Фортепіанна надійність студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів у психолого-педагогічному аспекті
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2019.27.21Ключові слова:
виконавська надійність, студенти факультетів мистецтв педагогічних університетів, емоційний стрес, евстрес, дистрес, особистісно-орієнтоване фортепіанне навчанняАнотація
Розглянуто сутність фортепіанної надійності студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів. Визначено актуальність проблеми у контексті чітко окресленої освітньої тенденції щодо перманентної оптимізації фахового навчання майбутніх педагогів-музикантів, активізації новаційних технологій у галузі педагогіки мистецтва, методичного оновлення педагогічної науки. Встановлено, що нездатність майбутніх фахівців-музикантів до якісного фортепіанного виконавства може призвести до невиправданих вад і недоліків у процесі подальшої фахової діяльності. Надійність музичного виконавства окреслено як невід’ємну складову виконавської майстерності музиканта-інструменталіста. Наведено й проаналізовано визначення й зміст виконавської надійності майбутнього педагога-музиканта провідними сучасними дослідниками. Досліджено вплив стресових ситуацій на якість фортепіанного гри у процесі прилюдної виконавської діяльності. Доведено, що надійність виконання студентом фортепіанних творів залежить від його психолого-емоційної сфери, яка відповідає за сценічну поведінку особистості, адаптуючи її до емоціогенних умов оприлюднення результатів попередньої роботи. Розкрито зміст двох основних різновидів емоційного стресу – евстресу й дистресу. Подано основні кроки формування фортепіанної надійності у площині цілеспрямованої організації особистісно-орієнтованого фортепіанного навчання студентів. Створено авторське визначення досліджуваного феномену як набутої в процесі фортепіанного навчання інтегральної якості студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів, яка забезпечує в емоційно-стресових умовах прилюдної фортепіанної гри повноцінне й ефективне виконання завдань, поставлених під час попередньої фортепіанної підготовки з метою результативного розкриття художньо-образного змісту музичного твору.
Посилання
Antonova O.E. Teoretichni ta metodichni zasadi navchannya pedagogichno obdarovanih studentiv. Zhitomir : Vid-vo ZhDU imeni I.Franka, 2007. 471s.
Burska O.P. Metodichnyi osnovi rozvitku muzichno-vikonavskogo mislennya studentiv u protsesi fortepiannoyi pidgotovki: Dis…. kand. ped. nauk:13.00.02 / O.P. Burska. – Vinnitsya : Vinnitskiy derzh. ped. un-t іm. M. Kotsyubinskogo, 2004. 239s.
Grinchuk I., Burska O. Problemi muzichnogo mislennya: teoriya i metodika rozvitku: Navch.-metod. posibnik / I.Grinchuk, O.Burska. – Ternopil : Pidruchniki i posibniki, 2008. 224s.
Guralnik N.P. Improvizatsiyni uminnya maybutnogo vchitelya muziki v kontekstI samoaktualizatsiyi / N.P. Guralnik // Naukoviy chasopis NPU ImenI M.P. Dragomanova. Seriya 14. Teoriya i metodika mistetskoyi osviti : zb. naukovih prats – KiYiv: NPU imeni M.P. Dragomanova, 2013 - Vip.14 (19). Chastina 1. S.243-246.
Kotova L.M. Emotsiina stiikist yak zasib formuvannia instrumentalno-vykonavskoi nadiinosti u studentiv muzychno-pedahohichnykh: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: spets. 13.00.02 «Teoriia ta metodyka muzychnoho navchannia» / Lina Mykolaivna Kotova – Kyiv , 2001. 14 s.
Rudnitska O.P. PedagogIka zagalna ta mistetska: navch. posib. Kyiv, 2002. 269s.
Tsaharelly Yu.A. Psykholohyia muzыkalno-yspolnytelskoi deiatelnosty: avtoref. dys. d-ra psykhol. nauk: spets. 19.00.03 / Yu.A. Tsaharelly – Kazan, 1989. 39 s.
Yunyk D.H. Vykonavska nadiinist yak osnova stsenichnoi diialnosti mysttsiv muzychnoho mystetstva // Naukova shkola H.M. Padalky. Kolektyvna monohrafiia / pid nauk. red. A.V. Kozyr / Dmytro Hryhorovych Yunyk – Kyіv: NPU imeni M.P. Dragomanova, 2011. 377 s.
Yunik D. H. Zavadostiykist maybutnih uchiteliv muziki u protsesi instrumentalno-vikonavskoyi diyalnosti / D. H. Yunik // Ridna shkola. – Kyiv: OsvIta, 2012. – Vip. 8/9. S.52-56.