СИТУАЦІЙНІ Й ІНТЕРАКЦІОНІСТСЬКІ ТЕОРІЇ ЛІДЕРСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.11(56).01

Ключові слова:

теорії лідерських якостей, поведінкові теорії лідерства, ситуаційні теорії лідерства, інтеракціоністські теорії лідерства, трансформаційне лідерство

Анотація

У розвитку підходів до вивчення лідерських якостей можна виділити чотири основні етапи: 1) теорію лідерських якостей, 2) поведінкові теорії лідерства, 3) ситуаційні теорії лідерства, 4) інтеракціоністські теорії лідерства. Ця стаття присвячена теоріям третього і четвертого етапів розвитку теорій лідерства в соціальній психології. Мета дослідження полягала в теоретичному аналізі ситуаційних та інтеракціоністських теорій лідерства. Завдання дослідження полягали в теоретичному аналізі підходів до вивчення лідерських якостей; у визначенні специфічних ознак ситуаційної та інтеракціоністської теорії лідерства. Для виявлення сутності ситуаційного та інтеракціоністського підходів до вивчення лідерських якостей були використані методи теоретичного дослідження: аналіз психологічної літератури; порівняння, узагальнення та систематизація отриманої інформації. Показано, що порівняно з поведінковими моделями лідерства, ситуаційні теорії, безумовно, є прогресивними, оскільки вони враховують не тільки поведінку лідера, а й той контекст, в умовах якого здійснюється вплив лідера на послідовника. Однак, вони мають свої обмеження. Загальним недоліком всіх ситуаційних теорій є ігнорування поведінки послідовників, які, швидше розглядаються як пасивні об’єкти, ніж як активні суб’єкти соціально-психологічної взаємодії. Спроби дослідників виправити це упущення привели до появи інтеракціоністських теорій лідерства. Перехід від «статичних» ситуаційних моделей до «динамічних» інтеракціоністських теорій, які розглядають лідерство як процес взаємодії між лідером і його послідовниками, став наступним прогресивним етапом у розвитку теорій лідерства. Інтеракціоністські теорії не заперечують знань, зібраних дослідниками на попередніх етапах розвитку науки про лідерство. Навпаки, вони враховують і особистісні особливості лідера, і його поведінкові стилі, й ситуаційні чинники – але додають до цих компонентів ще одну важливу складову: процес взаємодії лідера і послідовників. Отже, інтеракціоністські теорії лідерства пропонують дослідникам не тільки найсучасніші, а й найбільш системні підходи до вивчення лідерства. Це багатофакторні теорії, які враховують і характер лідера, і його поведінку, і особливості ситуації, і процес взаємодії лідера з послідовниками.

