КОГНІТИВНИЙ СТИЛЬ ТА ВЛАСТИВОСТІ УВАГИ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.11(56).03

Ключові слова:

увага, властивості уваги, індивідуально-психологічні особливості, когнітивний стиль, полезалежність-поленезалежність, імпульсивність-рефлективність, фокусуючий-скануючий стиль

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз стану розробленості проблеми зв’язку когнітивно-стильових особливостей особистості та характеристик уваги. Мета дослідження полягає у здійсненні теоретичного аналізу взаємозв’язку когнітивно-стильових особливостей особистості та характеристик її уваги. Завдання дослідження стосувалися визначення тих властивостей уваги, індивідуальні відмінності у яких зумовлюють когнітивно-стильові особливості особистості; визначення вікових особливостей взаємозв’язку параметрів когнітивних стилів особистості з властивостями її уваги. У статті використано комплекс теоретичних методів дослідження: теоретико-методологічний аналіз та моделювання напрямів вивчення презентованої проблеми; аналіз, порівняння, узагальнення та систематизація наукових літературних джерел. Складність на шляху визначення феномену уваги та трактування її сутності полягає в тому, що увага не є психічним процесом, вона не має власного продукту, а є стороною чи характеристикою внутрішньої психічної та зовнішньої практичної активності особистості. Властивості уваги у представників різних когнітивних стилів різняться. Увага та когнітивний стиль пов’язані з процесом переробки інформації. Індивідуальні особливості уваги, які використовуються під час сприймання та обробки інформації, пов’язані з когнітивним стилем. Когнітивний стиль визначається  як індивідуально-психологічні особливості  пізнавальних процесів, схильність до використання певних способів взаємодії з інформацією. Проаналізовані теоретичні моделі, які показують взаємозв’язок когнітивних процесів та когнітивних стилів. Виявлені особливості когнітивних стилів, що зумовлюють індивідуальні особливості уваги людини. Розкрито зв’язок когнітивних стилів  полезалежність-поленезалежність, імпульсивність-рефлективність, фокусуючий-скануючий контроль та властивостей уваги (концентрація, стійкість, обсяг, розподіл, перемикання). Визначена вікова специфіка структури взаємозв’язків параметрів когнітивних стилів з властивостями уваги. З’ясовано, що індивідуальні особливості уваги у представників різних когнітивних стилів різняться, що необхідно враховувати в процесі здійснення будь-якої діяльності.

