СИТУАЦІЙНІ Й ІНТЕРАКЦІОНІСТСЬКІ ТЕОРІЇ ЛІДЕРСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.11(56).01Ключові слова:
теорії лідерських якостей, поведінкові теорії лідерства, ситуаційні теорії лідерства, інтеракціоністські теорії лідерства, трансформаційне лідерствоАнотація
У розвитку підходів до вивчення лідерських якостей можна виділити чотири основні етапи: 1) теорію лідерських якостей, 2) поведінкові теорії лідерства, 3) ситуаційні теорії лідерства, 4) інтеракціоністські теорії лідерства. Ця стаття присвячена теоріям третього і четвертого етапів розвитку теорій лідерства в соціальній психології. Мета дослідження полягала в теоретичному аналізі ситуаційних та інтеракціоністських теорій лідерства. Завдання дослідження полягали в теоретичному аналізі підходів до вивчення лідерських якостей; у визначенні специфічних ознак ситуаційної та інтеракціоністської теорії лідерства. Для виявлення сутності ситуаційного та інтеракціоністського підходів до вивчення лідерських якостей були використані методи теоретичного дослідження: аналіз психологічної літератури; порівняння, узагальнення та систематизація отриманої інформації. Показано, що порівняно з поведінковими моделями лідерства, ситуаційні теорії, безумовно, є прогресивними, оскільки вони враховують не тільки поведінку лідера, а й той контекст, в умовах якого здійснюється вплив лідера на послідовника. Однак, вони мають свої обмеження. Загальним недоліком всіх ситуаційних теорій є ігнорування поведінки послідовників, які, швидше розглядаються як пасивні об’єкти, ніж як активні суб’єкти соціально-психологічної взаємодії. Спроби дослідників виправити це упущення привели до появи інтеракціоністських теорій лідерства. Перехід від «статичних» ситуаційних моделей до «динамічних» інтеракціоністських теорій, які розглядають лідерство як процес взаємодії між лідером і його послідовниками, став наступним прогресивним етапом у розвитку теорій лідерства. Інтеракціоністські теорії не заперечують знань, зібраних дослідниками на попередніх етапах розвитку науки про лідерство. Навпаки, вони враховують і особистісні особливості лідера, і його поведінкові стилі, й ситуаційні чинники – але додають до цих компонентів ще одну важливу складову: процес взаємодії лідера і послідовників. Отже, інтеракціоністські теорії лідерства пропонують дослідникам не тільки найсучасніші, а й найбільш системні підходи до вивчення лідерства. Це багатофакторні теорії, які враховують і характер лідера, і його поведінку, і особливості ситуації, і процес взаємодії лідера з послідовниками.
Література
- Avolio, B.J., Bass, B.M., & Jung, D.I. (1999). Re-examining the components of transformational and transactional leadership using the Multifactor Leadership. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 72, 441-462.
- Алифанов, С. (1991). Основные направления анализа лидерства. Вопросы психологии, 3, 90-96.
- Bass, B.M. (1998). Transformational leadership: Industry, military, and educational impact. Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Bass, Bernard M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York : Free Press; Collier Macmillan
- Bass, Bernard M. (1999). Two Decades of Research and Development in Transformational Leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 8, 9-32.
- Bass, Bernard M., & Avolio, B.J. (1990). Developing transformational leadership: 1992 and beyond. Journal of European Industrial Training, 14.
- Bass, Bernard M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. Thousand Oaks, CA : SAGE Publications.
- Bass, Bernard M., & Riggio, R.E. (2005). Transformational Leadership (2nd ed.). Mahwah, N.J : Psychology Press.
- Bass, Bernard M., & Stogdill, R. M. (1990). Bass & Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. Simon and Schuster.
- Bem, D.J., & Allen, A. (1974). On predicting some of the people some of the time: The search for cross-situational consistencies in behavior. Psychological Review, 81, 506-
- Blanchard, K.H. (1985). SL II, a situational approach to managing people. Escondido, CA : Blanchard Training and Development.
- Bogler, R. (2001). The Influence of Leadership Style on Teacher Job Satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37, 662-683.
- Bolkan, S., & Goodboy, A.K. (2009). Transformational leadership in the classroom : Fostering student learning, student participation, and teacher credibility. Journal of Instructional Psychology, 36, 296-307.
- Bono, J.E., & Judge, T.A. (2004). Personality and transformational and transactional leadership: A meta-analysis. The Journal of Applied Psychology, 89, 901-910.
- Burns, J.M. (1978). Leadership. New York : Harper & Row.
- Bycio, P., Hackett, R.D., & Allen, J.S. (1995). Further assessments of Bass’s (1985) conceptualization of transactional and transformational leadership. Journal of Applied Psychology, 80, 468-478.
