Problems of formation of professional mobility of future teachers of art disciplines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.07

Keywords:

professional training, art teachers, mobility, professional mobility, teacher’s professional mobility

Abstract

The article is devoted to the problem of professional training of future teachers of music, choreography, fine arts. The conditions under which the life of a modern person is carried out are considered. At the general civilizational level, this is globalization and informatization. At the regional level – the transition to market conditions for the development of the economy, changes in requirements for employees, the consequences of the Covid-19 pandemic. Attention is focused on the situation that arose in connection with the military aggression of the Russian Federation. It was found that ensuring the success of a modern specialist in these conditions becomes possible due to the manifestation of mobility in professional activities. This fully applies to teachers of music, choreography and fine arts. The originality of their professional activity is shown. It substantiates the need to take into account, when forming professional mobility, its multifunctionality, the multiplicity of professional roles of teachers based on the creative potential of art. It is concluded that it is necessary to develop theoretical, methodological and practical support for the formation of professional mobility of teachers of this profile.

References

Біда О. А., Гончарук В. В., Гончарук В. А. (2019) Професійна мобільність як фактор професійної успішності сучасного фахівця. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія : Педагогічні науки. Вип. 178. С. 17-21

Герасимова І.Г.(2015) Формування професійної мобільності майбутніх фахівців аграрної сфери: монографія. - Вінниця: ПП «ТД «Едельвейс і К». 512 с.

Кабур Л.М. (2021) Компонентна структура професійної мобільності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: Реалії та перспективи. Випуск 79. Том 1. С. 150-154.

Кондратова Л.Г., Ружицький В.А. Професійний розвиток вчителів мистецьких дисциплін у післядипломній освіті. http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/47/910/2047-1?inline=1

Лупак Н. Сучасні вимоги до вчителя мистецтва (2020). Мистецтво та освіта. №3. С. 2-6.

Приступа Є., Криштофович С. (2020) Професійна мобільність майбутніх учителів фізичної культури як передумова конкурентоспроможності щодо надання освітніх послуг. Освітні обрії. №2. С.105-109.

Пріма Р. М. (2008) Професійна мобільність майбутнього вчителя початкових класів: навчальний посібник. Луцьк : Вега. 100 с.

Ростовська Ю.О. (2007) Проблеми формування педагогічних переконань майбутніх вчителів мистецьких дисциплін. Проблеми мистецької освіти: Збірник науково-методичних статей. – Вип. 1. Відп. ред. О. Я. Ростовський. – Ніжин: Вид-во НДУ. С. 25-37.

Ростовський О. Я. (1997) Педагогіка музичного сприймання: навчальний посібник. К. ІЗМН. 234 с.

Сушенцева, Л., Шевчук, Г., Дольнікова, Л. (2016) Професійна мобільність педагога як умова його конкурентоздатності на сучасному ринку освітніх послуг. Молодь і ринок. №5. С 6–12.

Чуба В. (2014) Проблеми формування професійних якостей майбутніх хореографів в системі вищої освіти. Проблеми підготовки сучасного вчителя. №10. С.221-227.

Published

2023-05-22