Розвиток емоційного інтелекту старших підлітків в умовах навчання в закладах загальної середньої освіти
Ключові слова:
арт-терапія; інтегровані уроки мистецтва; емоційний відгук; естетичні переживання; сприйняття музикиАнотація
Проаналізовано теоретичні та практичні надбання вітчизняних та зарубіжних науковців з проблеми дослідження, виокремлено основні техніки арт-терапії, які можуть застосовуватись в освітньому середовищі при роботі зі старшими підлітками. Доведено, що емоційний інтелект можна розвивати через вербальне та невербальне спілкування, відповідно підібравши техніки арт-терапії та розробивши програму щодо їх застосування в освітньому просторі. Практичний концепт розкривається завдяки використанню педагогічного потенціалу арт-терапевтичного комплексу методів, його застосуванню в навчальному процесі під час опановування підлітками музичним мистецтвом на уроках музики в загальноосвітній школі. Це дозволяє досягти мети, що полягає у розвитку емоційного інтелекту старших підлітків засобами арт-терапії в умовах навчання в закладах загальної середньої освіти. У висновках зазначається, що розвитку емоційного інтелекту у підлітків найкраще сприяють техніки мовної креативності, танцювально-рухової терапії, ізотерапії в поєднанні з доцільно підібраним музичним матеріалом.
Посилання
Adushkina, K. V. (2015). Razvitie emotsionalnogo intellekta podrostkov v usloviyakh uchrezhdeniya dopolnitelnogo obrazovaniya sredstvami muzykalnoy terapii. [The development of emotional intelligence of adolescents in the conditions of supplementary education institutions by music therapy means]. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii, 2015, No 9. pp. 47-51. [in Russian].
Baer, U. (2013). Tvorcheskaya terapiya – terapiya tvorchestvom (Teoriya i praktika psikhoterapii, ispolzuyushchey raznoobraznye formy tvorcheskoy aktivnosti). [Creative Therapy – Therapy of Creative (Theory and practice of psychotherapy using various forms of creative activity)]. [Translated from German by Klimova, Ye., & Komarova, V.]. Moscow: Klassika. 552 p. [in Russian].
Garipova, N.M. 2002. K voprosu ob emotsionalnykh komponentakh v strukture soderzhaniya i vospriyatiya muzyki. [To the question of emotional components in the structure of the content and perception of music]. Vnemuzykalnye komponenty kompozitorskogo teksta: mezhvuzovskiy sbornik statey. Ufa: Ufimskiy gosudarstvennyy institut iskusstv. pp. 101-117. [in Russian].
Goulmen, D. (2009). Emotsionalnyy intellect [Emotional intelligence]. [Translated from English by Isaeva, A.P.]. Moscow: AST; Vladimir: VKT. 478 p. [in Russian].
Myropolska, N.Ye. (Ed.). (2013). Estetyzatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu v osnovnii shkoli zasobamy mystetstva : metodychnyi posibnyk [An Aesthetization of Educational Process in the Basic School of Art: methodological manual]. Kirovohrad: Imeks-LTD. 160 p. [in Ukrainian].
Kozlov, V.V., Girshon, A.Ye., & Veremeenko, N.I. (2006). Integrativnaya tantsevalno-dvigatelnaya terapiya [Integrative dance and movement therapy]. Second Edition. St. Petersburg: Rech. 286 p. [in Russian].
Bazeliuk, O.V., Masol, L.M. (Eds.). (2012). Mystetska osvita v Ukraini: rozvytok tvorchoho potentsialu v XXI stolitti : analitychna dopovid [Arts education in Ukraine: development of creative potential in the XXI century: an analytical report]. Kyiv: Aura Buks. 239 p. [in Ukrainian].
Padalka, H.M. (2015). Tvorcha samorealizatsiia v mystetstvi: teoretyko-pedahohichni aspekty [Creative self-realization in art: theoretical and pedagogical aspects]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Dragomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity. No 18 (23). Kyiv: NPU im.M.Dragomanova. pp. 3-7. [in Ukrainian].
Poberezhnaya, G.I. (2012). Rebenok tretego tysyacheletiya – doma i v shkole: kniha dlya roditeley [The Child of the Third Millennium – at Home and at School: the book for parents]. Kyiv: DIA. 192 p. [in Russian].
Smirnov, M. (1990). Emotsionalnyy mir muzyki: issledovanie [The Emotional World of Music: A Study]. Moscow: Muzyka. 320 p. [in Russian].
Tararina, Ye. (2014). Praktikum po art-terapii: shkatulka mastera : nauchno-metodicheskoe posobie [Workshop on art therapy: the master's box: the scientific and methodological manual]. Dnepropetrovsk. 160 p. [in Russian].
Teplov, B.M. (1947). Psikhologiya muzykalnykh sposobnostey [Psychology of musical abilities]. Leningrad: Izdatelsvo APN RSFSR. 335 p. [in Russian].
Myropolska, N.Ye., etc. (eds.). (2006). Uroky khudozhno-estetychnoho tsyklu v shkoli: navchannia i vykhovannia: posibnyk dlia vchytelia [Lessons of arts and aesthetic cycle in school: learning and education: teacher's guide]. Ternopil: Navchalna knyha-Bohdan. 239 p. [in Ukrainian].