Синергетичний підхід: сутність і характерні особливості застосування в наукових дослідженнях з педагогіки мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2019.27.20Ключові слова:
творчий саморозвиток особистості, синергетика, мотивація до навчально-виконавської діяльності, самоорганізація, синергетична парадигма, педагогіка мистецтваАнотація
Синергетичний підхід окреслено в якості однієї з методологічних основ, що спрямовують сучасні мистецько-педагогічні дослідження у русло еволюційного розвитку і самоорганізації складних систем, дозволяють окреслити нову парадигму сучасної педагогіки мистецтва, направляють її на розвиток креативності особистості. Визначено поняття «синергетика» як міждисциплінарний напрямок наукових досліджень у галузі складних еволюціонуючих систем. Синергетичний підхід актуалізує такий напрямок розвитку педагогічної науки, як педагогічна синергетика. Недостатньо дослідженим є потенціал синергетичного підходу щодо розвитку мотиваційної сфери майбутнього вчителя музичного мистецтва до навчально-виконавської діяльності в процесі інструментальної підготовки. Окреслено сукупність характерних для синергетичного підходу специфічних категорій. Розглянуто деякі з цих категорій у контексті формування мотивації до навчально-виконавської діяльності як основи подальшої ефективності фахової діяльності вчителя мистецтва.
Посилання
Andruschenko V.P. Filosofichnist osviti: teoriya, metodologIya, praktika / V.P. Andruschenko // Vischa osvIta UkraYini. 2008. # 4. S.10-18.
Vozniuk O.V. Rozvytok vitchyznianoi pedahohichnoi dumky: synerhetychnyi pidkhid (druha polovyna XX stolittia). Navchalno-metodychnyi posibnyk / za red. prof. P.Iu. Saukha. – Zhytomyr: vyd-vo ZhDU, 2008. 128 s.
Honcharenko S.U. Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk. Vydannia druhe dopovnene y vypravlene / Semen Ustymovych Honcharenko. – Rivne: «Volynski oberehy», 2011. 519 s.
Kremen V.H. Liudynotsentryzm v stratehiiakh osvitnoho prostoru / V.H. Kremen. – Kyiv: Pedahohichna dumka, 2009. 520 s.
Padalka G.M. Pedagogika mistetstva (Teoriya i metodika vikladannya mistetskih distsiplin) – Kyiv: Osvita Ukrayini, 2008. 274 s.
Rudnitska O.P. Osnovi vikladannya mistetskih distsiplIn. – Kyiv: APN UkraYini, 1998.183s.
Hutorskoy A.K. Klyuchevyie kompetentsii kak komponent lichnostno-orientirovannoy paradigmyi obrazovaniya. Narodnoe obrazovanie. 2003. # 2. S. 58-64.
Shevnyuk O.L. Kulturologichna osvita maybutnogo vchitelya: teoriya i praktika. – Kyiv, NPU im. M.P. Dragomanova, 2003. 232 s.
Scholokova O.P. Osnovi profesiynoyi hudozhno-estetichnoyi pidgotovki maybutnih vchiteliv. – Kyiv, NPU im. M.P. Dragomanova, 1996. 172 s.
Yakonyuk V.L. Razvitie interesa k professii uchitelya muziki. – Minsk: Vyissh. shkola, 1979. 104 s.