Non-verbal expression: forms of manifestation of artistic thought in choreography and music (On the example of Crystal Pite's ballet "Body and Soul", 2019)
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.03Keywords:
choreographic image, modern choreographic language, perception of musical image, non-verbal expression, Crystal Pite, ballet "Body and Soul"Abstract
This article analyzes the choreographic images of the second part of the ballet named «Body and Soul» created by Crystal Pite, the Canadian choreographer, to the music of Frédéric Chopin’s Preludes Op. 28. It investigates the peculiarities of the interaction between choreographic and musical images, forms, and methods of two interrelated arts’ non-verbal expression. As a result, it is stated that the procedural nature of the flow of musical and choreographic images, their dynamism and temporal modality constitute a common basis that allows two non-verbal languages to "coexist" in the choreographic image and enhance its artistic effect. According to this analysis, the main principles of the interaction between choreographic and musical figures in C. Pite's ballet are the principles of emotional and structural resonance; the principle of the image emotional complementation; the principle of the image correction; and the principle of emotional dissonance.
References
Бернадська Д.П. Феномен синтезу мистецтв в сучасній хореографії: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.01. Київський національний ун-т культури і мистецтв. К., 2005. 20 с.
Волошина Л. Взаємовплив музики і хореографії в історичному контексті. Вісник Львівського університету. Серія Мистецтвознавство. Вип. 11. 2012. С. 237–243.
Зінич О.В. Пластичність у балетній музиці М. Равеля (в аспекті взаємодії мистецтв): монографія. Київ: ІМФЕ, 2009.231 с.
Зінич О. Пластична взаємодія різних образних систем у мистецтві балету (аспект співвіднесеності музичного та хореографічного руху). Студії мистецтвознавчі. Театр. Музика. Кіно. Число 1 (49). НАНУ; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2015. С. 14–24.
Кравчук О. Г. Хореографічні школи Європи як творчі лабораторії синтезу мистецтв. Вісник міжнародного слов’янського університету: український науково-теоретичний журнал. Харків, 2009. Т.12. №1. С. 8-15. URL: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/VMSU/mystetstvo/2009_1/09ogkiyv.htm
Лазаревська А. О. Основні принципи хореографії постмодерну. Культура України. Випуск 56. 2017 . С.131-139.
Ортега-і-Гассет Х. Musicalia URL: https://lib.misto.kiev.ua/filosof/ortega/ortega08.dhtml
Павлюк Т.С. Українське балетмейстерське мистецтво другої половини ХХ ст.: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства : 17.00.01.Держ. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. К., 2005. 18 с.
Станiшевський Ю.О. Парадокси балетного постмодернізму. Музика. 2003. № 1–2. С. 19-21.
Татаренко М. Г. Традиції у постмодерній творчості І. Кіліана. Вісник Київ. нац. ун-ту культури і мистецтв. Серія: Мистецтвознавство. 2014. Вип. 31. С. 112-116.
Чепалов О.І. Хореографічний театр Західної Європи ХХ ст.: монографія. Харків: Харк. держ. акад. культури, 2007. 344 с.
Шариков Д.І. Теорія, історія та практика сучасної хореографії [Генезис і класифікація сучасної хореографії – напрями, стилі, види.]: Монографія. К.: КиМУ, 2010. 208 с.
Щербаков В.В. Мистецтво балету у постмодерністському дискурсі. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури.2013. Вип. 31. С. 320–327.
Complete with the original Gramophone reviews of 50 of the finest Chopin recordings available. URL:https://www.gramophone.co.uk/features/article/the-50-greatest-chopin-recordings
Citron P.(2021). Choreographer Crystal Pite Talks About ‘Body And Soul’ On Film. URL: https://www.ludwig-van.com/toronto/2021/02/16/feature-choreographer-crystal-pite-talks-body-soul-film/
Jowers C. (2012). The Dance Enthusiast Asks: Crystal Pite. The Dance Enthusiast, 2012. URL:https://www.dance-enthusiast.com/features/the-dance-enthusiast-asks/view/The-Dance-Enthusiast-Asks-Crystal-Pite-2012-03-17
J. Hanna (2001) The Language of Dance. Journal of Physical Education Recreation & Dance 72 (4): 40-45, 53, April 2001. URL: https://www.researchgate.net/publication/273371092_The_Language_of_Dance
Ozkaya O. (2015). Crystal Pite’s Collaborative work with the Electric companytheatre in Vancouver. A Thesis submitted in partial fulfillment ofthe requirements for the degree of Master of Arts.Vancouver:VancouverUniversity, 2015. 94 р.
Smith J. (2021). Dance review: Crystal Pite's Body and Soul distills the major themes of her career on an epic scale. URL: https://www.createastir.ca/articles/dance-review-body-and-soul-paris-opera-crystal-pite
Winter A. (2020). I love working with the rhythm and the complexity of language. URL: https://www.thestage.co.uk/big-interviews/crystal-pite
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 14. Theory and methodology of arts education [ Naukovij časopis NPU ìmenì M.P. Dragomanova. Serìâ 14. Teorìâ ì metodika mistecʹkoï osvìti ] ISSN:2664-1909
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.