивно-рефлексивним та емоційно-оцінним компонентами. Для діагностики конативно-регулятивного компонента була використана апробована в процесі пілотажного дослідження шкала з контрольними твердженнями, які актуалізували соціально-бажані моделі поведінки підлітка. Це дало можливість констатувати проблемні категорії відповідей, емоційну валентність самоідентичності та вияви соціально-бажаних моделей поведінки у процесі самооцінювання підлітків. Психологічний аналіз показав, що в процесі самооцінювання у підлітків презентовані такі категорії, як когнітивна розгалуженість, когнітивна обмеженість та проблемна ідентичність. Більше половини досліджуваних продемонстрували переважання негативної самооцінки, причому в третини респондентів самокритика і самозневага виражені досить явно. Вони не приймають себе, вважають себе неуспішними й гіршими за інших однолітків, не прагнуть пред'являти свої сильні сторони у міжособистісній взаємодії чи конкретній діяльності. Такі результати вказують на специфічний вплив воєнних дій на процес становлення самосвідомості, зокрема образу «Я» підлітків. Загалом психологічний аналіз самооцінювання підлітками в кризових умовах життя надав можливість констатувати й інтерпретувати нові особистісні характеристики підлітків, які формуються у них у процесі сучасного соціального буття. Це у подальшому надасть можливість психологам переорієнтуватися у просвітницькій, діагностичній, превентивній та корекційній діяльності з особистістю підліткового віку.
Література
- Бех, І.Д. (2009). Грані самосвідомості особистості. Психологічні джерела виховної майстерності. Київ : Академвидав.
- Булах, І.С. (2016). Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи (Монографія). Вінниця : Нілан-ЛТД.
- Бушай, І.М. (2000). Психологічні особливості розвитку «Я – образу» акцентуйованих підлітків. (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ.
- Жизномірська, О.Я. (2010) Психологічні особливості самоствердження молодших та старших підлітків. (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ : Нац- педагогічний ун-т імені М. П. Драгоманова.
- Ілляш, С.Д., Калита, Н.І., & Скалич, Л.Й. (2019). Формування саморозуміння у майбутніх педагогів у період професійного становлення (емпіричні аспекти). Молодий вчений, 4(68), 224-228. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-4-68-53
- Михайлишин, У.Б. (2022). Вплив самооцінки на конфліктну поведінку підлітків. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 3, 86-92. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.17
- Данильченко, Н.О., & Вертель, А.В. (2012). Психодіагностика: практикум. Суми : Вид-во. Сум ДПУ ім. А.С. Макаренка.
- Супріган, А.О. (2020). Трансформація «Я-образу» особистості в складних життєвих обставинах (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ.
- Цешнатій, О. (2019). Особливості використання методики М. Куна та Т. Макпартленда «Хто Я?» при вивченні гендерної ідентичності. Проблеми сучасної психології, 27, 620-633. Режим доступу: http://forensic.bsmu.edu.ua/index.php/2227-6246/article/view/158715
- Чанцева-Коваленко, О.М. (2016). Особливості теоретико-методологічного інструментарію дослідження особистісного розвитку дитини під впливом стосунків батьків. Проблеми сучасної психології, 31, 539-548.
- Вadanta, B., De la Plata-Blasco, M., Lucchetti, G., & González-Cano-Caballero, M. (2024). The social and health consequences of the war for Ukrainian children and adolescents: a rapid systematic review. Public health, 226, 74–79. https://doi.org/10.1016/j.puhe.2023.10.044
- Burns, R.B. (1982). Self-Concept Development and Education. London : Holt, Rinehart & Winston.
- Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco : W. H. Freeman and Co.
- Donnellan, M.B., Trzesniewski, K.H., & Robins, R.W. (2015). Measures of self-esteem. In J. Boyle, D. H. Saklofske, G. Matthews (Eds.), Measures of personality and social psychological constructs (pp. 131-157). Elsevier ; Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-386915-9.00006-1
- Goto, R., Pinchuk, I., Kolodezhny, O., Pimenova, N., Kano, Y., & Skokauskas, N. (2024). Mental Health of Adolescents Exposed to the War in Ukraine. JAMA pediatrics, 178(5), 480-488. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2024.0295
- Harter, S. (1982). The Perceived Competence Scale for Children. Child Development, 53, 87-97. https://doi.org/10.2307/1129640
- Kuhn, M.H., & McPartland, T.S. (1954). An empirical investigation of self-attitudes. American Sociological Review, 19, 68-76
- Osokina, O., Silwal, S., Bohdanova, T., Hodes, M., Sourander, A., & Skokauskas, N. (2023). Impact of the Russian Invasion on Mental Health of Adolescents in Ukraine. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 62(3), 335-343. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2022.07.845
- Rice, F.P., & Dolgin, K.G. (2008). The Adolescent: Development, Relationships, and Culture. Boston : Allyn and Bacon.
- Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, New Jersey : Princeton University Press.
- Rotter, J.B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80, 1-28. https://doi.org/10.1037/h0092976
- Spytska, L. (2024). Forecasts regarding mental disorders in people in the post-war period. European Journal of Trauma & Dissociation, 8(1), 100378, https://doi.org/10.1016/j.ejtd.2024.100378