ТРЕНІНГОВА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ СКЛАДОВИХ «КОРПОРАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ» МАЙБУТНЬОГО КЕРІВНИКА
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.11(56).07Ключові слова:
корпоративна культура, корпоративна культура в закладах вищої освіти, модель корпоративної культури, програма розвитку корпоративної культури, соціально-психологічний тренінг розвитку корпоративної культуриАнотація
На сьогодні, передусім, психологи-практики відмічають тенденцію, яка проявляється у потребі формування високого рівня культури, який є необхідною складовою особистості фахівця з вищою освітою. Статтю присвячено аналізу наукових підходів до розуміння феномену «корпоративна культура» та «корпоративна культура в закладах вищої освіти», а також створенню моделі формування корпоративної культури керівника в організації. Метою статті є теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження ефективності застосування тренінгової моделі «Натхнення та супровід на шляху до досягнення цілі» для розвитку складових корпоративної культури майбутнього керівника. Завдання дослідження полягали у підборі та впровадженні різних тренінгових методик, спрямованих на розвиток корпоративної культури керівника. Для реалізації поставлених завдань був використаний соціально-психологічний тренінг. Теоретично проаналізовано механізми оновлення корпоративної культури освітніх закладів. Подано результати емпіричного дослідження смисложиттєвих орієнтацій керівників (базового компонента ціннісно-смислової сфери); здійснено порівняльний аналіз їх показників. Виявлено складові корпоративної культури та запропонована Програма тренінгової моделі ефективного розвитку складових корпоративної культури керівника в організації, спрямована на: оволодіння активними навичками взаємодії керівників і працівників організації; самоорганізації і проектування власної діяльності; формування соціально-моральної позиції у процесі міжособистісної та ділової взаємодії; вироблення у керівників партнерських і лідерських якостей, комунікативних умінь і навичок. Розроблена модель сприяє розширенню уявлень керівника про лідерство та способи управління малою групою; забезпечує активізацію лідерського потенціалу як сукупності умінь самоуправління й управління іншими людьми; дозволяє відчути переваги і труднощі лідерських позицій, визначити для себе свої сильні і слабкі сторони щодо лідерства в тих чи інших ситуаціях, оволодіти техніками лідерського впливу та згуртування групи, розвинути лідерські вміння.
Література
- Ахмедова, М.А. (2007). Педагогические условия формирования корпоративной культуры вуза (на примере факультета) (Дис. канд. пед. наук). Ульяновск.
- Бабанський, Ю.К. (1998). Педагогіка, Київ: Знання, 324.
- Белова, Л.И. (2009). Корпоративная культура российского университета как объект социокультурного анализа (на примере Южно-Уральского государственного университета). (Дис. канд. культурологии). Челябинск.
- Блюм, М.А., & Молоткова, Н.В. (2004). PR-технологии в коммерческой деятельности, Тамбов : «Издательство Тамбовского государственного технического университета», 104.
- Волобуев, М.І. (2008). Корпоративная культура: свой или чужой? Практика продаж, 9, 6-9.
- Горбенко, Н.В. (2014). Корпоративна культура сучасного університету: підходи до визначення сутності. Грані: науково-теоретичний і громадсько-політичний альманах. Дніпро : ПП «Тремпольцев», 8(112), 47-52.
- Ионцева, М.В. (2006). Социально-психологические основы формирования корпоративной культуры вуза. (Дис. доктора псих. наук). Москва.
- Картавих, О.В. (2002). Аксеологічні основи формування загальної культури студентів вищих технічних навчальних закладів. (Автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук). Харків.
- Ломов, Б.Ф. (1984). Методологические и теоретические проблемы психологии, Москва : Наука, 444.
- Макаренко, О.Г. & Лазарев, В.Н. (2011). Креативный менеджмент, Ульяновск : УлГТУ, 164.
- Маслов, В.И. (2009). Менеджмент в эпоху глобализации, Москва : Макс Пресс, 208.
- Мескон, М., Альберт, М., & Хедоури, Ф. (2006). Основы менеджмента, Москва : Вильямс, 672.
- Пузиков, В.Г. (2007). Технология ведения тренинга, Санкт-Петербург : «Речь», 224.
- Серкіс, Ж.В. (2002). Про організаційну культуру закладу освіти. Практична психологія та соціальна робота, 9(10), 4–9.
- Скібіцька, Л.І. (2010). Організація праці менеджера, Київ : Центр учбової літератури, 360.
- Спивак, В.А (2001). Корпоративная культура, Санкт-Петербург : Питер,
- Технологія тренінгу (2005). Київ : Главник, 112.
- Томилов, В.В. (2000). Культура предпринимательства. Санкт-Петербург : Питер,
- Федорчук, В.М. (2014). Тренінг особистісного зростання, Київ : «Центр учбової літератури», 250. Режим доступу: http://www.posek.km.ua/images/stories/doc/trening_osobystogo_zrostannay.pdf
- Хміль, Ф.І. (1995). Менеджмент, Київ : Вища школа, 351.
- Шейн, Э.Х. (2002). Организационная культура и лидерство. Санкт-Петербург : Питер,
- Чикер, В.А. (2007). 18 программ тренингов: Руководство для профессионалов, Санкт-Петербург : Речь, 368.