АКТИВІЗАЦІЯ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.9(54).09

Ключові слова:

творчість, творчий потенціал, активізація, розвиток, студенти, театралізація казок, професійна підготовка.

Анотація

Статтю присвячено вивченню творчого потенціалу студента у процесі його професійної підготовки у закладі вищої освіти. Здійснено теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми дослідження, проведено діагностичне виявлення особливостей становлення творчого потенціалу студентів, проаналізовано виховні заходи зі студентами педагогічного університету, організовано систематичне спостереження за проявами творчого потенціалу студентів під час практичних занять та у процесі проведення творчих конкурсів, культурно-масових і виховних заходів.
Ученими доведено, що творчий потенціал – це інтегруюча якість особистості, що характеризує міру її можливостей ставити й вирішувати нові завдання у сфері своєї діяльності та має суспільне значення. З’ясовано, що до сфери творчого потенціалу відносяться: задатки, нахили, інтереси (домінування пізнавальних інтересів); допитливість (схильність до пошуку розв’язання проблем); швидкість у засвоєнні нової інформації; здатність створювати еталони для подальшого вибору; вияви загального інтелекту; емоційне ставлення до подій тощо. Нами було надане тлумачення професійної підготовки майбутніх фахівців, а саме: професійна підготовка – це не тільки здобуття певної кваліфікації за відповідним напрямом, а й засіб соціалізації сучасного студента, його гармонізації з реальною дійсністю, набуття ним фундаментальних знань у певній галузі та якостей професійної культури, розвитку його творчих можливостей. Сутність творчого потенціалу розглядаємо у сукупності таких основних компонентів та критеріїв до них: когнітивний компонент (обізнаність про власні творчі можливості), мовленнєвий компонент (вербальна креативність); діяльнісний компонент (конструктивна активність, оригінальність створюваного образу).
Результати діагностики засвідчили недостатній рівень розвитку творчого потенціалу студентів, особливо за мовленнєвим і діяльнісним компонентами. Для активізації творчого потенціалу студентів – майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти та практичних психологів, ми розробили психологічну програму, що містить систему практичних занять і виховних заходів, серед яких детальніше представлено театралізацію казок.

Література

  1. Давыдов, В.В. & Леонтьев, Д.А. (Ред.). (1990). Деятельностный подход в психологии: проблемы и перспективы : Сб. научн. тр. Москва : АПНСССР.
  2. Моляко, В.О. & Музика О.Л. (Ред.). (2006). Здібності, творчість, обдарованість : теорія, методика, результати досліджень. Житомир : Вид-во Рута.
  3. Ничкало, Н.Г. (2001). Неперервна професійна освіта як філософська та педагогічна категорія. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 1 (2), 9-22.
  4. Сохань, Л.В. & Єрмаков, І.Г. (1997). Мистецтво життєтворчостіособистості [Текст] : наук.-метод. посіб. Київ : ІЗМН.
  5. Туриніна, О.Л. (2007). Психологія творчості : Навч. посіб. Київ : МАУП.
  6. Gillam, T. (2018). Creativity, Wellbeing and Mental Health Practice (Palgrave Studies in Creativity and Culture). Palgrave Studies in Creativity and Culture. Palgrave Pivot, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74884-9
  7. Gough, H.G. (1992). Assessment of Creative Potential in Psychology and the Development of a Creative Temperament Scale for the CPI. In: Rosen J.C., McReynolds P. (eds) Advances in Psychological Assessment. Advances in Psychological Assessment, vol 8. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-9101-3_8
  8. Howe, M.J.A. (1999) Some influences on abilities. In: The Psychology of High Abilities. Palgrave, London. https://doi.org/1007/978-1-349-27647-9
  9. Makel, M.C. & Plucker,A. (2008). Creativity. In: Pfeiffer S.I. (eds) Handbook of Giftedness in Children. Springer, Boston, MA. https:// doi.org/10.1007/978-0-387-74401-8_13
  10. Matusov, E. & Marjanovic-Shane, (2016). Dialogic Authorial Approach to Creativity in Education: Transforming a Deadly Homework into a Creative Activity. In: Glăveanu V. (eds) The Palgrave Handbook of Creativity and Culture Research. Palgrave Studies in Creativity and Culture. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/978-1-137-46344-9_15

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-27