РОЗВИТОК ВНУТРІШНЬОЇ РЕСУРСНОСТІ ОСОБИСТОСТІ ЯК УМОВА ПОДОЛАННЯ КРИЗОВИХ СТАНІВ У ДОРОСЛОМУ ВІЦІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.11(56).10

Ключові слова:

травматичні події, комплексна травматизація, ресурсингові моделі, інтегративна модель подолання кризи BASIC PH, способи саморегуляції у різних модальностях, емоційне відреагування

Анотація

У статті аналізуються підходи щодо стратегій подолання психоемоційної травматизації особистості завдяки використанню власної ресурсності особистості та звичних їй способів саморегуляції у різних модальностях, так звані ресурсингові моделі. Зокрема, описана методика дослідження – інтегративна модель подолання кризи BASIC PH. Отримані результати дослідження дозволяють розширити наукове розуміння процесів використання внутрішнього ресурсу людини, яка потрапила в складні життєві обставини, піддалася емоційній травматизації. Обґрунтовано, що доцільно розглядати застосування внутрішнього ресурсу не лише як стратегії подолання травматизації завдяки попередньому досвіду особистості, а й як можливий процес розвитку та особистісного зростання. Дослідження мало на меті виявлення основних чинників та особливостей прояву психотравматизації особистості дорослого віку. Методи дослідження – методика BASIC PH (М. Lahad, М. Shacham & Ayalon, 2013) та методика «Шкала реактивної та особистісної тривожності» (STAI) (розробка: C. Spielberger, R. Gorsuch, R. Lushene, USA; адаптація: Ю. Ханін).
Доведено, що для подолання емоційної травми, домінуючими способами використання внутрішнього ресурсу в дорослих виявилися звернення до розуму (мислення) та віри, а також зниження напруги через фізичні дії. Натомість, найрідше у кризових ситуаціях опитувані орієнтувалися на власні емоції й почуття чи зверталися за допомогою до оточуючих або підключали власну уяву. Виявлено, що існує взаємозв’язок між віком досліджуваного та вибором чинників й особливостей подолання психотравматизації особистості. Чим старшою є людина, тим частіше вона сподівається на допомогу Бога, активніше звертається до молитви, духовних практик тощо. З роками досліджувані більше починають обмірковувати й аналізувати складні обставини, а також менше звертати увагу на власні переживання у них. Зафіксовано, що існує пряма залежність між рівнями тривожності й використанням емоційного відреагування, уяви та вмінням людини звертатися до оточуючих за допомогою для подолання життєвих складнощів. Чим нижчий рівень ситуативної й особистісної тривожності, тим частіше особистість у кризових ситуаціях може: емоційно реагувати та проявляти почуття; використовувати творчість, уяву; ділитися власними проблемами з оточуючими, звертатися за допомогою. Водночас, використання віри та розуму як способів зниження емоційної напруги, навпаки, використовують люди з підвищеним рівнем особистісної та ситуативної тривожності.