- Campbell, D.P. (1991). Manual for the Campbell Leadership Index. Minneapolis, MN : National Computer Systems.
- Charbonneau, D. (2004). Influence tactics and perceptions of transformational leadership. Leadership & Organization Development Journal, 25, 565-576.
- Ekvall, G., & Arvonen, J. (1994). Leadership Profiles, Situation and Effectiveness. Creativity and Innovation Management, 3, 139-161.
- Fiedler, Fred E. (1970). Personality, motivational systems, and behavior of high and low LPC persons (p. 38). Washington : University of Washington.
- Fiedler, Fred Edward. (1967). Theory of Leadership Effectiveness. New York : McGraw-Hill Inc.,
- Ghosh, B. (2000). Human Resource Development and Management. New Delhi : Sangam Books Ltd.
- Greenleaf, R.K. (1970). The Servant as Leader, The Robert K. Indianapolis, IN : Greenleaf Center.
- Greenleaf, R.K., & Spears, L.C. (2012). Servant Leadership : A Journey Into the Nature of Legitimate Power and Greatness. New Jersey : Paulist Press.
- Грудзинская, Е.Ю. (2006). Эффективное лидерство в управлении человеческими ресурсами с использованием информационных технологий. Нижний Новгород: Нижегородский государственный университет им. Н.И.Лобачевского.
- Hemphill, J., & Coons, A. (1957). Development of the leader behavior description and measurement. Columbus : Business Research, Ohio State University, 1-18.
- Hersey, P., & Blanchard, K.H. (1969). Life cycle theory of leadership. Training & Development Journal, 23, 26-34.
- Hersey, Paul, Blanchard, K.H., & Johnson, D.E. (2012). Management of Organizational Behavior: Leading Human Resources (10th ed.). Boston : Pearson.
- House, R.J. (1971). A path goal theory of leader effectiveness. Administrative Science Quarterly, 321-339.
- House, R.J. (1977). A 1976 Theory of Charismatic Leadership. In J.G. Hunt & L.L. Larson (Eds.), Leadership : The Cutting Edge (pp. 189–207). Carbondale, IL : Southern Illinois University
- House, R.J. (1996). Path-goal theory of leadership : Lessons, legacy, and a reformulated theory. The Leadership Quarterly, 7, 323-352.
- House, R.J., & Mitchell, T.R. (1974). Path-goal theory of leadership. Journal of Contemporary Business, 3, 81-97.
- House, R.J., Shane, S.A., & Herold, D.M. (1996). Rumors of the death of dispositional research are vastly exaggerated. The Academy of Management Review, 21, 203-224.
- Howard, P.J., & Howard, J.M. (1995). The Big Five Quickstart: An Introduction to the Five-Factor Model of Personality for Human Resource Professionals. Retrieved April 13, 2016, from http://eric.ed.gov/?id=ED384754
- Hughes, R.L., Ginnett, R.C., & Curphy, G.J. (2014). Leadership: Enhancing the Lessons of Experience. New York : McGraw-Hill Education Limited.
- Hunter, E.M., Neubert, M.J., Perry, S.J., Witt, A., Penney, L.M., & Weinberger, E. (2013). Servant leaders inspire servant followers: Antecedents and outcomes for employees and the organization. The Leadership Quarterly, 24, 316-331.
- Jaramillo, F., Grisaffe, D.B., Chonko, L.B., & Roberts, J.A. (2009). Examining the Impact of Servant Leadership on Sales Force Performance. Journal of Personal Selling & Sales Management, 29, 257-275.
- Kahn, R.L., & Katz, D. (1968). Leadership Practices in Relation to Productivity and Morale. In D. Cartwright & A. Zander (Eds.), Group Dynamics, Research and Theory (3rd ed.). New York: Harper & Row.
- Kim, J.-G., & Lee, S.-Y. (2011). Effects of transformational and transactional leadership on employees’ creative behaviour: Mediating effects of work motivation and job satisfaction. Asian Journal of Technology Innovation, 19, 233-247.
- Kurland, H., Peretz, H., & Hertz-Lazarowitz, R. (2010). Leadership style and organizational learning: The mediate effect of school vision. Journal of Educational Administration, 48, 7-30.
- Laub, J.A. (1999). Assessing the servant organization: Development of the servant organizational leadership assessment (SOLA) instrument (Florida Atlantic University). Florida Atlantic University, Boca Raton, Florida.
- Leithwood, K., & Sun, J. (2012). The Nature and Effects of Transformational School Leadership A Meta-Analytic Review of Unpublished Research. Educational Administration Quarterly, 48, 387-423.
