Hermeneutic methodology of value understanding of works of new academic music (of the second half of the 20th – beginning of the 21st centuries)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2023.29.01

Keywords:

higher art education, hermeneutic approach, elective studying course, compositional techniques, students of art specialties

Abstract

The article examines the problem of theoretical and methodological substantiation of the hermeneutic methodology of value understanding of works of new academic music of the second half of the 20th - beginning of the 21st centuries. The conducted musicological analysis of works of new academic music of the specified period testified that professional musical creativity in its development has undergone significant changes and has become one of the most complex phenomena for valuable understanding and interpretation in the professional activity of a teacher-musician. It has been found that considering the complexity of the outlined phenomenon, the theoretical and methodological significance of the hermeneutic approach in the content of higher art education, which is successfully applied in those fields of science and practice where difficult to understand ideas, notions, phenomena, concepts, etc. are encountered, is actualized. Based on this, a complex hermeneutic methodology is substantiated, an important component of which is the elective course "Hermeneutic analysis of works of new academic music of the second half of the 20th - the beginning of the 21st centuries" for master's students of the specialty 025 "Musical Art", concluded in accordance with the requirements of the credit-module system of the organization of the educational process. 

Fragments of problem-type seminar and practical classes are presented, where students get to know the best musical examples of the foreign and Ukrainian avant-garde, master new styles and compositional techniques of modern musical art. Along with traditional methods, a complex of heuristic-search methods of pedagogical hermeneutics of art (method of hermeneutic analysis, method of hermeneutic dialogue/polylogue, empathic methods, etc.) is actively used in classes. It has been proven that the training course is aimed at forming a group of professional competencies in students, among which the musical and hermeneutic competence acquires special importance, the formation of which will determine the level of awareness, valuable understanding and comprehension of the meanings of works of new academic music.

References

Антонова М. (2022), Бесіда з минулого життя : Володимир Рунчак. Kuiv daily. 12 травня 2022. URL: https://kyivdaily.com.ua/volodymyr-runchak/ (дата звернення 10.04. 2023).

Бондаренко А. (2022), Валентин Сильвестров : Українською думки забарвлюються. Український інтерес. 30.09.2022. URL: https://uain.press/blogs/valentin-silvestrov-ukrayinskoyu-dumki-zabarvlyuyutsya-466981 (дата звернення 09.04. 2023).

Ґадамер Г.-Ґ. (2000), Істина і метод. Основи філософської герменевтики / перекл. з нім. О. Мокровольського. Т.1. Київ : Юніверс. 457 с.

Дільтей В. (1996), Виникнення герменевтики. Сучасна зарубіжна філософія : Течії і напрямки : хрестом. Київ. С. 33 – 60.

Герасимова- Персидская Н.А. (2012), Музыка. Время. Пространство / Ред. И. Тукова. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА. 408 с.

Годіна І. В. (2022), Семантика та образна сфера сонорного інтонування у творчості В. Рунчака (на прикладі сюїти № 2 «Українська» для баяна, «1+16 …» для скрипки та струнних, «Дуелі» для ансамблю дерев’яних духових інструментів). Музичне мистецтво і культура. Вип. 34 книга 1. С. 102 – 112. http://doi.org//10.31723/2524-0447-2022-34-1-8 (дата звернення 10.04.2023).

Грідяєва Т. О. (2021), Акціонізм : мистецтво дії та способи його втілення (досвід українських митців) : автореф. дис. … канд. мистец.: 17.00.05. Львів. 19 с.

Грузін І. О. (2019), До питання інтерпретації саксофонних творів В. Рунчака (виконавський аспект). Музикознавча думка Дніпропетровщини : збірник наук. статей. Дніпро. Вип. 16. С. 30 – 41.

Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/article-42265 (дата звернення 07.04.2023).

Квіт С. (2006), Герменевтика: напрями досліджень. Слово і час. № 4. С. 10 – 18. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/38579/02-Kvit.pdf?sequence=1 (дата звернення 07.04. 2023).

