КОМУНІКАТИВНІ ТА ОРГАНІЗАТОРСЬКІ ЗДІБНОСТІ У СТРУКТУРІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ ВІЙСЬКОВО-МЕДИЧНОГО ЗАКЛАДУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2025.26(71).09

Ключові слова:

комунікативні здібності, організаторські здібності, соціально-психологічна компетентність, військово-медичні заклади, лікарі, медичні сестри, регуляторні механізми спілкування.

Анотація

У статті досліджено місце та роль комунікативних та організаторських здібностей у структурі соціально-психологічної компетентності працівників військово-медичних закладів. Встановлено, що соціально-психологічна компетентність є інтегративною характеристикою особистості, яка включає систему знань, навичок та особистісних якостей, представлених у когнітивному, емотивному, поведінковому та ціннісно-мотиваційному компонентах. Уточнено специфіку професійної комунікації у військово-медичному середовищі, яке характеризується високою стресовістю та підвищеною відповідальністю за прийняті рішення. Виявлено статистично значущі відмінності між медичними сестрами та лікарями за ключовими показниками комунікативних та організаторських здібностей. Так,  медичні сестри демонструють вищий рівень комунікативних здібностей. Водночас, лікарі показують вищий рівень організаторських здібностей, що зумовлено специфікою їхньої діяльності, пов'язаної з прийняттям клінічних рішень, плануванням лікування та координацією роботи медичного персоналу. Узагальнено регуляторні механізми спілкування, де лікарі демонструють вищий рівень самоконтролю у спілкуванні, вміння слухати та викладати свої думки, порівняно з медичними сестрами. На основі результатів дослідження виділено ключові фактори, які формують структуру соціально-психологічної компетентності військово-медичного персоналу з урахуванням специфіки професійних ролей. Для медичних сестер визначено такі фактори, як адаптивна міжособистісна та комунікативна компетентність, стресостійкість, організаторські здібності, сенситивність у взаємодії. Для лікарів виокремлено емоційну регуляцію у професійному контексті, рефлексивно-адаптивну компетентність, життєстійкість у складних та проблемних ситуаціях. Зроблено висновки стосовно диференційованого підходу з розвитку комунікативних та організаторських здібностей медичного персоналу з урахуванням специфіки їхньої професійної діяльності.

Література

  1. Грись, А.М., & Максименко, С.Д. (2017). Практика роботи психологів із військовослужбовцями, що повернулися із зони АТО: досвід та перспективи. Актуальні проблеми психології, 15(11), 102-113.
  2. Ніколаєв, Л.О. (2024). Технології коучингу як інструмент підвищення ефективності діяльності фахівців соціономічних професій. Питання психології: Вісник Національного університету оборони України, 5(81), 126-134. https://doi.org/10.33099/2617-6858–24–81–5–126-134
  3. Хомич, Г., & Ткач, О. (2020). Стратегії надання психологічної допомоги клієнтам в кризових ситуаціях. Збірник наукових праць Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди, «Humanitarium». Психологія, 44(1), 152-160. https://doi.org/10.31470/2308-5126-2020-44-1-152-160
  4. Gholami, H., Sarhangy, F., Nouri, J. M., & Javadi, M. (2015). Nursesʼ communication skills in military hospitals. Journal of Nursing and Midwifery Sciences, 2(1), 40- 45. https://doi.org/10.7508/jnms.2015.01.006
  5. Hussain, Z., Rehman, M. U., & Khan, M. A. (2022). Doctorsʼ Communication Skills in Military Hospitals–A Critical Analysis. Pakistan Armed Forces Medical Journal, 72(3), 1130-1135.  https://doi.org/10.51253/pafmj.v72i3.6437
  6. Gerras, S. J., Wong, L., & Allen, P. (2008). Organizational effectiveness and adaptability: Looking at the role of the organizationʼs emotional intelligence. Leadership in the U.S. Army, 157-179.
  7. Peterson, A.L., Baker, M.T., Moore, C.B.A., Hale, W.J., Joseph, J.S., Straud, C.L., Lancaster, C.L., McNally, R.J., Isler, W.C., Litz, B.T., & Mintz, J. (2019). Deployed Military Medical Personnel: Impact of Combat and Healthcare Trauma Exposure. Military Medicine, 184(1-2), e133-е142.  https://doi.org/10.1093/milmed/usy147
  8. Tkach, B., & Lunov, V. (2023). Neuropersonality of war-related stress in Ukrainians: prognostic value and possibilities of implementation for other countries in global war conflict.SSRN (March 20, 2023). Режим доступу: https://ssrn.com/abstract=4394207
  9. Wellington, T., Hunninghake, J., Nelson, V.S., Nelson, A.E., Sjulin, T., Chin, E.J., Pope, N.M., True, M.W., & Markelz, A.E. (2022). Developing Military Doctors: An Institutional approach to medical force readiness in graduate medical education. Military Medicine, 188(1-2), 16-20. https://doi.org/10.1093/milmed/usac300

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-28