The Problem of training masters-vocalists for artistic and creative activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.14

Keywords:

masters-vocalists, artistic and creative activity, professional self-realization

Abstract

The article highlights the actual problem of forming the readiness of masters-vocalists for artistic and creative activity. The analysis of scientific literature in the direction of the researched problem allows us to identify significant aspects and essential characteristics of the preparation of graduate students-vocalists for artistic and creative activities. The desired format of a modern specialist is characterized by signs of universality, in particular, a vocalist-performer who has a perfect voice, orients himself in the manners of performing a multi-genre and multi-style repertoire. Accordingly, the modern vocalist-performer possesses an individual creative approach in creating an artistic image of the performed vocal work based on image features. The improvement of the process of professional training of masters-vocalists will be facilitated by preparation for artistic and creative activities, who, in the process of further professional self-realization, will be ready to conduct a cultural dialogue with listeners, which will generally contribute to the formation of the culture of the listening audience and the younger generation, through the introduction of the latest forms of professional self-realization of vocalists - performer.

References

Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. Бусел В. Т. К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.

Гаврилюк О.А. Методика організації художньо-творчої діяльності майбутніх учителів музичного мистецтва: методичний посібник. Вінниця: ТОВ «Друк», 2016. 120 с.

Жигінас Т.В. Наукові засади формування вокально-виконавської майстерності майбутніх магістрів з Китаю у працях сучасних українських та китайських науковців // Науковий збірник: Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2022, № 5 (119) – Р. IV. С. 125-136.

Зуб К.К. Художньо-творча діяльність майбутнього вчителя музичного мистецтва //Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського/. - 2011, Вип. 1.33 с. 140-143.

Козир А.В. Професійна майстерність учителя музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти: монографія. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. 380 с.

Отич О.М. Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання: автореф. Дис… док. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2009. 47 с.

Падалка Г.М. Учитель, музика, діти / Г. М. Падалка. – Київ: Музична Україна, 1982. – 144 с.

Роменець В.А. Психологія творчості / Психологія творчості. Київ. 1965.

Рудницька О.П. Педагогіка: загальна та мистецька. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. 2005.

Сисиєва С.О.Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури: Монографія /С.О. Сисоєва – К.: ТОВ Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2014. – 404 с.

Творчий розвиток особистості засобами мистецтва: навчально-методичний посібник / за ред. Н. Г. Ничкало. Чернівці: Зелена Буковина, 2011. 255 с.

Тернопільська В.І., Коломієць Т.В., Піонтківська І.О. Довідник з виховної роботи зі студентами: навч. посіб. Тернопіль : Богдан, 2014. 184 с.

Цянь Кай Художньо-творча діяльність особистості: теоретичний аспект. // зб. наукових матеріалів НПУ ім. М.П.Драгоманова «Імідж сучасного педагога» /, №1(190), с.107–110. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-1(190)-107-110.

Щолокова О.П. Філософські засади мистецької освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009.

Rose Lee Goldberg, Performance Art: From Futurism to the Present //Ad Marginem Press, Garaj. – 2019, – 320c. https://www.livelib.ru/book/1003033853-iskusstvo-performansa-ot-futurizma-do-nashih-dnej-rouzli-goldber

Published

2023-05-22