Pedagogical foundations of creativity development of younger schoolchildren in a choreographic ensemble
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.22Keywords:
pedagogical conditions, development of creativity, creativity, choreographic trainingAbstract
The article describes the practice of developing the creativity of junior pupils in the process of choreographic training in children’s artistic out-of-school establishments. On the basis of psychological-pedagogical and art-study sources, the basic necessary pedagogical conditions of practical work of the teacher of choreographic art are considered and theoretically substantiated, aimed at applying effective methods of developing the creativity of elementary school students. The correspondence of certain pedagogical conditions of pupils’ creativity development with methods of encouragement, awareness of own actions, results of creativity, self-esteem, aspiration for self-perfection is analyzed. The educational productivity of the methodical work of the teacher-choreographer on the education of creative young students is envisaged.
References
Антонішева В.Л. Визначення сутності поняття креативності в психолого-педагогічній науці. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. Праць, 2010. Вип. 14, книга ІІ. С. 11–18.
Антонова О.Є. Сутність поняття креативності: проблеми та пошуки. Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі: [монографія] / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид.во ім. І. Франка, 2012. С.14–41.
Бабій М.Ф. Розвиток та прояви творчості у сучасній школі. Практична психологія та соціальна робота. 2011. №11. С. 20–26.
Беженар А., Янківська Г. Розвиток креативності, як спосіб формування компетентної особистості в загальній середній та професійній освіті. Електронне наукове фахове видання «Народна освіта», 2019. URL: https://repository.kristti.com.ua/handle/eiraise/997
Бех І. Традиційні й сучасні цілі навчально-виховного процесу / Педагогіка толерантності. 2003 №1. С.26-29.
Веселовська Г. Танц-театр у мистецькому просторі сучасної України. Часопис Національної муз. Акад. України ім. П.І.Чайковського. 2010. №2 (7). С.101-107.
Грабовська Т., Киричук О. Формування позитивної мотивації діяльності особистості / Рідна шк. 2002. №4. С.12-14.
Теплова О. Педагогічні орієнтири формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до творчої самореалізації. Професійна освіта: проблеми і перспективи. К.:ІПТО НАПН України, 2016. Випуск 11. С.112.
Фрицюк В. Творча мотивація як умова формування креативності особистості / VII Міжнародна конференція «Стратегія якості у промисловості і освіті» (3-10 червня 2011 р., Варна, Болгарія): Матеріали. У 3-х томах. Том III. Упорядники: Хохлова Т.С., Хохлов В.О., Ступак Ю.О. Дніпропетровськ/ Варна, 2011. С.523-526.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 14. Theory and methodology of arts education [ Naukovij časopis NPU ìmenì M.P. Dragomanova. Serìâ 14. Teorìâ ì metodika mistecʹkoï osvìti ] ISSN:2664-1909
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.