Main scientific approaches to conducting and choral training of students of arts faculties

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.09

Keywords:

students of arts faculties, systemic, axiological, cultural, acmeological, creative approaches, conducting and choral training

Abstract

The article reveals the main scientific approaches to conducting and choral training of students of arts faculties. The following scientific approaches to conducting and choral training of future music teachers are singled out, namely: systemic, axiological, cultural, acmeological, creative. A systematic approach makes it possible to consider different elements as a whole based on common or similar elements, where the training of a choral conductor is a whole system of interrelated skills and abilities that develop on the basis of the manual instruments available to the conductor. The axiological approach is a kind of philosophical and pedagogical strategy that considers universal human values, self-worth of the individual as a priority research area and explores ways of optimal use of pedagogical resources within the framework of these values. The cultural approach is a set of theoretical-methodological provisions and organizational-pedagogical measures aimed at creating conditions for the development and transmission of pedagogical values and technologies. The acmeological approach involves a set of principles, techniques, methods of scientific research that allow studying and solving scientific and practical problems in the scope of their real ontological existence. The goal of the creative approach to the professional training of the future teacher is the creative application of experience in conditions that can be transferred to other pedagogical objects.

References

Акмеологічний підхід до визначення сутності педагогічної обдарованості. Акмеологія – наука ХХІ століття: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конфер. За ред. В.О. Огнев’юка. К.: Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2011. С. 17-22.

Андрущенко В.П. Роздуми про освіту: статті, нариси, інтерв’ю. К.: Знання України, 2004. 804, [3] с.

Афанасьєв Ю.Л. Соціально-культурний потенціал художньої діяльності. Л: Світ, 1990. 159 с.

Балл Г.О. Наука як підсистема культури і діалого-культурологічний підхід в освіті. Культурологічні та психолого-педагогічні аспекти гуманізації освіти: наук.-метод. зб. /за ред. Г.В. Балла. К., 1998. С.101–118.

Болгарський А.Г. Музична культура в системі підготовки майбутнього вчителя музики. Науковий часопис Нац. пед. ун-т імені М.Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти: зб. наук. пр. К., 2004. Вип. 1 (6). С. 7-14.

Великий тлумачний словник сучасної української мови /уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел. Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.

Волинка Г.І. Філософія: посібник. Г.І.Волинка, Н.Г.Мозгова, Ю.О.Федів. К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2002. 63 с.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. К.: Либідь, 1997. 376с.

Гузій Н.В. Педагогічний професіоналізм: історико-методологічні та теоретичні аспекти [монографія]. К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. 243 с.

Козир А. В. Акмеологічні умови гармонізації логічної та емоційної сфер формування професійної майстерності викладачів мистецьких дисциплін. Педагогіка вищої та середньої школи : Збірник наукових праць, гол. ред. проф. Буряк В.К. Кривий Ріг: КДПУ, 2011. Вип. 32. 578 с.

Малицька О. Реалізація стратегії інтермедіальності в мистецькій освіті майбутнього вчителя: методологічні підходи. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 33, том 2, 2020 С.240 Режим доступу: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/33_2020/part_2/39.pdf

Методика та організація наукових досліджень: Навч. посіб. С.Е. Важинський, Т.І. Щербак. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с.

Реброва О.Є. Ментальні цінності мистецької освіта. Теоретичні та методичні засади неперервної мистецької освіти: зб. матеріалів науковометодологічного семінару. Чернівці: Вид-во «Зелена Буковина», 2007. С. 36-38.

Системний підхід і моделювання в наукових дослідженнях [текст]: підручник. За заг. ред. Бутка М.П. [М.П. Бутко, І.М. Бутко, М.Ю. Дітковська та ін.] К. : «Центр учбової літератури», 2014. 360 с.

Сова М. Елементи інтеграції мистецтва [https://znannya.org.ua/index.php/novini-znannya/nauka-i-suspilstvo/60-sotsialna-robota/288-naukovij-metod-i-jogo-rol-u-piznanni].

Тушева В.В. Формування науково-дослідницької культури майбутнього вчителя музики в процесі професійної підготовки: теорія і практика: Монографія. НАПН України. Харків: Майдан, 2015. 450 с.

Integration Aspect of Training Teachers of Art Disciplines in Pedagogical Universities. T.Tkachenko, Olha Yeremenko, Alla Kozyr, Viktoriia Mishchanchuk, Wei Liming. Journal of Higher Education Theory and Practice Vol. 22(6) 2022. Р. 138-147. Scopus.

Published

2023-05-22

How to Cite

Мальцева Н. В. (2023) “Main scientific approaches to conducting and choral training of students of arts faculties”, Scientific Journal of Dragomanov Ukrainian State University, Series 14, Theory and Methodology of Arts Education. [Kyiv, Ukraine], 29, pp. 69–76. doi: 10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.09.