ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ КОНСАЛТИНГА БАЗОВАНОГО НА ПРОФІЛЯХ ПРИЙНЯТТЯ КАР’ЄРНИХ РІШЕНЬ ГАТТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2024.23(68).12

Ключові слова:

кар’єрний вибір, профілі прийняття кар’єрних рішень, кар’єрна поведінка, кар’єрне консультування, кар’єрні рішення.

Анотація

Стаття зосереджена на теоретичному аналізі особливостей застосування профілів прийняття карєрних рішень Гатті у сфері кар’єрного консалтингу. Оцінено їх значення та ефективність у контексті сучасного професійного консультування. Основна ціль полягає в дослідженні потенціалу для адаптації та коригування полярностей профілів через широкий спектр кар’єрних консультаційних практик, спрямованих на різні цільові групи і потреби. Головна мета дослідження – надати вичерпний перелік стратегій кар’єрного консалтингу, котрі можуть вплинути на зміну полярностей профілів прийняття кар’єрних рішень Гатті, і тим самим сприяти більш ефективному процесу прийняття кар’єрних рішень індивідами. Для досягнення поставленої мети використовувався комплексний методологічний підхід, що включав як критичний огляд існуючої наукової літератури обраної проблематики, так і синтез отриманих даних. Це дозволило всебічно оцінити поточний стан дослідження в області кар’єрного консалтингу та визначити ефективні підходи та методики. Аналіз наукових джерел з психології кар’єри дозволив ідентифікувати низку інноваційних та ефективних методів кар’єрного консалтингу, які можуть бути застосовані для оптимізації процесу прийняття кар’єрних рішень. Запропоновано стратегії інтервенцій направлені на збільшення збору інформації та її трансформацію на більш аналітичну, акомуляцію потенціалу вкладеного у процес та зменшення прокрастинації, активізацію зусиль у прийнятті остаточного рішення та збільшення прагнення до ідеальної професії. Дослідження підкреслює критичну важливість індивідуалізованого підходу у кар’єрному консалтингу як ключового фактора для успішного розвитку професійної траєкторії клієнтів. Використання профілів прийняття кар’єрних рішень Гатті в якості основи для кар’єрного консалтингу відкриває нові перспективи для підвищення ефективності кар’єрного планування та прийняття рішень, надаючи цінні інструменти як для консультантів, так і для клієнтів в їх прагненні до професійного самовдосконалення та реалізації.

