The Role of an accompanist within working on classical dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.04

Keywords:

exercise, accompanist, accompanist activity, classical dance, skills, abilities

Abstract

The article defines the role of an accompanist when working on classical dance. The main directions of accompanist activity, the algorithm of classical dance classes, the skills that an accompanist must have for successful work in the choreography class, a set of training exercises in the work of an accompanist on classical dance, and features of musical accompaniment in exercise are presented. The effectiveness of the concertmaster in the process of working on classical dance depends on a number of his professional performance qualities and the level of awareness in the field of classical exercises. Especially important is the ability to carry out stylistic improvisation in compliance with the requirements of a particular genre. At the same time, the accompanist can also act as a popularizer of music, selecting and constantly updating musical samples and, by agreement with the teacher, briefly telling applicants about the artists of different national composer schools and eras.

References

Бучок Л., Ярова Л., Майор Н. (2010) Специфіка роботи концертмейстера на початковому етапі вивчення класичного танцю першого року навчання. Ужгород: Ґражда, 168с.

Зорін В. (2018) Методичні аспекти роботи піаніста-концертмейстера у хореографічному класі. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія Педагогічні науки: реалії та перспективи. Київ, Вип. 68. С. 42-45.

Зихлінська Л., Мей В. (2003).Перші кроки. Приклади уроків для молодих педагогів професійних хореографічних училищ : Практ. посібник по методиці вивчення класичн. танцю в мол.класах .К.: Логос. 360с.

Корж Г. (2021) Забезпечення музичного супроводу екзерсису в класі класичного танцю. Методичні рекомендації для закладів передвищої мистецької освіти спеціальність 025 Музичне мистецтво «Лозівський фаховий вищий коледж мистецтв» Харківської обласної ради (протокол від 14.05.2021 р. № 3) 34 c.

Котов В., Л. Одерій (2021) Теорія і методика класичного танцю: методичні рекомендації до курсу «Практикум класичного танцю» для здобувачів бакалаврського рівня вищої освіти, спеціальності 013 Початкова освіта, спеціалізації «Хореографія». – Слов’янськ: Вид-во Б. І. Маторіна, 2021. 58 с.

Ленд’єл-Сяркевич А., Бурман К., Екман М. (2020) Особливості комунікативної взаємодії піаніста-концертмейстера та викладача хореографії у класі класичного танцю. [Електронний ресурс] / Ленд’єл-Сяркевич А., Бурман К., Екман М. Режим доступу:http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/37398/Lendiel-Siarkevych_112-120.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Настюк О. (2013), Особливості роботи концертмейстера на уроках класичного танцю. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Львів,2013. № 10(269). Ч. ІІ. С.117-123.

Слупська Н.В. (2017), Принципи роботи концертмейстера у класі хореографії у вищих навчальних закладах. Молодий вчений, 2017. №11 (51). С.679-684.

Цвєткова Л. (2011), Методика викладання класичного танцю. Київ : Альтерпрес. 324 с.

Published

2023-05-22