Література

  1. Avolio, B.J., Bass, B.M., & Jung, D.I. (1999). Re-examining the components of transformational and transactional leadership using the Multifactor Leadership. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 72, 441-462.
  2. Алифанов, С. (1991). Основные направления анализа лидерства. Вопросы психологии, 3, 90-96.
  3. Bass, B.M. (1998). Transformational leadership: Industry, military, and educational impact. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  4. Bass, Bernard M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York : Free Press; Collier Macmillan
  5. Bass, Bernard M. (1999). Two Decades of Research and Development in Transformational Leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 8, 9-32.
  6. Bass, Bernard M., & Avolio, B.J. (1990). Developing transformational leadership: 1992 and beyond. Journal of European Industrial Training, 14.
  7. Bass, Bernard M., & Avolio, B. J. (1994). Improving Organizational Effectiveness Through Transformational Leadership. Thousand Oaks, CA : SAGE Publications.
  8. Bass, Bernard M., & Riggio, R.E. (2005). Transformational Leadership (2nd ed.). Mahwah, N.J : Psychology Press.
  9. Bass, Bernard M., & Stogdill, R. M. (1990). Bass & Stogdill’s Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. Simon and Schuster.
  10. Bem, D.J., & Allen, A. (1974). On predicting some of the people some of the time: The search for cross-situational consistencies in behavior. Psychological Review, 81, 506-
  11. Blanchard, K.H. (1985). SL II, a situational approach to managing people. Escondido, CA : Blanchard Training and Development.
  12. Bogler, R. (2001). The Influence of Leadership Style on Teacher Job Satisfaction. Educational Administration Quarterly, 37, 662-683.
  13. Bolkan, S., & Goodboy, A.K. (2009). Transformational leadership in the classroom : Fostering student learning, student participation, and teacher credibility. Journal of Instructional Psychology, 36, 296-307.
  14. Bono, J.E., & Judge, T.A. (2004). Personality and transformational and transactional leadership: A meta-analysis. The Journal of Applied Psychology, 89, 901-910.
  15. Burns, J.M. (1978). Leadership. New York : Harper & Row.
  16. Bycio, P., Hackett, R.D., & Allen, J.S. (1995). Further assessments of Bass’s (1985) conceptualization of transactional and transformational leadership. Journal of Applied Psychology, 80, 468-478.
  17. Campbell, D.P. (1991). Manual for the Campbell Leadership Index. Minneapolis, MN : National Computer Systems.
  18. Charbonneau, D. (2004). Influence tactics and perceptions of transformational leadership. Leadership & Organization Development Journal, 25, 565-576.
  19. Ekvall, G., & Arvonen, J. (1994). Leadership Profiles, Situation and Effectiveness. Creativity and Innovation Management, 3, 139-161.
  20. Fiedler, Fred E. (1970). Personality, motivational systems, and behavior of high and low LPC persons (p. 38). Washington : University of Washington.
  21. Fiedler, Fred Edward. (1967). Theory of Leadership Effectiveness. New York : McGraw-Hill Inc.,
  22. Ghosh, B. (2000). Human Resource Development and Management. New Delhi : Sangam Books Ltd.
  23. Greenleaf, R.K. (1970). The Servant as Leader, The Robert K. Indianapolis, IN : Greenleaf Center.
  24. Greenleaf, R.K., & Spears, L.C. (2012). Servant Leadership : A Journey Into the Nature of Legitimate Power and Greatness. New Jersey : Paulist Press.
  25. Грудзинская, Е.Ю. (2006). Эффективное лидерство в управлении человеческими ресурсами с использованием информационных технологий. Нижний Новгород: Нижегородский государственный университет им. Н.И.Лобачевского.
  26. Hemphill, J., & Coons, A. (1957). Development of the leader behavior description and measurement. Columbus : Business Research, Ohio State University, 1-18.
  27. Hersey, P., & Blanchard, K.H. (1969). Life cycle theory of leadership. Training & Development Journal, 23, 26-34.
  28. Hersey, Paul, Blanchard, K.H., & Johnson, D.E. (2012). Management of Organizational Behavior: Leading Human Resources (10th ed.). Boston : Pearson.
  29. House, R.J. (1971). A path goal theory of leader effectiveness. Administrative Science Quarterly, 321-339.
  30. House, R.J. (1977). A 1976 Theory of Charismatic Leadership. In J.G. Hunt & L.L. Larson (Eds.), Leadership : The Cutting Edge (pp. 189–207). Carbondale, IL : Southern Illinois University
  31. House, R.J. (1996). Path-goal theory of leadership : Lessons, legacy, and a reformulated theory. The Leadership Quarterly, 7, 323-352.
  32. House, R.J., & Mitchell, T.R. (1974). Path-goal theory of leadership. Journal of Contemporary Business, 3, 81-97.
  33. House, R.J., Shane, S.A., & Herold, D.M. (1996). Rumors of the death of dispositional research are vastly exaggerated. The Academy of Management Review, 21, 203-224.
  34. Howard, P.J., & Howard, J.M. (1995). The Big Five Quickstart: An Introduction to the Five-Factor Model of Personality for Human Resource Professionals. Retrieved April 13, 2016, from http://eric.ed.gov/?id=ED384754
  35. Hughes, R.L., Ginnett, R.C., & Curphy, G.J. (2014). Leadership: Enhancing the Lessons of Experience. New York : McGraw-Hill Education Limited.
  36. Hunter, E.M., Neubert, M.J., Perry, S.J., Witt, A., Penney, L.M., & Weinberger, E. (2013). Servant leaders inspire servant followers: Antecedents and outcomes for employees and the organization. The Leadership Quarterly, 24, 316-331.
  37. Jaramillo, F., Grisaffe, D.B., Chonko, L.B., & Roberts, J.A. (2009). Examining the Impact of Servant Leadership on Sales Force Performance. Journal of Personal Selling & Sales Management, 29, 257-275.
