ФЕНОМЕН САМОПРИЙНЯТТЯ ТА ЙОГО ПРОЯВИ: КОНТЕНТ-АНАЛІЗ ТВОРІВ-САМОЗВІТІВ

Автор(и)

  • Ірина Гордієнко Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-7089-2698

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.9(54).04

Ключові слова:

самоприйняття, структура самоприйняття, твори-самозвіти, контент- аналіз, якісні характеристики самоприйняття.

Анотація

У статті викладаються результати дослідження широкого спектру прояву феномену самоприйняття як багаторівневої властивості особистості, що відбиває специфіку та ступінь прийняття людиною себе такою, якою вона є. Мета дослідження – вивчення якісних характеристик самоприйняття, які надають змогу отримати уявлення про його модальність (якість та знак – прийняття чи неприйняття себе) та ознаки в контексті основних видів психічної активності людини: емоційної, когнітивної та поведінкової. Теоретико-методологічною основою дослідження обрано континуально-ієрархічну концепцію структури особистості, запропоновану О. Санніковою, в межах якої презентовано якісні характеристики самоприйняття. Основним методом дослідження визначено контент-аналіз творів-самозвітів. Предметом дослідження виступили індикатори якісних характеристик самоприйняття. Процедура контент-аналізу творів за темою «Самоприйняття та його прояви» проводилась у три етапи: підготовчий, виконавчий та аналітико-інтерпретаційний. За результатами аналізу було визначено 274 лінгвістичні одиниці, що надають додаткову інформацію про психологічний зміст та структуру феномену самоприйняття особистості, було складено тезауруси якісних показників самоприйняття, що об’єднані у відповідні блоки, які характеризують емоційний, когнітивний, поведінковий і контрольно-регулятивний компоненти самоприйняття. До емоційного блоку увійшли характеристики емоційно-забарвленого переживання самоприйняття щодо визнання свого існування таким, яким воно є. Індикатори когнітивного параметру самоприйняття – континуум ознак, які відбивають згоду людини з існуванням такою, яка вона є, в думках. Індикатори поведінкового параметру надано діапазоном ознак зовнішніх проявів у поведінці, діях, що відбивають самоприйняття або неприйняття себе. Контрольно-регулятивний параметр презентовано ознаками, які відбивають ступінь контролю за емоційною, когнітивною, поведінковою репрезентаціями прийняття себе та мірою самоусвідомлення, що забезпечує стійкість самоприйняття на відповідному, індивідуально прийнятому рівні. За результатами контент-аналізу визначено риси особистості, що гіпотетично пов’язані з самоприйняттям як властивістю особистості, та чинники самоприйняття.

Література

  1. Гуревич, К.М., & Борисова, Е.М. (1997). Психологическая диагностика. Москва: Изд-во УРАО.
  2. Костенко, Н.В., & Іванов, В.Ф. (2003). Досвід контент-аналізу: Моделі та практики. Київ: Центр вільної преси.
  3. Маслоу, А. (2001). Мотивация и личность. Санкт-Петербург: Евразия.
  4. Небылицын, В.Д. (1976). Психофизиологические исследования индивидуальных различий. Москва: Наука.
  5. Пантилеев, С.Р. (1991). Самоотношение как эмоционально-оценочная система. Москва: Изд-во МГУ.
  6. Роджерс, К.Р. (2001). Становление личности. Взгляд на психотерапию. Москва: Изд-во ЭКСМО-ПРЕСС.
  7. Санникова, О.П. (2007). Формально-динамические и качественные метахарактеристики индивидуальности. Наука і освіта. 6-7, 30-33.
  8. Cаннікова, О.П. (2013). Макроструктура особистості: психологічний опис. Наука і освіта. 7/СХVІІ,7-12.
  9. Cаннікова, О.П., & Гордієнко, І.О. (2018) Психодіагностична методика «індивідуальна композиція показників самоприйняття»: перевірка теоретичного конструкту». Проблеми сучасної психології: зб. наук. праць Державного вищого навчального закладу «Запорізький національний університет» та Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 1(13), 140-146.
  10. Cаннікова, О.П., & Гордієнко, І.О. (2019). А.с. Науково-методичний твір «Комплекс методик діагностики якісних компонентів самоприйняття: «Експрес-діагностика якісних компонентів самоприйняття»; «Індивідуальна композиція якісних показників самоприйняття»» Реєстрац. № 93758 від 07.11.2019.
  11. Фромм, Э. (2007). Искусство любить. Санкт-Петербург: ИД «Азбука-классика».
  12. Чепелєва, Н.В. (2013). Методи аналізу оповідального тексту. Технології розвитку інтелекту. 4, http://nbuv.gov.ua/j-pdf/tri_2013_4_4.pdf
  13. Herbert, J.D., Forman, E.M., & England, E.L. (2009) PSYCHOLOGICAL ACCEPTANCE. – General Principles and Empirically Supported Techniques of Cognitive Behavior Therapy / edited by William O’Donohue, Jane Fisher. (pp. 102-114)  URL:https://www.researchgate.net/publication/230745911_Psychological_
    acceptance
  14. Williams, J.C., & Lynn, S.J. (2010) Acceptance: an historical and conceptual review. Imagination, cognition and personality, 30(1), 5-56. https://doi.org/10.2190/IC.30.1.c

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-27