Методи активізації художньо-емоційного сприйняття учнів на заняттях з фортепіано

Автор(и)

  • Ольга Соколова Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова (Київ, Україна) https://orcid.org/0000-0002-2110-3047

Ключові слова:

емоційність; педагогічні методи; психологічна установка; учні-піаністи; фортепіанні заняття

Анотація

Дослідження присвячене проблемі активізації художньо-емоційного сприйняття учнів-піаністів мистецьких шкіл як основи глибокого пізнання образно-поетичного змісту музичних творів, рефлексії власних емоцій і почуттів, створення та реалізації творчої інтерпретації музики засобами фортепіанного виконавства. З’ясовано, що музичне сприйняття має яскраво виражений індивідуальний характер та відрізняється цілісністю й одномоментністю осягнення усіх компонентів звучання, єдністю емоційної реакції та аналітико-синтетичних процесів свідомості. У фортепіанному навчанні емоційно-художнє сприйняття виступає як чинник перевтілення виконавських рухів піаніста в особливу якість звучання інструменту, організації і спрямованості свідомості та рухового апарату у напрямку створення цілісної художньо-виконавської концепції з використанням усіх можливостей фортепіанної фактури. Відтворення компонентів фортепіанної фактури під активним контролем загостреного сприйняття наповнює кожний виконавський рух і дотик емоційним, поетичним змістом, дозволяє піаністу відчувати процес розгортання і вибудови художньої образності твору. У цьому контексті розкривається значення формування установки на сприйняття музичних творів як готовності до дієвої форми реагування особистості на музичні звучання та орієнтації почуттєво-інтелектуальної сфери на певні очікування, інтуїтивно-емоційні прогнозування результату художньої комунікації. У роботі з учнями-піаністами для активізації художньо-емоційного сприйняття застосовано метод цілісного охоплення поетичного образу твору, метод тлумачення програмного змісту, метод художнього співставлення.

Біографія автора

Ольга Соколова, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова (Київ, Україна)

Соколова Ольга Валеріївна, кандидат педагогічних наук, доцент; доцент кафедри педагогіки мистецтва та фортепіанного виконавства, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

Посилання

Aliev Yu. B. Nastolnaya kniga shkolnogo uchitelya-muzykanta [The resource-book of the school teacher of music]. Moscow, 2000. 336 p. (in Russian)

Grigorovskaya L. V. Razvitie obraznogo myshleniya mladshih podrostkov sredstvami muzyki : dis. … kand. ped. nauk : 13.00.01 «Teoriya i istoriya pedagogiki» [The development of figurative thinking of younger teens by means of music : Thesis Ph.D. (Pedagogical Sci.)]. Kyiv, 1990. 237 p. (in Russian)

Dorfman L. Ya. Emocii v iskusstve: teoreticheskie podhody i empiricheskie issledovaniya [The emotions in art: theoretical approaches and empirical research]. Moscow, 1997. 424 p. (in Russian)

Kagan M. S. Muzyka v mire iskusstv [Music in the world of arts]. St.-Petersburg, 1996. 232 p. (in Russian)

Kirnarskaya D. K. Psihologiya muzykalnoj deyatelnosti : teoriya i praktika : ucheb. posobie dlya stud. muz. fak. vyssh. ped. ucheb. zavedenij [The psychology of musical activity: Theory and practice]. Eds.: D. K. Kirnarskaya, N. I. Kiyashenko, K. V. Tarasova. Moscow, 2003. 368 p. (in Russian)

Krivcun O. A. Psihologiya iskusstva [Psychology of Art]. Moscow, 2000. 224 p. (in Russian)

Leshinskaya I. Razvitie vospriyatiya muzyki pri obuchenii igre na fortepiano [The development of the perception of music during the music lessons]. Voprosy metodiki nachalnogo muzykalnogo obrazovaniya : sb. st.; Ed. by V. Natanson & V. Rudenko. Moscow, 1981, pp. 32-40. (in Russian)

Padalka G. M. Pedagogika mistectva (teoriya i metodika vikladannya misteckih disciplin) [The Pedagogy of art (theory and methodology of teaching artistic disciplines)]. Kyiv, 2008. 274 p. (in Ukrainian)

Prihodko V. I. Muzykalnaya faktura i ispolnitelstvo [Musical texture and performance]. Harkiv, 1997. 208 p. (in Russian)

Stepanov N. I. Muzykalnoe ispolnitelstvo. Optimizaciya ispolnitelskih dejstvij v muzykalnom tvorchestve : monografiya [Musical performance. Optimization of performances in musical creativity]. Moscow: MPGU, 2006. 233 p. (in Russian)

Cypin G. M. Psihologiya muzykalnoj deyatelnosti [The psychology of musical activity]. Moscow, 1994. 372 p. (in Russian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-17

Як цитувати

Соколова, О. (2019) «Методи активізації художньо-емоційного сприйняття учнів на заняттях з фортепіано», Науковий часопис УДУ імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. [Kyiv, Ukraine], 26, с. 145–151. доступний у: https://sj.udu.edu.ua/index.php/tmae/article/view/122 (дата звернення: 29 Квітень 2024).

Номер

Розділ

Розділ 3. Формування художньої компетенції учнівської молоді