ОСОБЛИВОСТІ ГЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У СУЧАСНИХ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.11(56).11Ключові слова:
гендер, гендерна ідентичність, гендерна роль, юнацький вік, фемінність, маскулінність, андрогінністьАнотація
Статтю присвячено дослідженню особливостей гендерної ідентичності сучасних студентів-психологів. Необхідність дослідження особливостей гендерної ідентичності студентів-психологів пов’язана з існуючими у суспільстві суперечностями серед комплексу гендерних норм, стереотипів та правил поведінки. Адже майбутній психолог, зокрема, психолог-практик у своїй професійній діяльності має бути вільний від обмежень у визначенні проблем статі та гендеру. Мета дослідження полягала в теоретичному обґрунтуванні та емпіричному дослідженні особливостей гендерної ідентичності у студентів-психологів. Завдання дослідження включали підбір та проведення методик на визначення фемінної, маскулінної, андрогінної чи недиференційованої гендерної ідентичності особистості студентів-психологів; виявлення рівнів (високий, середній, низький) гендерної ідентичності особистості як міри засвоєння соціально-прийнятних для чоловіків/жінок норм поведінки, які представлені у вигляді набору особистісних якостей. Вказано на недостатність вивчення проблеми особливостей гендерної ідентичності у студентів-психологів в умовах сучасності. За результатами емпіричного дослідження встановлено, що переважна більшість юнаків та дівчат під впливом трансформаційних процесів у суспільстві воліють позбавитися від стереотипних поглядів на роль та функції чоловіків та жінок. Було визначено ступінь прояву індивідом рис та поведінкових особливостей, які традиційно пов’язані з чоловічими та/або жіночими полюсами статеворольової ідентифікації. Загалом, у результаті проведеного дослідження було виявлено, що поєднання маскулінних та фемінних рис, їх сукупність в цілісній системі гендерної ідентичності є більш гармонійним стандартом, який дозволяє особистості бути більш пристосованою до життя та суспільства, аніж ригідна типізація статевих ролей.
Література
- Бендас, Т.В. (2000). Гендерная психология лидерства. (Монографія). Оренбург.
- Говорун, Т.В. & Кікінежді, О.М. (2016).Ґендерний дискурс в психологічній науці та педагогічній практиці. Психологічний часопис, (1), 41-55.
- Літвінова, О.В. (2010). Ґендерна психологія: навч. посіб. Луганськ : Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля.
- Донець, А.А. (2014). Особливості формування гендерної ідентичності особистості у підлітковому віці. Молодий вчений. 7(2), 162-164. Режим доступу: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2019/7.1/7.pdf
- Змановская, Е.В., & Карташова, Т.Е. (2011). Структура и содержание брачно-семейных установок современной молодежи. Вестник Томского государственного педагогического университета,Томск, 12(114), 222-226. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/
struktura-i-soderzhanie-brachno-semeynyh-ustanovok-sovremenoy-molodezhi - Ижванова,Е.М. (2008). Проблемы подростковой гендерной идентичности. Психотерапия, Москва, (9), 22-25.
- Ильин, Е.П. (2008). Дифференциальная психология профессиональной деятельности. Санкт-Петербург : Питер, 432.
- Клецина, И.С. (2003). От психологии пола – к гендерным исследованиям в психологии. Вопросы психологии, (1), 61-78.
- Лопухова,О.Г. (2013). Опросник «Маскулинность, феминность и гендерный тип личности» (российский аналог «Bem sex role inventory»). Вопросы психологии, (1), 147-154.
- Лопухова, О.Г. (2001). Психологический пол личности: адаптация диагностической методики. Прикладная психология, 3, 57-67.
- Розов, Е.И. (1998). Настольная книга практического психолога. Владос.
- Скутнева, С.В. (2009). Правовая социализация в семейной сфере: гендерные аспекты. Социально-гуманитарные знания, 2, 167-174.
- Ставицький, Г.А. (2016). Аналіз ідентичності студентів педагогічного вузу. Frankfurt am Main, 270, 136-141.
- Шелехов, И.Л., Уразаев, А.М., Берестнева, О.Г., & Языков, К.Г. (2009). Современная женщина: личность, гендер, психология репродуктивного здоровья. Томск : Изд-во Том. гос. пед. ун-та,
- Эриксон, Э. (1996). Идентичность: юность и кризис. Москва : Прогресс.
- Bem, S. (1979). Theory and measurement of androgyny: A reply to Pedhazur-Tetenbaum and Locksley-Colten critiques. Journal of Personality and Social Psychology, 37,1047–1054.
- Burn, M. (1996). The Social Psychology of Gender. New York: McGraw-Hill Education.
- Deaux, K. (1993). ReconstructingSocial Identity. Personality and Social Psychology Bulletin, New York, 19(1), 4-12. https://doi.org/10.1177/0146167293191001
- D'Mello, M. (2006). Gendered selves and identities of information technology professionals in global software organizations in India. Information Technology for Development. New York.12 (2), 131-158. https://doi.org/10.1002/itdj.20031
- Huddy, (2002). Context and meaning in social identity theory: A response to Oakes. Political Psychology, New York : Guilford, 23, 825-838. Режим доступу: https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/you.stonybrook.edu/dist/f/1052/files/2018/03/Huddy-2002-Context-and-Meaning-in-Social-Identity-Theory-2h8ofay.pdf
- Eagly,H., Karau, S.J., & Makhijani, M.G. (1995). Gender and effectiveness of lea‑ ders: a meta‑analysis. // Psychol Bull. № 117(1).