Professional training of future music teachers for the aesthetic competencies formation of younger children in primary school

Authors

  • Todosiienko Nataliia L. Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University (Vinnytsia / Ukraine) https://orcid.org/0000-0001-9473-2357
  • Malov Serhii V. Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University (Vinnytsia / Ukraine)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2022.28.05

Keywords:

aesthetic competence, future teachers of musical art, younger school age, musical art

Abstract

The professional training of future teachers of music involves the formation of aesthetic competences of pupils in primary school, as well as the awakening of their interest in art. Mastering of integrated learning technologies by music teachers will contribute to building their consciousness in a broad direction. The success of implementing these ideas depends on increasing the motivation and pedagogical skills of teachers. The full-fledged practical implementation of the requirements of the New Ukrainian School makes it necessary to develop a number of music-art subject competencies. This requires the development of appropriate interdisciplinary methodological principles.

The article reveals the specifics of the professional training of future music teachers for the formation of aesthetic competence of pupils in elementary school, awakening their interest in art, involvement in music and artistic and creative activities; the development of aesthetic tastes, a sense of responsibility for preserving the cultural heritage of society, a holistic worldview; intellectual and spiritual formation of the personality of a junior pupil. It is emphasized that the integrative aspect of art education requires the ability to develop complex knowledge, synthesis of arts, transfer of some ideas, methods and techniques from one science to another, which provides future music teachers with a creative approach to musical and artistic-aesthetics. Interdisciplinary connections in the process of training students of art faculties with the specialty "Musical Art" were analyzed. The results of the training of future music teachers for the complex use of art and creative and interpretive work with pupils in elementary school are highlighted.

References

Андрієвський Б. М. (2002). Взаємодії художньо-виразної мови музики та живопису в естетичному вихованні молодших школярів / Пед. науки : зб. наук, праць ХДУ. Вип. 26. Херсон. С. 229 – 232.

Бех І. Д. (2012).Особистість у діапазоні розвивально-творчого потенціалу. Освіта та розвиток обдарованої особистості. № 29. С. 3 – 5.

Козир А. В. (2008), Професійна майстерність учителів музики: теорія і практика формування в системі багаторівневої освіти: монографія. Київ : НПУ імені М. Драгоманова. 378 с.

Костюк Г. С. (1999). Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / упор. В. В. Андрієвська, Г. О. Балл, О. Т. Губко, О. В. Проскура. Київ : Рад.шк. 608 с.

Масол Л. М. (2006). Методика навчання мистецтва у початковій школі / Упор. Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Е. В. Бєлкіна, О. В. Калініченко, І. В. Руденко. Xарків : Ранок. 256 с.

Савченко О. Я. (2009). Виховний потенціал початкової освіти / Посібник для вчителів і методистів початкового навчання. 2-ге вид., Київ : Богданова А. М., 226 с.

Сисоєва С. О. (1998). Педагогічна творчість : монографія. Харків ; Київ : Каравела. 150 с.

Старовойт Л. В. (2016). Художньо-творчий розвиток молодших школярів у процесі трудового навчання. Scientific Journal «ScienceRise» Pedagogical Education. Kharkiv. № 3/5(20). Р. 58 – 63.

Рудницька О. П., Миропольська Н. Е. (1985). Критерії музично-естетичного розвитку дітей / Початкова школа. № 3. С. 38 – 43.

Тодосієнко Н. Л., Казьмірчук Н .С., Мальов С. В. (2018). Шляхи формування естетичного сприймання молодших школярів засобами українського фольклору. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник. наук. праць Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Київ-Вінниця : ТОВ фірма «Планер». Вип. 51. С. 43 – 47.

Тодосієнко Н. Л. (2013). Формування естетичного сприймання у молодших школярів засобами поліхудожньої дяльності. Zbiór raportów naukowych: Naukowe prace, praktyka, opracowania, innowacje 2013 roku (30.12.2013 – 31.12.2013 ). Zakopane: Wydawca: Sp. z. o. o. «Diamond trading tour», (132 str.). С. 11–13.

Щолокова О. П., Мозгальова Н. Г., Барановська І. Г. (2019). Інтерпретація музичних творів – методичний аспект. Науковий вісник Південноукраїнського національного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса. Вип. 3 (128). С. 151–158.

Ярошенко А. А. (2000). З історії малювання музики як методу активізації художньо-образного мислення учнів / Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. Вінниця. № 2. С. 37 – 42.

Bankowska A., Zychowska Т. (2021). Estetyka zycia w scholah podstawowyh. Polish edition by Wydawnictwo: «Nasza Ksiegarnia», Warszawa. 249 р.

Brovchak L. S., Likhitska L. M., Starovoіt L.V., Todosiyenko N. L. (2020). Pedagogical potential of the arts complex in the process of formation of aesthetic perception of junior pupils. Rezeknes Tehnologiji Akademija. (Web of Science). Rezekne. Latvіjas. Republika. С. 98–108. URL: http://journas.rta.lv/index.php/SIE/article/view/4876/4535

Grusiewisz M., Przychodzinska М. (2019). Rezultaty pracy lekcyijney nauczyciela muzyki podstawowych. Bydgoszch. S.40-53.

Kwoka M., Lipska Е. (2020). Sztuki plastyczne. Polskie tradycje swiateczne. Lublin : EDK PRESS. P. 46–48;

Lazarenko N., Kolomiets A., Palamarchuk O. (2020). Communication in the internet space: psychological aspect. Information Technologies and Learning Tools (Web of Science). Vol. 65, № 3. P. 249–261. https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2036

Lipska E. (2020). Muzyka w nauczaniu pocatkowym. Warszawa. 169 s.

Published

2022-12-28