ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ЛОКУСУ КОНТРОЛЮ ТА НАВЧАЛЬНОЇ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2024.25(70).08

Ключові слова:

навчальна діяльність, зовнішня мотивація учіння, внутрішня мотивація учіння, інтернальний локус контролю, екстернальний локус контролю.

Анотація

Статтю присвячено теоретичному й емпіричному аналізу взаємозв’язку локусу контролю та мотивації навчальної діяльності студентів-психологів. Для проведення дослідження було застосовано комплекс теоретичних (аналіз і узагальнення літератури з проблеми дослідження) та психодіагностичних методик, «Діагностика навчальної мотивації студентів» (А.О. Реан і В.А. Якунін, модифікація Н. Ц. Бадмаєвої), «Визначення рівня суб’єктивного контролю» (Є.Ф. Бажин, Є.А. Голинкіна, Л.М. Еткінд). Взаємозв’язок отриманих показників визначався за допомогою кореляційного аналізу (r-Спірмена). Загальну вибірку дослідження склали 90 осіб – студенти 3-4 курсів КНЕУ імені  Вадима Гетьмана, КСУ імені Бориса Грінченка та УДУ імені Михайла Драгоманова. Вік та стать респондентів у дослідженні не враховувалися. За результатами дослідження визначено, що найбільш вираженими (у порядку спадання) у студентів є комунікативні мотиви, мотиви престижу та професійні мотиви, мотиви уникання неприємностей і нарікань. Також, значна кількість студентів навчається у ЗВО лише задля отримання диплому про вищу освіту та тому, що подобається соціальна роль студента. У більшості студентів переважає зовнішня мотивація й екстернальний локус контролю. Встановлено, що рівень субʼєктивного контролю студентів-психологів впливає на мотивацію їх навчальної діяльності. Студенти з інтернальним локусом контролю мають переважаючу внутрішню мотивацію і навчаються у ЗВО, насамперед, задля здобуття знань та майбутньої успішної професійної діяльності. Здобувачі вищої освіти з екстернальним локусом контролю мають, переважно, зовнішню навчальну мотивацію і їх метою, передусім, є отримання хорошої оцінки, диплому, стипендії, схвалення викладача та одногрупників, а не оволодіння змістом навчальних предметів чи здобуття глибоких фахових знань. Отже, за результатами кореляційного аналізу емпірично доведено існування достатньо вираженого взаємозв’язку між рівнем субʼєктивного контролю студентів-психологів та мотивацією їх навчальної діяльності. 

Література

  1. Боснюк, В. (2020). Математичні методи в психології: курс лекцій. Харків : НУЦЗУ.
  2. Бондар, Л. (2017). Features of motivation of educational activity of students – future practical psychologists. Вісник Національного авіаційного університету. Збірник наукових праць: педагогіка, психологія, 10, 23–27. https://doi.org/10.18372/2411-264X.10.12459.
  3. Бондар,Л., & Литвинчук, Н. (2020). Мотивація навчальної діяльності студентів як провідний чинник підготовки майбутніх фахівців. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія»: науковий журнал, 11, 67–71. Режим доступу: https://journals.oa.edu.ua/Psychology/article/view/2970
  4. Демчук, О. (2016). Локус контролю в структурі Я-концепції особистості як когнітивна детермінанта вибору копінг-стратегій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, 2(1), 53–58. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2016_2(1)__11.
  5. Скворчевська, Є. (2021). Особливості люкусу контролю у студентів-агрономів. Zeszyty naukowe wyższej szkoły technicznej w katowicach, 13, 145–158. Режим доступу: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/14_Skvorchevska.pdf
  6. Хомуленко,Т., Крамченкова, В., Туркова, Д., Лесніченко, Н., & Миронович, Б. (2019). Методика діагностики тілесного локусу контролю. Вісник Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди. Психологія, 62, 293–316. Режим доступу: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/psychology/article/view/3115
  7. Мирошник, О. (2023). Локус контролю та рефлективність. Науковий журнал з соціології та психології «Габітус», 45, 238–242. Режим доступу: http://habitus.od.ua/journals/2023/45-2023/39.pdf
  8. Рекун, Г., & Прус, Ю. (2015).  Діагностика навчальної мотивації студентів ВНЗ. Актуальні проблеми економіки, 5, 386–394. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2015_5_48.
  9. Федорчук, С., Петровська, Т., Арнаутова, Л., Ганага, О., & Хмельницька, І. (2023). Локус контролю як особистісний ресурс подолання стресу кваліфікованих спортсменок. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія, 1, 28–34.  https://doi.org/10.32652/spmed.2023.1.28-34
  10. Стахова, О., & Галіцька, І. (2018). Психологічні особливості розвитку локус-контролю в студентському віці. О.О. Стахова (Ред.).  Актуальні питання теорії та практики психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців: збірник науково-методичних праць. (с. 21-25). Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/28765/1/%D0%A1%D1
    %82%D0%B0%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B04.pdf
  11. Тимошук, С., & Третяк, О. (2015). Особливості формування навчальної мотивації студентів. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки, 2(80), 64–68. Режим доступу: https://visnyk.zu.edu.ua/Articles/80/14.pdf
  12. Хижняк, О. (2009). Локус контролю у становленні особистості захисника країни. Наука і освіта, 1(2), 135–138. Режим доступу: http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/
    13998/1/Khyzhniak%20Iryna%20Anatoliivna%202009.pdf
  13. Шмідзен, І., & Юхименко, І. (2021). Теоретичні аспекти дослідження взаємозв’язку мотивації та локусу контролю особистості. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Психологія, 1, 36–39. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика».
  14. Gomez, (1998). Locus of control and avoidant coping: Direct, interactional and mediational effects on maladjustment in adolescents. Personality and Individual Differences, 24(3), 325–334.
  15. Krampen, (1982). Differentialpsychologie der Kontrolluberzeugungen (Locus of control). Gottingen, Toronto, Zurich : Hogrefe
  16. Thayer,, Gorman, B., Wessman ,A., Schmeidler, G., & Mannucci E. (1975). The Relationship between Locus of Control and Temporal Experience. The Journal of Genetic Psychology, 126(2), 275–279. https://doi.org/10.1080/00221325.1975.10532342
  17. Rotter, (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1–28. https://doi.org/10.1037/h0092976
  18. Ryan,, & Deci, E. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development and well-being. American psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  19. Weiner,, & Kukla, А. (1970). An attributional analysis of achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 15,1–20.

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31