- Lewin, K., Lippitt, R., & White, R.K. (1939). Patterns of Aggressive Behavior in Experimentally Created «Social Climates» The Journal of Social Psychology, 10, 269-299.
- Liden, R.C., Wayne, S.J., Zhao, H., & Henderson, D. (2008). Servant leadership: Development of a multidimensional measure and multi-level assessment. The Leadership Quarterly, 19, 161-177.
- Mischel, W. (1973). Toward a cognitive social learning reconceptualization of personality. Psychological Review, 80, 252-283.
- Nahavandi, A. (2012). The Art and Science of Leadership. New York: Pearson Education.
- Nelson, D.L., & Quick, J.C. (2012). Organizational Behavior : Science, The Real World, and You (8th ed.). Mason, OH: South-Western College
- Northouse, P.G. (2015). Leadership: Theory and Practice (7th ed.). Los Angeles : SAGE Publications, Inc.
- Patterson, K.A. (2003). Servant leadership: A theoretical model. Regent University. Dissertation Abstracts, UMI, 3082719.
- Pierce, J.L., & Newstrom, J.W. (2011). Leaders and the Leadership Process (6th ed.). New York: McGraw-Hill.
- Радюк, О.М., Басинская, И.В., & Нехвядович, И.Г. (2016). Теория лидерских качеств и пятифакторная модель личности. Современные евразийские исследования, (4), 108-112.
- Радюк, О.М., Басинская, И.В., & Нехвядович, И.Г. (2017). Основные факторы эффективности в поведенческих теориях лидерства. Лидерство и менеджмент, 4(2), 99-107.
- Радюк, О.М., Басинская, И.В., & Нехвядович, И.Г. (2020). Преимущества и ограничения ситуационных теорий лидерства. Методи і технології загальної і соціальної психології та психотерапії в умовах сучасного суспільства / Матеріали ІV науково-практичної конференції з міжнародною участю (21 травня 2020 року, м. Київ) (c. 181–184). Київ : НПУ імені М.П.Драгоманова.
- Reed, L.L., Vidaver-Cohen, D., & Colwell, S.R. (2011). A New Scale to Measure Executive Servant Leadership: Development, Analysis, and Implications for Research. Journal of Business Ethics, 101, 415-434.
- Роббинз, С.П. (2006). Основы организационного поведения. Москва : Вильямс.
- Rosenbach, W.E., Taylor, R., & Youndt, M.A. (2012). Contemporary Issues in Leadership (7th ed.). Boulder : Westview Press.
- Sadeghi, A., & Pihie, Z.A.L. (2012). Transformational leadership and its predictive effects on leadership effectiveness. International Journal of Business and Social Science, 3.
- Шеклтон, В. (2003). Психология лидерства в бизнесе. СПб : «Питер».
- Schneider, B. (1983). Interactional psychology and organizational behavior. Research in Organizational Behavior, 5, 1-31.
- Spears, L.C. (2004). Practicing servant-leadership. Leader to Leader, 2004, 7-11.
- Stogdill, R.M. (1948). Personal factors associated with leadership: A survey of the literature. The Journal of Psychology, 25, 35-71.
- Stone, A. Gregory, Robert F. Russell, & Patterson, K. (2004). Transformational versus servant leadership: A difference in leader focus. Leadership & Organization Development Journal, 25, 349-361.
- Stone, A.G., & Patterson, K. (2005). The History of Leadership Focus. Servant Leadership Research Roundtable. Unpublished Conference Proceedings. Available from Https://Www.Regent.Edu/Acad/Global/Publications/Sl_proceedings/2005/
Stone_history. Pdf. Presented at the Virginia Beach, Virginia Beach, VA : Regent University. - Tracey, J.B., & Hinkin, T.R. (1994). Transformational leaders in the hospitality industry. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 35, 18-24.
- Valentine, J.W., & Prater, M. (2011). Instructional, Transformational, and Managerial Leadership and Student Achievement : High School Principals Make a Difference. NASSP Bulletin, 95, 5-30.
- Vroom, V.H. (1964). Work and Motivation. New York : Wiley.
- Walumbwa, F.O., Hartnell, A., & Oke, A. (2010). Servant leadership, procedural justice climate, service climate, employee attitudes, and organizational citizenship behavior: A cross-level investigation. Journal of Applied Psychology, 95, 517-529.
- Wood, R.C. (1994). Organizational Behaviour for Hospitality Management. Oxford: Butterworth-Heinemann.
- Woodruff, T.R. (2004). Executive pastors’perception of leadership and management competencies needed for local church administration (The Southern Baptist Theological Seminary). The Southern Baptist Theological Seminary.
- Yukl, G.A. (2012). Leadership in Organizations (8th ed.). New York : Pearson Education.