Розвиток креативності у процесі навчання музики як складова особистісного становлення молодших школярів
Ключові слова:
музично-творча діяльність школярів; навчання музики в школі (основи імпровізації, поліфонії); розвиток творчої особистості учнівАнотація
Креативність розглядається як один з найпотужніших факторів розвитку особистості. Подано авторське розуміння креативності молодшого школяра у контексті розвитку його особистості в процесі музичного навчання. Актуалізовано значення музичного мистецтва у загальному психічному, фізіологічному, інтелектуальному розвитку дітей. Відзначається вплив розвиненого поліфонічного слуху на розвиток креативного мислення дітей. Запропоновано шляхи вирішення проблеми розвитку креативної особистості у процесі навчання музики. Розвиток креативності молодших школярів у процесі навчання музики варто розглядати як складову їхнього особистісного розвитку.
Посилання
Aksinina N.M. (2011). Kreatyvnyi pidkhid do pidhotovky maibutnikh uchyteliv muzyky [Creative approach in training future music teachers]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka (Seriya: Pedahohichni nauky) – Herald of the Luhansk National University named after Taras Shevchenko (Series: Pedagogical Sciences), 7 (218), 4, pp. 13-18 [in Ukraine].
Busel, V.T. (ed.). (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy. [Great explanatory dictionary of modern Ukrainian language]. Kyiv; Irpin: VTF «Perun». [in Ukrainian].
Ylyn, E.P. (2009). Psykholohyia tvorchestva, kreatyvnosty, odarennosty. [Psychology of creativity, creativity, giftedness]. St.-Petersburg: Pyter. 448 p. [in Russian].
Karpenko, N.A. (2016). Psykholohiia tvorchosti: navchalnyi. posibnyk [Psychology of creativity: teaching manual]. Lviv: LvDUVS. 156 p. [in Ukrainian].
Pozniak, T.M. Rozvytok kreatyvnykh zdibnostei osobystosti. [Development of creative abilities of the individual]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia Psykholohichni nauky)/Herald of Chernihiv National Pedagogical University. Series Psychological Sciences), 114, pp. 161-166. [in Ukrainian].
Rinkyavichyus, Z. Vosprinimayut li deti polifoniyu? [Do children perceive polyphony?]. Leningrad: Muzyka [in Russian].
Sysoieva, S.O. (2015). Sotsialni, psykholohichni ta pedahohichni pidkhody do vyznachennia tvorchoi osobystosti. [Social, psychological and pedagogical approaches to the definition of creative personality]. Pedahohichna tvorchist, maisternist, profesionalizm u systemi pidhotovky osvitianskykh kadriv: zdobutky, poshuky, perspektyvy. Huzii, N.V. (ed.). Kyiv: Vydavnytstvo Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. pp. 23-56. [in Ukrainian].
Stepanova, L.P. (2008). Muzychno-tvorcha diialnist za systemoiu K. Orfa ta deiaki aspekty yii zastosuvannia v protsesi rozvytku polifonichnoho slukhu molodshykh shkoliariv na urokakh muzyky. [Musical and creative activity in K. Orf's system and some aspects of its application in the process of development of polyphonic ear of junior pupils in music lessons]. Naukovi zapysky. Seriia Pedahohichni ta istorychni nauky. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P.Drahomanova Seriia Pedahohichni ta istorychni nauky, LXXIV (74), pp. 201-208 [in Ukrainian].
Sukhomlinskiy, V.A. (1971). Serdtse otdayu detyam [I give my heart to children]. Kyiv: Radianska shkola. 243 p. [in Ukrainian].
Tatianchykov, A.O. (2011). Vplyv sotsialno-psykholohichnykh faktoriv na rozvytok kreatyvnosti v protsesi adaptatsii pidlitkiv do navchannia v serednii lantsi shkoly [Influence of socio-psychological factors on the development of creativity in the process of adaptation of adolescents to study in the middle school]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu im. T. Shevchenka (Seriia: Pedahohichni nauky)/Herald of the Luhansk National University named after Taras Shevchenko. Series: Pedagogical Sciences, 14 (225), 2. pp. 62-67 [in Ukrainian].
Tereshchenko, S. (2015). Kreatyvnist yak kryterii liudynomirnosti osobystisnoho zrostannia subiektiv navchalnoho protsessu. [Creativity as a criterion of humanity of personal growth of subjects of educational process]. Naukovyi visnyk Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohika /Scientific herald of Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy, (2005), 1. pp. 378-382 [in Ukrainian].
Tyutyunnikova, T.Ye. (2000). Videt muzyku i tantsevat stikhi ... Tvorcheskoe muzitsirovanie, improvizatsiya i zakony bytiya. Moscow: Yeditorial URSS. 264 p. [in Russian].
Chepiha, S.H. (2014). Spriamovanist muzychnoho vykhovannia na formuvannia moralno-estetychnykh yakostei osobystosti. [The focus of music education on the formation of moral and aesthetic qualities of personality]. 1025-richchia istorii osvity v Ukraini: tradytsii, suchasnist ta perspektyvy : materialy Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (International Scientific Conference, Kyiv, Ukraine, 22 travnia 2014). Kyiv: Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. pp. 154-164). [in Ukrainian].
Guilford, J.P. (1975). Creativity: a quarter century of progress. Perspectives in Creativity (Eds. Taylor, L.A., Getzels, J.W.). Chicago: Aldme. pp. 37-59. [in English].
Taylor, C.W. (1988). Various approaches and definitions of creativity. The nature of creativity. (Ed. by Sternberg, R.). Cambridge: Cambr. Press. pp. 99-126. [in English].