The Professiography approach in the question of professional training of the future teacher of choreography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.11

Keywords:

professional activity, choreography teacher, professional training, professional profile, artistic portfolio

Abstract

The article reveals the peculiarities of the application of the professional approach in the professional training of future teachers of choreography in higher pedagogical educational institutions of Ukraine. Based on the analysis of scientific research, it has been proven that this approach contributes to the disclosure of the content and features of the chosen profession, the determination of the characteristic relationships of the individual with specific phenomena accompanying the work process, and the disclosure of the spectrum of requirements for a specialist as a representative of the relevant profession.

This approach is based on the construction of a professional profile. The article characterizes different types of professional profiles, developed by scientists of various fields of pedagogy, and suggests the implementation of an artistic portfolio in the process of training choreography teachers, as a kind of professional profile, an effective factor in determining the degree of readiness of an individual for professional activity. The requirements for training future teachers of choreography for artistic and pedagogical activity are highlighted.

References

Антонова О. Є. (2019), Застосування професіографічного підходу до побудови моделі вчителя, здатного працювати з обдарованими учнями. Професіографічний підхід у системі вищої освіти: монографія. Житомир: «О. О. Євенок». С.125-149.

Бідюк Н.Є. (2009), Професійне портфоліо як перспективна технологія оцінювання навчальних досягнень студентів у американській освітній практиці. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. Вип.21. Київ-Вінниця: «Планер». С.19-24.

Гордєєва О.Ю., (2019) Особливості формування педагогічних компетенцій у майбутнього хореографа в процесі фахової підготовки. Інноваційна педагогіка. Рівне. Вип.9. Т.3 С.7-11

Гусак В.М. (2019), Професіограма як основа вдосконалення професійної діяльності та розвитку професійної компетентності педагога-організатора в умовах реалізації концепції «нової української школи». Професіографічний підхід у системі вищої освіти: монографія . Житомир : «О. О. Євенок». 328 с.

Дубасенюк О. А. (2014), Тенденції розвитку професіографічного підходу до вивчення виховної діяльності педагога: акме-історичний контекст. Вісник Черкаського університету. 2014. Вип. № 30(323). С. 65–73. (Серія: Педагогічні науки).

Жерносек І. (2004), Професіограма директора школи нового типу ліцею, гімназії, колегіуму . Управління освітою. 2004. № 92. С.8-9.

TD Hrinchenko, OM Yakymchuk, OYV Biliavska, OP Burska, N Liva (2020), Hermeneutic analysis as a basis of forming a musician’s artistic experience Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, Año 36, Especial N° 27

Published

2023-05-22