Choreographic art of Ukraine in the context of socio-cultural processes of the first third of the 20th century

Authors

  • VERESHCHAHINA-BILIAVSKA OLENA Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-4559-0230
  • SUSHITSKYI MYKOLA Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-6176-570X

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.24

Keywords:

ballet, Ukrainian music, choreography, theater, classical dance, folk dance

Abstract

The article analyzes factual material from the history of Ukrainian ballet and choreographic education and identifies the features of the national choreographic art of the first third of the 20th century. The application of systemic and cultural approaches made it possible to reveal the specifics of the formation of the art of Ukrainian classical dance and choreographic education in the context of the course of socio-cultural processes of the specified period. The role of Polish dancers in the formation of classical dance in Ukraine is defined. The experiments of P. Virskyi and M. Bolotov in the field of combining the vocabulary of folk dance with classical ballet are characterized. The authors of the article highlight the achievements of the dancers of the Odesa Opera and Ballet Theater, who acted as bold experimenters of the art of dance and determined the ways of its development for the future. It is concluded that the direction of the development of national ballet and choreographic education was directly determined by the course of social processes of the first third of the 20th century, and the factors that inhibited their development are also indicated.

References

Білаш П. М. (2004). Балетмейстерське мистецтво і становлення української сценічної хореографії у контексті розвитку європейської художньої культури 10–30-х років ХХ століття: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства: 17.00.01. Київ:Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв. 18 с.

Горбатова Н. О. (2004). Становлення мистецтва класичного танцю в Україні (20–30-ті роки ХХ ст.) : автореферат дисертації на здобуття наук. ступеня кандидата історичних наук : 17.00.01. Київ: Київський національний університет культури і мистецтв. 18 с.

Загайкевич М. П. (1969). Українська балетна музика. Київ: Наукова думка. 232 с.

Загайкевич М. П. (1968). Музична драматургія українського балету. Проблеми української радянської музики. Випуск 1. Київ: Музична Україна. С. 109–162.

Пастух В. В. (1999). Сценічна хореографічна культура Східної Галичини 20–30-х років ХХ століття : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства:17.00.01 Київ: Київський національний університет культури і мистецтв. 20 с.

Станішевський Ю. О. (1986). Балетний театр Радянської України: 1925–1985. Шляхи і проблеми розвитку. Київ: Музична Україна. 240 с.

Станішевський Ю. (2003). Балетний театр України: 225 років історії. Київ: Музична Україна. 440 с.

ЦиганюкВ. Ф. (1991). Нещасні щасливі. Вінниця : б.в. 27 с.

Щербаківський Д. М. (2008). Оркестри, хори і капели на Україні за панщини.Козак Мамай: мистецько-етнографічні праці. Київ: Факт. С. 279–315.

Published

2023-05-22