Phenomenon of future vocal teachers’ polyartistic awareness: scientific discourse

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.07

Keywords:

polyartistic awareness, artistic erudition, artistic-figurative representations, future musical art teachers, vocal teachers, musical-professional training, Chinese students

Abstract

The article characterizes the phenomenon of polyartistic awareness of future vocal teachers. On the basis of regulatory documents, in particular State Standard of Basic Secondary Education and updated European Reference Framework of Key Competences for Lifelong Learning, and a significant array of scientific sources, the conceptual-terminological field of research on the phenomenon of polyartistic awareness is outlined. Its logical-semantic structure is substantiated on the basis of a definitive analysis of the categories “artistic”, “polyartistic” and “awareness”. A comparative analysis of a number of relevant dissertation studies related to the problems of musical-professional training is conducted. Investigations of Chinese students within Odesa scientific school are systematized in relation to its individual aspects, when art is integrated into the structure of professional qualities of future musical art and vocal teachers as an experience of artistic-figurative representations, artistic-pedagogical proficiency, artistic-cognitive competence, artistic erudition, artistic-projective skills, etc. Peculiarities of the future vocal teachers’ polyartistic awareness impact with works of various types of art in their synergistic unity on the quality of perception and interpretation of vocal opus, creation of bright artistic images, are highlighted.

Comparative analysis of current dissertation researches, related to the problems of music-professional training, and systematization of researches of Chinese students within the Odessa scientific school and their classification made it possible to reveal the interference of polyartistic awareness in the training of future vocal teachers. This is the experience of artistic representations, artistic-pedagogical skill, artistic-cognitive competence, artistic education, artistic-project skills and so on.

The impact of multi-artistic awareness of future teachers on the quality of perception and interpretation of vocal opus, on the ability to create bright artistic and musical images thanks to the synergistic unity of the figurative sphere of various types of art are characterized. However, methodological issues related to the organization of the process of formation of multi-artistic awareness of future vocal teachers require further research, the results of which will be covered in future publications.

References

Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів у мистецькій освітній галузі (2020). Додаток 20 до Державного стандарту базової середньої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Волкова, Ю. І. (2016). Формування художньо-комунікативних умінь майбутніх учителів музики і хореографії (автореф. дис. … канд. пед. наук:спеціальність: 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання). Київ

Гаврилюк, О. А. (2018). Формування професійної готовності майбутніх учителів музики у педагогічних коледжах до художньо-творчої діяльності (дис. … канд. пед. наук:13.00.04). Вінниця.

Гончаренко Семен (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь

Гоулман Д. Емоційний інтелект. Пер. з англ. С.Л. Гумецької. Харків: Віват, 2019.

Зайцева, А. В. (2017). Методична система формування художньо-комунікативної культури майбутнього вчителя музики (дис. … д-ра пед.. наук). Київ.

Каган М. С. (1988) Мир общения: проблема межсубъектных отношений. М. : Политиздат,1988

Лі, Цзяці (2018). Методика формування художньо-проектних умінь майбутніх учителів музики в процесі вивчення фахових дисциплін (дис. … канд. пед. наук). Одеса.

Лінь, Янь (2021). Формування готовності майбутнього вчителя музики до художньо-інтерпретаційної діяльності в процесі вокального навчання (дис. … канд. пед. наук: 13.00.02). Суми.

Линенко А. Ф., Ніколаї Г. Ю., Левицька І. М. (2019). Методичний супровід художньо-естетичного контенту виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти, 27, 17–26

Ло, Чао (2018). Методика вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва засобами технології персоніфікації (дис. … канд. пед. наук: 13.00.02), Одеса, 2018

ЛосевА.Ф. (2010) Диалектика художественной формы. М.: Академ. проект

Лю, Цяньцянь (2010). Формування художньої компетентності майбутніх учителів музики та хореографії в педагогічних університетах України і Китаю(дис. … канд. пед. наук: 13.00.02). Київ.

Ляшенко, О. (2001). Художньо-педагогічна інтерпретація музичного твору в професійній підготовці майбутніх учителів музики (автореф. дис. … канд. пед. наук). Київ.

Реброва О.Є., Пань Шен. (2018). Художня освіченість майбутніх учителів музичного мистецтва в компетентнісній парадигмі. Актуальні питання мистецької освіти та виховання, 2 (12), 89-98

Сунь Жуй (2022) Проблема формування поліхудожньої обізнаності майбутніх викладачів вокалу у світлі термінологічних пошуків. Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства: матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції. Т. 2. Одеса, 162-163.

Тао Жуй. Методика формування художньо-педагогічної майстерності майбутніх викладачів вокалу(дис. … д-ра філософії: 014). Одеса.

Ткачук, А. О. (2010). Методика формування художньо-образного мислення студентів у процесі вокального навчання (автореф. дис. … канд. пед. наук). Київ

Чекан, Ю. І. (2009). Інтонаційний образ світу. Київ: Логос

Чжан, Сянюн (2016). Формування художньо-виконавської майстерності майбутніх піаністів з КНР у процесі фахової підготовки у вищих педагогічних навчальних закладах України(дис. … канд. пед. наук). Суми

Чжу, Юньжуй (2021). Формування художньо-пізнавальної компетентності майбутніх викладачів вокалу засобами інноваційних технологій (дис. … д-ра філософії: 014). Одеса.

Чжан, Яньфен (2012). Методика вокальної художньо-виконавської підготовки майбутніх учителів музики в університетах України і Китаю (дис. … канд. пед. наук). Одеса

You Yan (2021). Struktura komponentów i kryteria oceny doświadczeń artystycznych reprezentanci przyszłych nauczycieli sztuki muzycznej. Knowledge, Education, Law, Management, 5(41), vol. 2, 28-33

Published

2022-12-28