ЕВОЛЮЦІЯ ПОНЯТТЯ КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ: ВІД КЛАСИЧНИХ ТЕОРІЙ ДО СУЧАСНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2025.26(71).02

Ключові слова:

копінг-стратегії, психологічне подолання, стрес, резилієнтність, адаптація, психологічний захист, копінг-поведінка

Анотація

У статті розглядається еволюція поняття копінг-стратегій у психологічній науці, простежується його розвиток від перших теоретичних концепцій до сучасних досліджень. Проаналізовано історичну траєкторію вивчення копінг-стратегій, починаючи від введення терміну Л. Мерфі в 1962 році до сучасних нейробіологічних досліджень. Особлива увага приділяється внеску Р. Лазаруса та С. Фолкман, які запропонували трансакційну модель стресу та копінгу, визначивши копінг як динамічні когнітивні та поведінкові зусилля, спрямовані на подолання стресових ситуацій. Досліджено основні теоретичні підходи до розуміння копінг-стратегій: психоаналітичний, диспозиційний, трансакційний та ресурсний. Розкрито відмінності між копінг-стратегіями та захисними механізмами за критеріями свідомості, конструктивності та локалізації загрози. Представлено класифікацію копінг-стратегій, зокрема їх поділ на проблемно-сфокусовані та емоційно-сфокусовані. Описано їхні особливості та механізми дії. Водночас, у представленій науковій розвідці висвітлено сучасні напрямки досліджень копінг-стратегій, включаючи вивчення їх культурних особливостей, зв'язку з нейропластичністю та роль у профілактиці психічних розладів. Проаналізовано роботи провідних дослідників, таких як C.S. Carver, M.F. Scheier, B.S. McEwen, C.M. Aldwin, які розширили розуміння взаємозв'язку між особистісними характеристиками та вибором копінг-стратегій. Розглянуто структурні компоненти копінгу (копінг-процес, копінг-поведінка, копінг-стратегії) та їх роль у адаптації особистості до стресових ситуацій. Підкреслено важливість комплексного підходу до формування копінг-стратегій з урахуванням індивідуальних, соціальних та культурних факторів. Стаття демонструє значний прогрес у розумінні механізмів подолання стресу та відкриває перспективи для практичного застосування накопичених знань у психологічній практиці.

Література

  1. Богдан, О.М. (2024). Стратегії психологічного добробуту українців у взаємодії з копінг-стратегіями в умовах війни. Проблеми політичної психології, 16(30), 60-83. Режим доступу: https://politpsy.org/index.php/popp/article/view/164/156
  2. Вознюк, А. (2021). Особливості прояву копінг-стратегій у керівників закладів освіти залежно від рівня професійного стресу. Організаційна психологія. Економічна психологія, 2–3(23), 18-23.
  3. Дем’яненко, Б.Т. (2013). Механізми психологічного захисту та копінг-стратегії в теорії і практиці корекційної та психотерапевтичної діяльності. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова, 24, 282-288.
  4. Дубчак, Г.М. (2016). Аналіз стратегій копінг-поведінки майбутніх фахівців соціономічних професій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, 1(2), 28-39.
  5. Заглодіна, Т.А. (2014). Копінг-стратегії як різновид креативних практик. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 139-142.
  6. Карамушка, Л.М. (2020). Вплив копінг-стратегій на структурні компоненти психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій. Актуальні проблеми психології, 1(57), 12-21.
  7. Карамушка, Л.М., & Снігур, Ю.С. (2024). Психологія вибору копінг-стратегій керівниками освітніх організацій. (Монографія). Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України.
  8. Шинкаренко, Ю. (2024). Особливості розвитку копінг-стратегій у процесі професійної підготовки психологів: когнітивний та поведінковий аспекти. Вчені записки Університету «КРОК», 4(76), 402-408. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-402-408
  9. Шинкаренко, Ю. (2024а). Методологічні підходи до вивчення розвитку копінг-стратегій у майбутніх психологів. Вчені записки Університету «КРОК», 3(75), 286-294. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-75-286-294
  10. (2025). Українці відчувають стрес і тривогу, але обирають конструктивні копінгові стратегії реагування на ці стани. Дослідження в межах програми «Ти як?». Режим доступу: https://howareu.com/news/ukraintsi-vidchuvaiut-stres-i-tryvohu-ale-obyraiut-konstruktyvni-kopinhovi-stratehii-reahuvannia-na-tsi-stany
  11. Aldwin, C.M. (2007). Stress, coping, and development: An integrative perspective. (2nd ed.). New York : The Guilford Press.
  12. Carver, C.S., & Scheier, M.F. (1994). Situational coping and coping dispositions in a stressful transaction. Journal of Personality and Social Psychology, 66(1), 184- https://doi.org/10.1037/0022-3514.66.1.184
  13. Compas, B.E., Connor-Smith, J.K., Saltzman, H., Thomsen, A.H., & Wadsworth, M.E. (2001). Coping with stress during childhood and adolescence: Problems, progress, and potential in theory and research. Psychological Bulletin, 127(1), 87-127. https://doi.org/10.1037/0033-2909.127.1.87
  14. Endler, N.S., & Parker, J.D. (1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 844-854. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.844
  15. Haan, N. (1977). Coping and defending: Processes of self–environment organization. New York : Academic Press.
  16. Hunsberger, B. (1995). Religion and Prejudice: The Role of Religious Fundamentalism, Quest, and Right-Wing Authoritarianism. Journal of Social Issues, 51, 113-129. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1995.tb01326.x
  17. Lazarus, R., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal, and Coping. New York : Springer.
  18. McEwen, B.S. (2017) Neurobiological and Systemic Effects of Chronic Stress. Chronic Stress, 1, 1-17. https://doi.org/10.1177/2470547017692328
  19. Moss, R.H., & Schaeffer, J.A. (1986). Coping styles: Reactions to stress and their influence on psychological well-being. In S.M. Weiss (Ed.). Health psychology : A handbook (pp. 261-287). New York : Springer.
  20. Pearlin, L. I., & Schooler, C. (1999). The structure of coping. Journal of Health and Social Behavior, 19(1), 2-21. https://doi.org/10.2307/2136319
  21. Rodrigue, J., Jackson, S., & Perri, M. (2000). Medical coping models questionnaire: Factor structure for adult transplant candidates. International Journal of Behavioral Medicine, 7(2), 89-11.
  22. Roesch, S., & Weiner, B. (2001). A meta-analytic review of coping with illness: Do causal attributions matter? Journal of Psychosomatic Research, 50(4), 205-219. https://doi.org/10.1016/s0022-3999(01)00188-x
  23. Skinner, E.A., & Zimmer-Gembeck, M.J. (2016). The development of coping: Stress, neurophysiology, social relationships, and resilience during childhood and adolescence. New York : Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41740-0
  24. Terelak, J. (2008). Człowiek і stres: Koncepcje, źródła, reakcje, radzenie sobie, modyfi katory. Bydgoszcz-Warszawa : Branta.
  25. Wong, P.T.P., Wong, L.C.J., & Scott, C. (2006). Beyond stress and coping: The positive psychology of transformation. In P.T.P. Wong & L.C.J. Wong (Eds.). Handbook of multicultural perspectives on stress and coping (pp. 1–26). Spring Publications. https://doi.org/10.1007/0-387-26238-5_1

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-28