Readiness of vocalist students for stage activities in the context of psychological stress theory
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.18Keywords:
readiness of vocal students for stage activities, musical works, informational stress, emotional stressAbstract
The article substantiates the content of the concept of "readiness of vocal students for stage activities". The dependence of this phenomenon on the influence of short-term and long-term stressors is considered. The components of psychological stress (informational and emotional) and the specifics of their impact on the success of public interpretation of musical works by student vocalists are analyzed. The origin of motivational types of excitement of the student vocalists during stage activities is clarified. The dependence of the effectiveness of reproduction of the creative skills of vocal students and their performance skills on the intensity of stressors is described. The psychological mechanisms of regulating the intensity of informational and emotional stress are highlighted. It has been proven that the readiness of student vocalists for stage activities depends not only on the quality of preparation of the concert program and the quality of technical equipment, but also on their psychological readiness to interpret musical works in public. It needs to identify promising directions for the search for effective forms and methods of forming the readiness of student vocalists for stage activities is emphasized. There is a need for an in-depth study of the dependence of this process on stressors. There is a need to study the nature of the emergence of varieties of stage fright of students in vocal performing work. Of course, the presented information does not reveal all aspects of the specifics of the impact of stressors on the success of public interpretation of musical works.
References
Бочкарёв Л. (1989), Психологические механизмы музыкального переживания: дисс. д-ра психол. наук : 19.00.01. Киев. 433 с.
Булгакова О. (2019), Психологічна готовність студентів до соціальної взаємодії: дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07. Одеса. 586 с.
Вей Х. (2017), Формування творчого потенціалу майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ. 21 с.
Генковска В. (1990), Особенности саморегуляции как формы психической устойчивости личности в стрессовых ситуациях: дисс. … канд. психол. наук : 19.00.01. Киев. 149 с.
Герсамия И. (1988), Проблемы психологии творчества певца: дисс. … д-ра искусство-ния, психол. наук : 17.00.02, 19.00.01. Тбилиси. 260с.
Готсдинер А. (1992), Подготовка учащихся к концертным выступлениям. Методические записки по вопросам музыкального образования. М.: Музыка. С. 182–192.
Дьяченко М., Кандыбович Л. (1976), Психологические проблемы готовности к деятельности. Минск : Изд-во БГУ. 176 с.
Іцзюнь В. (2017), Методичні засади інструментального навчання студентів з КНР в системі музично-педагогічної освіти України: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ. 19 с.
Китаев-Смык Л.А. (1983), Психология стресса. М.: Наука. 367с.
Котова Л. (2000), Емоційна стійкість як засіб формування інструментально-виконаської надійності у студентів музично-педагогічних факультетів: автореф … канд. пед. наук : 13.00.02. К. 19 с.
Максименко С., Пелех О.М. (1994), Фахівця потрібно моделювати (Наукові основи готовності випускника педвузу до педагогічної діяльності). Рідна школа. № 3–4. С. 68–72.
Матвєєва О. (2010), Методика формування вокально-виконавської надійності у майбутніх учителів музики: дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. К. 243 с.
Пасько О. (2013), Врахування підходів щодо визначення «готовності» у професійній діяльності працівників ОВС. Професійне становлення особистості : матеріали V Всеукраїнської наук.-практ. конф., 15 лютого 2013 р. Одеса : ОДУВС. С. 51–52.
Рейковский Я. (1979), Экспериментальная психология эмоций. Пер. с польск. М.: Прогресс. 391 с.
Сімін В. (2017), Методика формування темпо-ритмічних виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі навчання гри на фортепіано: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. К.. 20 с.
Селье Г. (1979), Стресс без дистресса. Пер. с англ. М. Прогресс. 126с.
Хайлун В. (2021), Методика формування готовності майбутніх учителів музичного мистецтва до творчо-інтерпретаційної роботи зі шкільними хоровими колективами: дис… д-ра філософії : 014. Київ. 249 с.
Шапарь В. (1994), Формирование профессиональной памяти курсантов высших военных учебных заведений: дисс. … канд. психол. наук : 19.00.07. Харьков. 144 с.
Юань Г. (2020), Методика розвитку емоційного інтелекту майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фахової підготовки: дис. ... д-ра філософії : 014. Одеса. 268 с.
Юник Д. (2009), Виконавська надійність музикантів: зміст, структура і методика формування : монографія. Київ: ДАКККіМ. 338 с.
Юник Т. (1996), Вдосконалення методики запам’ятовування музичного тексту як засіб розвитку виконавської майстерності студентів-піаністів: дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ. 238 с.
Ян Ї. (2021), Виконавська стабільність піаністів як мистецтвознавський феномен. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. №1 (50). С. 91–106.
Юцевич Ю. (1998), Теорія і методика формування та розвитку співацького голосу: навч.-метод. посіб. Київ. 158 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nauk. čas. Nac. pedagogìčnogo unìv. ìm. M.P. Dragomanova, Ser. 14, Teor. metod. mistec. osv. [Scientific journal NPDU. Series 14. Theory and methodology of arts education]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.