ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМПАТІЇ УЧАСНИКІВ ШКІЛЬНИХ ЛІТЕРАТУРНИХ СТУДІЙ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2019.8(53).04Ключові слова:
емпатія, емпатійність, літературні здібності, освітнє розвивальне середовище, літературна студіяАнотація
Стаття присвячена аналізу роботи школи з літературно обдарованими дітьми. Розвиток літературних здібностей учнів забезпечується як самим навчальним процесом, так і є можливим в позанавчальний час. З’ясовано, що більшу спрямованість на розвиток творчого потенціалу школярів у літературній діяльності мають різноманітні літературні осередки: шкільні літературні гуртки та факультативи, міські та обласні літературні гуртки та студії. Проаналізовано основні їх завдання та методи роботи з літературно обдарованими дітьми. Основну увагу звернено на проблему розвитку емпатії старшокласників, які займаються літературною діяльністю. Охарактеризовано ранній юнацький вік як сприятливий період для розвитку емпатійності. У статті розкрито сутність таких психологічних категорій, як: «емпатія», «емпатійність», «літературні здібності», «освітнє розвивальне середовище», «літературна студія». Проаналізовано діагностичні можливості методів вивчення емпатії у ранньому юнацькому віці. Констатовано, що ефективність літературної діяльності забезпечується певним емпатійним фоном. Зі свого боку кожен рівень розвитку літературних здібностей має свої переважні форми емпатійного реагування, які забезпечують «продуктивність» цього рівня. Описуються результати емпіричного дослідження особливостей розвитку емпатії старшокласників (її форм та рівнів розвитку, проявів емпатійного реагування до різних об’єктів емпатії), які є учасниками шкільних літературних студій, та тих, які надають перевагу самостійному розвитку своїх літературних здібностей. Емпіричним шляхом з’ясовано, що долучення школярів до літературно-творчого колективу сприяє розвитку їхніх літературних здібностей. Розвиток емпатії у ранньому юнацькому віці дає можливість літературно обдарованим школярам через літературну творчість проявити свою найвищу емпатійність.
Література
- Журавльова, Л.П. (2007). Психологія емпатія. (Монографія). Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.
- Журавльова, Л. (2010). Діагностика емпатії та її форм у підлітковому та юнацькому віці. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки, 31(55), 154-161.
- Журавльова, Л., & Гречуха, І. (2018). Дослідження особливостей розвитку емпатії в літературно обдарованих старшокласників. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI(73), 64-69. https://doi.org/10.31174/SEND-PP2018-175V173-15
- Ильин, Е.П. (2001). Эмоции и чувства. Санкт-Петербург : Питер.
- Коваленко, В.М. (2006). Поетичний гербарій: літературно-творча студія: Метод. посібник. Черкаси : Брама-Україна.
- Костюк, Г.С. (1989). Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Л.М. Проколієнко (Ред.). Київ : Радянська школа.
- Семенова, Р.О. (2012). Концептуальні основи побудови освітнього середовища для обдарованих дітей та молоді. С.Д. Максименко & Р.О. Семенова (Ред.), Актуальні проблеми психології (Т. 6/8, с. 5-22). Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка.
- Юсупов, И.М. (2002). Диагностика уровня поликоммуникативной эмпатии. Н.П. Фетискин, В.В. Козлов & Г.М. Мануйлов (Ред.), Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп (с. 153-156). Москва : Изд-во Института Психотерапии.
- Ягункова, В.П. (1973). Формирование компонентов литературных способностей у школьников V класса. В.А. Крутецкий (Ред.), Вопросы психологии способностей. Сборник статей (с. 175-214). Москва : Педагогика.