Література

  1. Алешина, Е.С.(1986). Исследование импульсивности-рефлексивности в дифференциальной психологии учения. В.Колга (Отв. редактор), Когнитивные стили. Тезисы научно-практич. семинара. (г. Таллин, 1986, с. 123-126). Таллин: Издательство: ТПИ.
  2. Баландина, Л.Л. (2015). Особенности проявления когнитивного стиля «импульсивность-рефлексивность» и его взаимосвязь с интеллектом и личностными характеристиками дошкольников. Вестник ПГГПУ. Серия «Психологические и педагогические науки», 1, 55-65.
  3. Беловол, Е.В. (2007). Когнитивные стили: функциональный подход. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 3-4, 20- Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/kognitivnye-stili-funktsionalnyy-podhod/viewer
  4. Волкова, Н.Н.(2018). Когнитивно-стилевая регуляция решения сенсорных задач. (Дисс. канд. психол. наук). Москва.
  5. Гиппенрейтер, Ю.Б. & Романов, В.Я. (Ред.) (2001). Психология внимания. Москва : ЧеРо.
  6. Гулина, М.А. (1987). Проявление характеристик внимания в индивидуальном стиле деятельности при различных свойствах темперамента. (Автореф. дис. канд. психол. наук). Ленинград.
  7. Гусев,А.Н., Михайлова, О.А., & УточкинИ.С. (2012). Роль индивидуально-психологических свойств личности в выраженности феномена слепоты к изменениям. Вопросы психологии. 4, 117-
  8. Дубовицкая, Т.Д. (1991). Возрастные особенности внутренне направленного внимания учащихся младших классов и подростков. (Автореф. дис. канд. психол. наук). Москва.
  9. Жердева, Л.А. (2005). Особенности проявлений когнитивного стиля «импульсивность-рефлексивность» у тревожных школьников. (Дисс. канд. психол. наук). Москва.
  10. Кондрашихина, О.А. (2011). Когнитивно-стилевые предпосылки способности личности к конструктивной активности в условиях неопределенности. Наука и образование. 5, 94-98.
  11. Либин, А.В. (1998). Стиль человека: психологический анализ. Москва: Смысл.
  12. Митроченко, О.Є. (2014). Стилістичні особливості цваги. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 121(2), 17-29.
  13. Фаликман, М.В. (2006). Общая психология. Внимание. (Том 4). Братусь, Б.С. (Ред.), Москва : Академия.
  14. Холодная, М.А. (2004). Когнитивные стили: О природе индивидуального ума. Питер : СПб.
  15. Чекалина, А.И. & Гусев, А.Н. (2011). Влияние импульсивности-рефлективности на эффективность решения сенсорных задач с разным уровнем информационной нагрузки. Психологические исследования: электрон. науч. журн. 2(16). Режим доступу: http://psystudy.ru/index.php/num/2011n2-16/460-chekalina-gusev16.html
  16. Чекалина, А.И. (2007). Когнитивно-стилевые особенности решения сенсорных задач (Автореф. дис. канд. психол. наук). Москва.
  17. Шкуратова, И.П. (1994) Когнитивный стиль и общение. Ростов-на-Дону: Изд-во Ростовского педагогического университета.
  18. Яблокова, А.В. (2018). Когнитивные стили в структуре психологической готовности к обучению в школе. (Дисс. канд. психол. наук). Ярославль.
  19. Block, J., Block, J.H., & Harrington, P. (1974). Some misgivings about the Matching Familiar Figures Test as measure of reflection-impulsivity. Psychology. 10(5), 611-632.
  20. Ericson, L. (1974). Cognitive Style: Implications for beginning reading. New Orleans.
  21. Gardner,W., Holzman, P.S., Klein, G.S., Linton, H.В., & Spence, D.P 1959). Cognitive control. A study of individual consistencies in cognitive behavior. Psychological Issues. 1(4), 1-186.
  22. Gardner, W., & Long,R.J. (1962). Cognitive controls of attention and inhibition: A study ofindividual consistencies. British Journal of Psychology. 53(1), 381-388.
  23. Gardner,W., & Long, R.J. (1962). Control, defence and centration effect: A study of scanning behavior. British Journalof Psychology. 53 (2), 129-140.
  24. Globerson, (1983). Mental capacity, mental effort and cognitive style. Developmental review. 3, 292-302.
  25. Guisande, M.A., Almeida, L. S. & Tinajero, C. & Páramo, M. F. (2009). Psicologia: Teoria e Pesquisa. 25(4), 561-567. DOI: 1590/S0102-37722009000400011
  26. Holzman, (1966). Skanning: A principle of reality contact. Perc. and Motor Skills. 23, 835-844.
  27. Kagan, (1966). Reflection-impulsivity: The generality and dynamics of conceptual tempo. Journal of Abnorm Psychology. 71, 17-24.
  28. Kozhevnikov, M. (2007). Cognitive styles in the context of modern psychology: toward an integrated framework of cognitive style. Psychological Bulletin.133(3), 464-481.
  29. Messer, (1976). Reflection-Impulsivity: A review. Psychol. Bulletin. 83(6), 1026-1052.
  30. Miller, A. (1987). Cognitive styles: An integrated model.Educational Psychology, 7(4), 251-268. https://doi.org/10.1080/0144341870070401
  31. Niaz, (1987). Mobility-fixity dimension in Witkin's theory of field-dependence/independence and its implication for problem solving in science. Perc. and Motor Skills.65(3), 755-764.
  32. Nosal,S. (1990). Psychologiczne modele umyslu. Warszawa: Panstwowe Wydawnictwo Naukowe.
  33. Wardell,M., & Royce, J.R. (1978).Toward a multi-factor theory of styles and their relatoinship to cognition and affect. Journal of Personality. 46(3), 474-505.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30