ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ПРОБЛЕМ ОСІБ З ОБМЕЖЕНИМИ МОЖЛИВОСТЯМИ ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2019.8(53).03

Ключові слова:

особи з обмеженими можливостями здоров’я, інвалід, суспільство, дефекти, соціальна ізоляція, моделі інвалідності (медична, економічна, соціальна, правозахисна, модель функціональної обмеженості)

Анотація

Проблеми інвалідності, серед інших соціально-економічних і соціально-політичних проблем сучасного світу, є достатньо актуальними для будь-яких країн і народів, що вимагає уваги урядів і громадськості різних держав у напрямку пошуку, розробки і впровадження адекватних моделей суспільного устрою, оптимально пристосованих до потреб осіб з обмеженими можливостями здоров’я з урахуванням ресурсних та інших можливостей суспільств, в яких вони функціонують. Потрібно зазначити, що останнім часом ставлення до таких людей суттєво змінилося та інвалідність розглядається як соціальне явище. Пошук шляхів розв’язання проблем української молоді з обмеженими можливостями здоров’я потребує дослідження наявного стану задоволення їх особливих потреб у сферах освіти та працевлаштування. В статті розкрито історичні етапи розвитку і розв’язання проблем осіб з обмеженими можливостями здоров’я. Представлений аналіз використання у науковій літературі поняття «інвалід» та його різні формулювання. Звернено увагу на те, що науковці різних галузей продовжують досліджувати різнопланові аспекти проблем осіб з обмеженими можливостями здоров’я та створювати з огляду на них методи та методики для роботи, навчання, соціалізації таких осіб. Показано складний розвиток ставлення до інвалідів – від повного їх неприйняття, навіть фізичного знищення, через прояв упередженого ставлення, нетерпимості, страху перед «ненормальними» проявами та, як результат, визнання необхідності їх відчудження та ізоляції до усвідомлення спочатку необхідності адаптації таких людей, а пізніше й повноцінного входження в соціум з допомогою створення сприятливих умов для інтеграції, формування позитивних стосунків між усіма членами суспільства. Проаналізовано нормативно-правові документи щодо захисту прав інвалідів в Україні та міжнародні документи, прослідковано, як трансформувалось розуміння інвалідності, зміст і принципи соціалізації осіб з обмеженими можливостями здоров’я. Розглянуто різні підходи (певні моделі) до розуміння інвалідності як такої.

Література

  1. Альтернативный доклад о состоянии выполнения Конвенции ООН о правах инвалидов. (2015). Уполномоченный Верховной Рады Украины по правам человека Валерия Лутковская (июль, 2015). Украина. Режим доступа : https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CRPD/Shared%20Documents/
    UKR/INT_CRPD_NHS_UKR_21337_R.doc
  2. Байда, Л. Ю., & Красюкова-Еннс, О. В. (Ред.). (2012). Інвалідність та суспільство : навчально-методичний посібник. Київ.
  3. Бастрыкина, А.В. (2000). Центры независимой жизни. К независимой жизни (Пособие для инвалидов). (с.32-38). Москва: Изд-тво РООИ «Перспектива». Режим доступа : https://rosbs.ru/uploads/documents/2018/k-nezavisimoi-zhizni.pdf
  4. Безпалько, О.В., Губарева, Т.Г., & Капська, А.Й. (Ред.). (2002). Соціальна підтримка дітей з обмеженими функціональними можливостями : метод. рекомендації. Київ : Логос.
  5. Выготский, Л.С. (1983). Основы дефектологии. Собрание сочинений (Т.1-6). (Т.5). Москва : Педагогика.
  6. Давиденко, Г.В. (2015). Теоретико-методичні засади організації інклюзивного навчання у вищих навчальних закладах країн Європейського Союзу. (Автореф. дис. д-ра пед. наук). Київ.
  7. Дікова-Фаворська, О. (2009). Специфічні групи осіб з обмеженими можливостями здоров’я у фокусі соціології. (Монографія). Житомир.
  8. Дікова-Фаворська, О. (2017). Роль конструкту «людина з функціональними обмеженнями здоров’я» в компенсації дефіциту розуміння соціальної суті людини з інвалідністю. Нова парадигма, 131, 158-167. Режим доступу : http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18316
  9. Думбаев, А.Е., Попова, Т.В. (2006). Инвалид, общество и право. Алматы : ТОО «Верена».
  10. Закон України «Про вищу освіту». (2020). №2145-VIII. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18
  11. Закон України «Про внесення зміни до Закону України «Про ратифікацію Конвенції про права інвалідів і Факультативного протоколу до неї». (2016). №1490–VIII. Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1767 .
  12. Закон України «Про загальну середню освіту». (2019). №2145-19. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/go/651-14
  13. Закон України «Про освіту». (2020). №2145-VIII. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  14. Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні». (2019). №2249-VIII (2249-19). Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/go/875-12
  15. Іпатов, А.В., & Ханюкова, І.Я (2015). Поняття інвалідності в аспекті сучасного міжнародного права. Український вісник медико-соціальної експертизи, 3, 15-21.
  16. Кисляк, О.П., Кольченко, К.О., & Місяк С.А. (2003). Організація психологічної підтримки студентів з особливими потребами в умовах ВНЗ. Тези доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми виховання та навчання студентів із особливими потребами». (с.222-223). Київ : Університет «Україна».
  17. Колупаєва, А. (2009). Інклюзивна освіта: реалії та перспективи. (Монографія). Київ: Самміт-Книга.
  18. Конвенція ООН «Про права осіб з інвалідністю» (2009). Закон України «Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї», №1767-VI. Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1767-17
  19. Конституція України (1996). Режим доступу : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/
    254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80
    .
  20. Кули, Ч. (2000). Человеческая природа и социальный порядок. Москва : Идея-Пресс, Дом интеллектуальной книги.
  21. Соціальна робота: Короткий енциклопедичний словник. (2002). Соціальна робота (Книги 1-7). (Книга 4). Київ : Видавництво: ДЦССМ.
  22. Томаржевська, І.В. (2007). Психологічні засади гуманізації професійної підготовки студентів-інвалідів за соціономічним профілем. (Дис. канд. психол. наук). Київ.
  23. Томчук, М.І. (2005). Психологія адаптації до навчання студентів з особливими потребами. (Монографія). Вінниця : Глобус-Пресс.
  24. Фирсов, М.В. (2002). Психология социальной работы: Содержание и методы психосоциальной практики. Москва : Академия.
  25. Шипицына, Л.М. (2005). Психология детей-сирот. Санкт-Петербург : Изд-во СПбУ.
  26. Ярская-Смирнова, Е.Р. (1997). Социокультурный анализ нетипичности. Саратов.
  27. Gałkowski, T. (1979). Dzieci specjalnej troski. Warszawa : WP.
  28. Hulek, A. (1984). Rewalidacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w rodzinie. Warszawa : PWN.
  29. Hulek, A. (1981). Rehabilitacja osób niepełnosprawnych w Polsce i za granicą. Warszawa : IWZZ.
  30. Serejski, J., & Weigl, Z. (1990). Współczesne tendencje w wychowaniu i nauczaniu dzieci ruchowo niepełnosprawnych. Szkola Specjalna, 3, 67-73.
  31. Zabłocki, K.J, Bulenda, T. (1991). Nowe prawne uregulowania zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych (proba oceny). Problemy Rehabilitacji Zawodowej, 1–4. Warszawa.
  32. Zabłocki, K.J. (1995). Psychologiczne i społeczne wyznaczniki rehabilitacji zawodowej inwalidów.Warszawa : Wydawnictwo Żak.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27