Development of musicality of schoolchildren in the process of choreographic training
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.21Keywords:
schoolchildren, musicality, musical abilities, choreography, techniques and methodsAbstract
The article reveals the peculiarities of the development of musicality of schoolchildren in the process of choreographic training. It is substantiated the importance and necessity of musical education and development of schoolchildren of different age categories. It is emphasized that this approach is the main condition for the aesthetic education of the personality, its spiritual satisfaction and valuable attitude to reality.
The structure of musicality is shown in the perspective of research by outstanding teachers and artists. Various forms of organization of choreographic activity, techniques and methods that must be used by a modern specialist for diagnosis and development of musical abilities of schoolchildren are analyzed. Their role in the development of emotional sensitivity, the imagery of musical perception and the originality of musical thinking in dance art is shown. The process of developing musicality of schoolchildren at different stages of work (initial, advanced, creative) is highlighted. Pedagogical and creative potential of choreography, its developmental and educational possibilities, personally oriented approach to schoolchildren are defined.
References
Василевська-Скупа Л.П., Швець І.Б., Остапчук Л.О. (2022), Шляхи формування національної самосвідомості підростаючого покоління засобами українського музичного мистецтва Наукові записки. Серія: Педаоічні науки. Кропівницький: РВВ ЦДПУ ім.. Вінниченка, Вип.204. С.99-104.
Волчукова В.М., Бугаєць Н.А., Ліманська О.В., Тіщенко О.М. (2013), Методика роботи з хореографічним колективом: Основи курсу /Навчально-методичний посібник. Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди. 326 с.
Голдрич О.С. (2006), Методика викладання хореографії: Навчальний посібник. Львів: «Сполом». 84 с.
Клименко В. В. (1997), Психологические тесты таланта. Харьков : Фолио. 414 с.
Колногузенко Б. (2012), Методика роботи з дитячим хореографічним колективом. Ч. І : Хореографічна робота з дітьми : навчальний посібник. Харків : ХДАК, 2012.
Лобова О. (2017), Педагогічні основи музично-хореографічної підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 8 (72).
Мартиненко О. (2014), Теорія та методика роботи з дитячим хореографічним колективом (дошкільний вік) : навчальний посібник для студентів напряму підготовки 6.020202 “Хореографія”. Бердянськ : БДПУ. 301 с.
Мозгальова Н.Г. (2015), Музичні здібності, їх сутність і розвиток в процесі інструментально-виконавської підготовки вчителів музики// Педагогіка вищої та середньої школи : збірник наукових праць. Кривий ріг, Вип.41. С.45–51.
Музична педагогіка: Навчальний посібник (2006), К.: КНУКіМ, 188 с.
Науменко С. І.. (2015), Особливості діагностики музичних здібностей дошкільників // Освіта та розвиток обдарованої особистості. № 1.
Онофрійчук Л.М. (2015), Розвиток естетичної культури школярів у процесі позакласної музичної діяльності Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми//Зб. наук. праць – випуск 41 /Редкол. Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер». С. 115-120.
Ростовський О.Я. (2011), Теорія і методика музичної освіти: Навч.-метод, посіб. Тернопіль: Навчальна книга - Богдан. 640 с.
Соляр Л.В. (2021), Методичні аспекти розвитку музичних здібностей молодших школярів у процесі вивчення хореографії. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Випуск 79, том 2. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи.
Сухомлинський В.О. (1977), Павлиська середня школа // Вибр.твори: У 5-ти т. Т. 4. К. 390 с.
Чернишова А. (2014), Професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів початкових класів до викладання хореографії : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Житомир. 262 с.
Шевчук А. (2016), Дитяча хореографія : навчально-методичний посібник. 3-тє вид., зі змін. та доп. Тернопіль : Мандрівець, 288 с.
Теорія та методика музичного виховання дітей дошкільного віку: навч.посіб. (2017) / С.І. Матвієнко. Ніжин: НДУ ім.М.Гоголя, 297с.
LM Onofrichuk, IS Sidorova. (2017), Conceptual approaches to the formation of the basics of students’ aesthetic culture Development and modernization of social sciences: experience of Poland and prospects of Ukraine: Collective monograph. Vol. 3. Lublin: Izdevnieciba “Baltija Publishing”, P.154-170.
Pappacena F. (2011), Noverre’s letters sur la danse the inclusion of dance among the imitative arts Flavia Pappacena.
Структура музикальності та її характеристика: https://repetitor.org.ua/struktura-muzikalnosti-ta-yiyi-harakteristika
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 14. Theory and methodology of arts education [ Naukovij časopis NPU ìmenì M.P. Dragomanova. Serìâ 14. Teorìâ ì metodika mistecʹkoï osvìti ] ISSN:2664-1909
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.