Козаренко О. (2000), Феномен національної музичної мови / відп. ред. І. Пясковський, О. Купчинський. Львів. 284 с. (Українознавча бібліотека НТШ. Число15).

Мерхель А. (2015), Акціонізм та його різновиди в контексті української музичної культури на межі XX – XXI століть. Сучасна музика в сучасному світі: Збірник наукових праць. Вип. 4 / Ред. кол. М.А. Моісєєва (відп. ред.), С.В. Олійник, О.В. Плотницька. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. С. 54 – 63.

Мимрик Р. М. (2014), Особливості формування темброво-виражальних можливостей саксофона (на прикладі камерно-інструментальної творчості Ю. Гомельської та В. Рунчака). Мистецтвознавчі записки. Вип. 25. С. 99 –106.

Мимрик М. Р. (2022), Герменевтика музичних творів у контексті інтерпретаційної діяльності викладача мистецьких дисциплін : акмеологічний вимір. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Т. 28. С. 37 – 44.

Олексюк О. М., Ткач М. М., Лісун Д. В. (2013), Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колект. монограф. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 150 с.

Приходько А. В. (2013), Інструментальний театр у соціокультурному просторі XX – XXI століть. Музичне мистецтво. Вип.13. С. 94 – 102.

Словник української мови. Сучасне мистецтво. URL: https://suspilne.media/128370-akcionizm-nft-media-art-termini-zi-svitu-sucasnogo-mistectva/ (дата звернення 10.04.2023).

Сташевський А. (2004), Володимир Рунчак – «Музика про життя…». Аналітичне есе баянної творчості. Монографічне дослідження. Луцьк: Волинська обласна друкарня. 199 с.

Ткач М. М., Хижко О. В. (2015), Мистецтво музичного авангарду у змісті вищої мистецької освіти. Духовність особистості в системі мистецької освіти : зб. пр. наук. шк. д-ра пед. наук, проф. О. М. Олексюк. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. С. 112 – 123.

Шип С. В. (2014), Герменевтика произведений искусства и актуальные задачи украинской художественной педагогики. Професійна мистецька освіт і художня культура : виклики XXI століття : матер. Міжн.наук.-практ. конф., 16- 17 жовт., 2014. Київ: Київ. Ун-т ім. Б. Грінченка. С. 87 – 95.

Шлейермахер Ф. (2004), Герменевтика / пер. с немец. А. Л. Вольского. СПб.: «Европейский Дом». 242 с.

Чепелєва Н. В. (2003), Розуміння та інтерпретація особистісного досвіду в контексті психологічної герменевтики. Актуальні проблеми сучасної української психології: Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. академіка С. Д. Максименка. Київ: Нора-Друк. Вип. 23. С. 15 – 24.

Українська музична енциклопедія. Т. 4. (2016), Київ: ІМФЕ. URL: https://shron3.chtyvo.org.ua/Skrypnyk_Hanna/Ukrainska_muzychna_entsyklopediia_Tom_4.pdf?PHPSESSID=gliber3b9g94n1ipot7fc7ptr4 (дата звернення 08.04. 2023).

Юркевич О. М. (2002), Освіта та культура розуміння. Науковий вісник. Серія «Філософія». Харків: «ОВС». Вип. 12. С. 68 – 72.

Boulez , P. (1957), Aléa. La Nouvelle Revue Française. № 59.

Dahlhous, C. (1978), Die Idee der absoluten Musik. Kassel; Basel.

Du Noyer, Paul (ed.) (2003), «Contemporary» in the Illustrated Encyclopedia of Music. Flame Tree. p. 272.

Grondin, Jean. (1994), Introduction to Philosophical Hermeneutics. Yale University press.

Lobanova, M. (2002). György Ligeti. Style. Ideas. Poetics. Berlin: Verlag Ernst Kuhn.

Stockhausen, K. (1989), Towards a Cosmic Music. Shaftesbury. P. 10.

Published

2023-05-22