Література

  1. Ананьев, Б.Г. (2016). Человек как предмет познания. Санкт-Петербург : Питер.
  2. Анцыферова, Л.И. (1994). Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая защита. Психологический журнал, 15(1), 3-18.
  3. Бодров, В.А. (1996). Когнитивные процессы и психологический стресс. Психологический журнал, 2(4), 64-74.
  4. Бреусенко-Кузнецов, А.А. (2008). Теории личности: зарубежный опыт теоретизации: Курс лекций. Киев : Миллениум, 442.
  5. Василюк, Ф.Е. (1984). Психология переживания (анализ преодоления критических ситуаций). Москва : Изд-во Моск. ун-та.
  6. Вдовиченко, А.В. (2013). Особливості копінг-поведінки особистості у життєвих та професійних ситуаціях. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія Психологічні науки, 114, 17-20. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPH_2013_114_6.
  7. Гончаров, М.С. (2008). Переживание как реализация (или проявление) субъективности и стресс как неизбежность становления и функционирования человека. Мир психологии, 4, 3-7.
  8. Карпович, Е. (2014). Многомерная модель BASIC Ph в психологической практике. Режим доступу: https://www.b17.ru/article/16382/
  9. Кердивар, В.В. (2019). Поглиблений психологічний аналіз вразливих категорій внутрішньо переміщених осіб. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», 1, 217-222.
  10. Крюкова, Т.Л. (2005). Возрастные и кросскультурные различия в стратегиях совладающего поведения. Психологический журнал, 26(2), 5-15.
  11. Лазарус, А., Зейг, Д.К. & Мьюнион, В.М. (2000). Мультимодальная психотерапия. Психотерапия – что это? Москва : НФ Класс, 228-232.
  12. Леонтьев, Д.А. (2007). Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. Москва : Смысл.
  13. Маклаков, А.Г. (2001). Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях. Психологический журнал, 22(1), 16-24.
  14. Мэй, Р., Маслоу, А., Роджерс, К., Оллпорт, Г. & Лайонс, Дж. (2017). Теория и практика экзитсенциальной психологии. Москва : Институт Общегуманитарных Исследований, 336.
  15. Нартова-Бочавер, С.К. (1997). «Copingbehavior» в системе понятий психологии личности. Психологический журнал, 18(5), 20-30.
  16. Основные направления современной психотерапии (2000). Москва : «Когито-Центр», 379.
  17. Панасенко, Н.М., & Войтович, М.В. (2016). Психологічні особливості подолання особистістю життєвих криз. Актуальні проблеми психології. Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія, 5(16), 126-135. Режим доступу: http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v5/i16/16.pdf
  18. Польская, Н.А. (2007). Взаимосвязь склонности к модификациям тела с копинг-стратегиями. Вопросы психологии, 6, 43-54.
  19. Рубинштейн, С.Л. (2012). Бытие и сознание. Санкт-Петербург : Питер.
  20. Тедещі, Р.Г., & Калхун, Л.Г. (2004). Посттравматичне зростання: концептуальні засади та емпіричні докази. Психологічне розслідування, 15, 1–21.
  21. Титаренко, Т.М. (2018). Життя як будівельний майданчик: особисті наслідки посттравматичного досвіду. Психологічна допомога особистості в складних обставинах життєдіяльності: збірник доповідей всеукраїнського наук.-практ. семінару. Чернівці: ЧНУ ім. Ю. Федьковича, 6-9.
  22. Уварова, С.Г., Бойченко, Н.Г., Гришкан, С.О., & Улько, Н.М. (2016). Робочі моделі і техніки відновлення / адаптації. Психологічна допомога в кризових ситуаціях. Київ : ПВНЗ МІГП, 52-64. 
  23. Франкл, В. (2012). Психотерапия на практике. Психотерапия и экзистенциализм: избранные работы по логотерапии. Луганск : Биг-Пресс, 312.
  24. Antonovsky, A. (1993). The structure and properties of the sense of coherence scale. Social Science Medicine, 36, 725–733.
  25. Lahad, M., & Leykin, D. (2013). The Integrative Model of Resiliency – The ‘BASIC Ph’ Model, or What Do We Know about Survival? The «BASIC Ph» Model of Coping and Resiliency Theory, Research and Cross-Cultural. London, UK and Philadelphia, USA : Jessica Kingsley, 11-32.
  26. Leykin, D. (2013). Measuring BASIC Ph. The «BASIC Ph» Model of Coping and Resiliency Theory, Research and Cross-Cultural. London, UK and Philadelphia, USA : Jessica Kingsley, 33-48.
  27. Lazarus, A.A., & Hautzinger, M. (1996) Multimodale Therapieplanung (BASIC-ID). Verhaltenstherapie: Techniken, Einzelverfahren und Behandlungsanleitungen. Berlin : Springer, 47-51.
  28. Maddi, S.R., & Khoshaba, D.M. (1994). Hardiness and mental health. Journal of Personality Assessment, 63, 265-274.
  29. Persaud, Raj (1998). Staying Sane: How to Make Your Mind Work for You. London : Metro Books.
  30. Tedeschi, R.G., Calhoun, L.G. (2004). Posttraumatic growth: Conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry, 15, 1–18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30