Література

  1. Ariely, Dan, & Klaus, Wertenbroch. (2002). Procrastination, Deadlines, and Performance: SelfControl by Precommitment. Psychological Science, 13, 219–224
  2. Barclay, S.R. (2017). Constructing a course: Constructivist group career counseling with low income, first-generation college students. Postmodern career counseling: A handbook of culture, context, and cases, 119–131.
  3. Bazerman, M.H., & Moore, D.A. (2012). Judgment in managerial decision making. John Wiley & Sons.
  4. Beck, A.T. (Ed.). (1979). Cognitive therapy of depression. Guilford press.
  5. Brown, S.D., & Krane, R. (2000). Four (or five) sessions and a cloud of dust: Old assumptions and new observations about career counseling. Handbook of Counseling Psychology. (pp. 740–766).
  6. Brown, S.D., & Rector, C.C. (2008). Conceptualizing and diagnosing problems in vocational decision making. Handbook of counseling psychology, 4, 392–407.
  7. Butler, H.A. (2012). Halpern Critical Thinking Assessment predicts real‐world outcomes of critical thinking. Applied Cognitive Psychology, 26(5), 721–729.
  8. Claessens, B.J., Van Eerde, W., Rutte, C.G., & Roe, R.A. (2007). A review of the time management literature. Personnel review, 36(2), 255–276.
  9. Cloud, H., & Townsend, J. (2017). Boundaries updated and expanded edition: When to say yes, how to say no to take control of your life. Zondervan.
  10. Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985). The general causality orientations scale: Self-determination in personality. Journal of research in personality, 19(2), 109–134.
  11. Dik, B.J., Duffy, R.D., & Eldridge, B.M. (2009). Calling and vocation in career counseling: Recommendations for promoting meaningful work. Professional Psychology: Research and Practice, 40(6), 625–632. https://doi.org/10.1037/a0015547
  12. Dochy, F., Segers, M., Van den Bossche, P., & Gijbels, D. (2003). Effects of problem-based learning: A meta-analysis. Learning and instruction, 13(5), 533–568.
  13. Dweck, C.S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random house.
  14. Ellis, A. & Knaus, W.J. (1977). Overcoming procrastination. New York : Institute for Rational Living.
  15. Facione, P. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction (The Delphi Report).
  16. Forret, M.L., & Dougherty, T.W. (2004). Networking behaviors and career outcomes: differences for men and women? Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 25(3), 419–437.
  17. Gati, I., & Asher, I. (2001). Prescreening, in‐depth exploration, and choice: From decision theory to career counseling practice. The Career Development Quarterly, 50(2), 140–157.
  18. Gati, I., Fishman-Nadav, Y., & Shiloh, S. (2006). The relations between preferences for using abilities, self-estimated abilities, and measured abilities among career counseling clients. Journal of Vocational Behavior, 68(1), 24–38.
  19. Gati, I., Krausz, M., & Osipow, S. H. (1996). A taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of Counseling Psychology, 43(4), 510–526. https://doi.org/10.1037/0022-0167.43.4.510
  20. Gati, I., Landman, S., Davidovitch, S., Asulin-Peretz, L., & Gadassi, R. (2010). From career decision-making styles to career decision-making profiles: A multidimensional approach. Journal of Vocational Behavior, 76(2), 277–291.
  21. Gollwitzer, P.M. (1999). Implementation intentions: strong effects of simple plans. American psychologist, 54(7), 493–503.
  22. Hansen, K. (2008). A foot in the door: networking your way into the hidden job market. Ten Speed Press.
  23. Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81–112.
  24. Iyengar, S.S., & Lepper, M.R. (2000). When choice is demotivating: Can one desire too much of a good thing? Journal of Personality and Social Psychology, 79(6), 995–1006. https://doi.org/10.1037/0022-3514.79.6.995
  25. Janis, I.L., & Mann, L. (1977). Decision making: A psychological analysis of conflict, choice, and commitment. Free press.
  26. Kabat-Zinn, J. (1994, September). Catalyzing movement towards a more contemplative/sacred-appreciating/non-dualistic society. In Meeting of the working group.
  27. Krieshok, T.S., Motl, T.C., & Rutt, B.T. (2011). The evolution of vocational psychology: Questions for a postmodern applied discipline. Journal of Career Assessment, 19(3), 228–239.
  28. Latham, G.P., Locke, E.A., & Fassina, N.E. (2002). The high performance cycle: Standing the test of time. In S. Sonnentag (Ed.). Psychological management of individual performance, 5(6), 201–228. Chichester, England : Wiley
  29. Lent, R.W., Brown, S.D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of vocational behavior, 45(1), 79–122.
  30. Luthar, S.S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child development, 71(3), 543–562.
  31. .Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41(9), 954–969. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954
  32. Miller, W.R., & Rollnick, S. (2012). Motivational interviewing: Helping people change. Guilford press.
  33. Mitchell, K.E., Al Levin, S., & Krumboltz, J.D. (1999). Planned happenstance: Constructing unexpected career opportunities. Journal of counseling & Development, 77(2), 115–124.
  34. Nauta, M.M., & Kokaly, M.L. (2001). Assessing role model influences on students’ academic and vocational decisions. Journal of career assessment, 9(1), 81–99.
  35. Neff, K.D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3), 223–250.
  36. Payne, J.W., Bettman, J.R., & Johnson, E.J. (1993). The adaptive decision maker. Cambridge university press.
  37. Peterson, G.W., Sampson, J.P., Jr., Reardon, R.C., & Lenz, J.G. (1996). Becoming career problem solvers and decision makers: A cognitive information processing approach. In D. Brown & L. Brooks (Eds.), Career choice and development (3rd ed., pp. 423–475). San Francisco, CA : Jossey-Bass.
  38. Rakos, R.F. (1991). Assertive behavior: Theory, research, and training. Taylor & Frances/Routledge.
  39. Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, 25(1), 54–67.
  40. Sampson, J.P., Jr., Reardon, R.C., Peterson, G.W., & Lenz, J.G. (2004). Career counseling and services: A cognitive information processing approach. Pacific Grove, CA : Brooks/Cole
  41. Savickas, M.L. (2005). The theory and practice of career construction. Career development and counseling: Putting theory and research to work, 1, 42–70.
  42. Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books. (Reprinted in 1995).
  43. Schunk, D.H., & Zimmerman, B.J. (1997). Social origins of self-regulatory competence. Educational psychologist, 32(4), 195–208.
  44. Sharf, R.S. (2013). Advances in theories of career development. In Handbook of vocational psychology (pp. 3–32). Routledge.
  45. Tiedeman, D.V., & O'Hara, R.P. (1963). Career development: Choice and adjustment.College Entrance Examination Board.
  46. Watts, A.G. (1999). Reshaping career development for the 21st century. CeGS Occasional Paper. Derby: Centre for Guidance Studies, University of Derby.
  47. Young, J.E., Klosko, J.S., & Weishaar, M.E. (2003). Schema therapy. New York: Guilford, 254, 653–658.
  48. Zimmerman, B.J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary educational psychology, 25(1), 82–91.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-31