  38. Kahn, R.L., & Katz, D. (1968). Leadership Practices in Relation to Productivity and Morale. In D. Cartwright & A. Zander (Eds.), Group Dynamics, Research and Theory (3rd ed.). New York: Harper & Row.
  39. Kim, J.-G., & Lee, S.-Y. (2011). Effects of transformational and transactional leadership on employees’ creative behaviour: Mediating effects of work motivation and job satisfaction. Asian Journal of Technology Innovation, 19, 233-247.
  40. Kurland, H., Peretz, H., & Hertz-Lazarowitz, R. (2010). Leadership style and organizational learning: The mediate effect of school vision. Journal of Educational Administration, 48, 7-30.
  41. Laub, J.A. (1999). Assessing the servant organization: Development of the servant organizational leadership assessment (SOLA) instrument (Florida Atlantic University). Florida Atlantic University, Boca Raton, Florida.
  42. Leithwood, K., & Sun, J. (2012). The Nature and Effects of Transformational School Leadership A Meta-Analytic Review of Unpublished Research. Educational Administration Quarterly, 48, 387-423.
  43. Lewin, K., Lippitt, R., & White, R.K. (1939). Patterns of Aggressive Behavior in Experimentally Created «Social Climates» The Journal of Social Psychology, 10, 269-299.
  44. Liden, R.C., Wayne, S.J., Zhao, H., & Henderson, D. (2008). Servant leadership: Development of a multidimensional measure and multi-level assessment. The Leadership Quarterly, 19, 161-177.
  45. Mischel, W. (1973). Toward a cognitive social learning reconceptualization of personality. Psychological Review, 80, 252-283.
  46. Nahavandi, A. (2012). The Art and Science of Leadership. New York: Pearson Education.
  47. Nelson, D.L., & Quick, J.C. (2012). Organizational Behavior : Science, The Real World, and You (8th ed.). Mason, OH: South-Western College
  48. Northouse, P.G. (2015). Leadership: Theory and Practice (7th ed.). Los Angeles : SAGE Publications, Inc.
  49. Patterson, K.A. (2003). Servant leadership: A theoretical model. Regent University. Dissertation Abstracts, UMI, 3082719.
  50. Pierce, J.L., & Newstrom, J.W. (2011). Leaders and the Leadership Process (6th ed.). New York: McGraw-Hill.
  51. Радюк, О.М., Басинская, И.В., & Нехвядович, И.Г. (2016). Теория лидерских качеств и пятифакторная модель личности. Современные евразийские исследования, (4), 108-112.
  52. Радюк, О.М., Басинская, И.В., & Нехвядович, И.Г. (2017). Основные факторы эффективности в поведенческих теориях лидерства. Лидерство и менеджмент, 4(2), 99-107.
  53. Радюк, О.М., Басинская, И.В., & Нехвядович, И.Г. (2020). Преимущества и ограничения ситуационных теорий лидерства. Методи і технології загальної і соціальної психології та психотерапії в умовах сучасного суспільства / Матеріали ІV науково-практичної конференції з міжнародною участю (21 травня 2020 року, м. Київ) (c. 181–184). Київ : НПУ імені М.П.Драгоманова.
  54. Reed, L.L., Vidaver-Cohen, D., & Colwell, S.R. (2011). A New Scale to Measure Executive Servant Leadership: Development, Analysis, and Implications for Research. Journal of Business Ethics, 101, 415-434.
  55. Роббинз, С.П. (2006). Основы организационного поведения. Москва : Вильямс.
  56. Rosenbach, W.E., Taylor, R., & Youndt, M.A. (2012). Contemporary Issues in Leadership (7th ed.). Boulder : Westview Press.
  57. Sadeghi, A., & Pihie, Z.A.L. (2012). Transformational leadership and its predictive effects on leadership effectiveness. International Journal of Business and Social Science, 3.
  58. Шеклтон, В. (2003). Психология лидерства в бизнесе. СПб : «Питер».
  59. Schneider, B. (1983). Interactional psychology and organizational behavior. Research in Organizational Behavior, 5, 1-31.
  60. Spears, L.C. (2004). Practicing servant-leadership. Leader to Leader, 2004, 7-11.
  61. Stogdill, R.M. (1948). Personal factors associated with leadership: A survey of the literature. The Journal of Psychology, 25, 35-71.
  62. Stone, A. Gregory, Robert F. Russell, & Patterson, K. (2004). Transformational versus servant leadership: A difference in leader focus. Leadership & Organization Development Journal, 25, 349-361.
  63. Stone, A.G., & Patterson, K. (2005). The History of Leadership Focus. Servant Leadership Research Roundtable. Unpublished Conference Proceedings. Available from Https://Www.Regent.Edu/Acad/Global/Publications/Sl_proceedings/2005/
    Stone_history
    . Pdf. Presented at the Virginia Beach, Virginia Beach, VA : Regent University.
  64. Tracey, J.B., & Hinkin, T.R. (1994). Transformational leaders in the hospitality industry. The Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 35, 18-24.
  65. Valentine, J.W., & Prater, M. (2011). Instructional, Transformational, and Managerial Leadership and Student Achievement : High School Principals Make a Difference. NASSP Bulletin, 95, 5-30.
  66. Vroom, V.H. (1964). Work and Motivation. New York : Wiley.
  67. Walumbwa, F.O., Hartnell, A., & Oke, A. (2010). Servant leadership, procedural justice climate, service climate, employee attitudes, and organizational citizenship behavior: A cross-level investigation. Journal of Applied Psychology, 95, 517-529.
  68. Wood, R.C. (1994). Organizational Behaviour for Hospitality Management. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  69. Woodruff, T.R. (2004). Executive pastors’perception of leadership and management competencies needed for local church administration (The Southern Baptist Theological Seminary). The Southern Baptist Theological Seminary.
  70. Yukl, G.A. (2012). Leadership in Organizations (8th ed.). New York : Pearson Education.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-30