Розвиток емоційного інтелекту старших підлітків в умовах навчання в закладах загальної середньої освіти

Автор(и)

Ключові слова:

арт-терапія; інтегровані уроки мистецтва; емоційний відгук; естетичні переживання; сприйняття музики

Анотація

Проаналізовано теоретичні та практичні надбання вітчизняних та зарубіжних науковців з проблеми дослідження, виокремлено основні техніки арт-терапії, які можуть застосовуватись в освітньому середовищі при роботі зі старшими підлітками. Доведено, що емоційний інтелект можна розвивати через вербальне та невербальне спілкування, відповідно підібравши техніки арт-терапії та розробивши програму щодо їх застосування в освітньому просторі. Практичний концепт розкривається завдяки використанню педагогічного потенціалу арт-терапевтичного комплексу методів, його застосуванню в навчальному процесі під час опановування підлітками музичним мистецтвом на уроках музики в загальноосвітній школі. Це дозволяє досягти мети, що полягає у розвитку емоційного інтелекту старших підлітків засобами арт-терапії в умовах навчання в закладах загальної середньої освіти. У висновках зазначається, що розвитку емоційного інтелекту у підлітків найкраще сприяють техніки мовної креативності, танцювально-рухової терапії, ізотерапії в поєднанні з доцільно підібраним музичним матеріалом.

Біографія автора

Тетяна Строгаль, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

Строгаль Тетяна Юріївна, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії та історії музики факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова

Посилання

Adushkina, K. V. (2015). Razvitie emotsionalnogo intellekta podrostkov v usloviyakh uchrezhdeniya dopolnitelnogo obrazovaniya sredstvami muzykalnoy terapii. [The development of emotional intelligence of adolescents in the conditions of supplementary education institutions by music therapy means]. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii, 2015, No 9. pp. 47-51. [in Russian].

Baer, U. (2013). Tvorcheskaya terapiya – terapiya tvorchestvom (Teoriya i praktika psikhoterapii, ispolzuyushchey raznoobraznye formy tvorcheskoy aktivnosti). [Creative Therapy – Therapy of Creative (Theory and practice of psychotherapy using various forms of creative activity)]. [Translated from German by Klimova, Ye., & Komarova, V.]. Moscow: Klassika. 552 p. [in Russian].

Garipova, N.M. 2002. K voprosu ob emotsionalnykh komponentakh v strukture soderzhaniya i vospriyatiya muzyki. [To the question of emotional components in the structure of the content and perception of music]. Vnemuzykalnye komponenty kompozitorskogo teksta: mezhvuzovskiy sbornik statey. Ufa: Ufimskiy gosudarstvennyy institut iskusstv. pp. 101-117. [in Russian].

Goulmen, D. (2009). Emotsionalnyy intellect [Emotional intelligence]. [Translated from English by Isaeva, A.P.]. Moscow: AST; Vladimir: VKT. 478 p. [in Russian].

Myropolska, N.Ye. (Ed.). (2013). Estetyzatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu v osnovnii shkoli zasobamy mystetstva : metodychnyi posibnyk [An Aesthetization of Educational Process in the Basic School of Art: methodological manual]. Kirovohrad: Imeks-LTD. 160 p. [in Ukrainian].

Kozlov, V.V., Girshon, A.Ye., & Veremeenko, N.I. (2006). Integrativnaya tantsevalno-dvigatelnaya terapiya [Integrative dance and movement therapy]. Second Edition. St. Petersburg: Rech. 286 p. [in Russian].

Bazeliuk, O.V., Masol, L.M. (Eds.). (2012). Mystetska osvita v Ukraini: rozvytok tvorchoho potentsialu v XXI stolitti : analitychna dopovid [Arts education in Ukraine: development of creative potential in the XXI century: an analytical report]. Kyiv: Aura Buks. 239 p. [in Ukrainian].

Padalka, H.M. (2015). Tvorcha samorealizatsiia v mystetstvi: teoretyko-pedahohichni aspekty [Creative self-realization in art: theoretical and pedagogical aspects]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Dragomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity. No 18 (23). Kyiv: NPU im.M.Dragomanova. pp. 3-7. [in Ukrainian].

Poberezhnaya, G.I. (2012). Rebenok tretego tysyacheletiya – doma i v shkole: kniha dlya roditeley [The Child of the Third Millennium – at Home and at School: the book for parents]. Kyiv: DIA. 192 p. [in Russian].

Smirnov, M. (1990). Emotsionalnyy mir muzyki: issledovanie [The Emotional World of Music: A Study]. Moscow: Muzyka. 320 p. [in Russian].

Tararina, Ye. (2014). Praktikum po art-terapii: shkatulka mastera : nauchno-metodicheskoe posobie [Workshop on art therapy: the master's box: the scientific and methodological manual]. Dnepropetrovsk. 160 p. [in Russian].

Teplov, B.M. (1947). Psikhologiya muzykalnykh sposobnostey [Psychology of musical abilities]. Leningrad: Izdatelsvo APN RSFSR. 335 p. [in Russian].

Myropolska, N.Ye., etc. (eds.). (2006). Uroky khudozhno-estetychnoho tsyklu v shkoli: navchannia i vykhovannia: posibnyk dlia vchytelia [Lessons of arts and aesthetic cycle in school: learning and education: teacher's guide]. Ternopil: Navchalna knyha-Bohdan. 239 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-10

Як цитувати

Строгаль, Т. (2018) «Розвиток емоційного інтелекту старших підлітків в умовах навчання в закладах загальної середньої освіти», Науковий часопис УДУ імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. [Kyiv, Ukraine], 25, с. 3–8. доступний у: https://sj.udu.edu.ua/index.php/tmae/article/view/79 (дата звернення: 16 Травень 2024).

Номер

Розділ

Розділ 1. Концептуальні засади сучасної мистецької освіти