ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ОВОЛОДІННЯ ІНОЗЕМНОЮ МОВОЮ ПІДЛІТКАМИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2023.22(67).03Ключові слова:
дистанційне навчання, вивчення іноземної мови, когнітивні здібності, мовна тривога, мотивація, імпульсивність, пам’ять, мислення.Анотація
Мета. Стаття присвячена дослідженню психологічних детермінант, що впливають на успішність вивчення іноземної мови підлітками в умовах дистанційного навчання. Основна увага приділяється когнітивним здібностям, а саме пам’яті та мисленню, а також індивідуальним психологічним характеристикам, таким як мотивація, імпульсивність та мовна тривожність. Методи дослідження. Теоретичні: синтез, порівняння, моделювання, узагальнення. Емпіричні: Шкала мотивації вивчення англійської мови (ELLMS), Шкала дитячої імпульсивності Барратта (BIS-11c) та Шкала тривожності перед публічними виступами (PSCAS) були використані для вимірювання індивідуально-психологічних факторів. Для оцінки когнітивних здібностей було використано тест на запам’ятовування слів Лурії та Шкала інтелекту для дітей Векслера, п’яте видання (WISC-V). Для аналізу та інтерпретації даних використовувалися методи математичної статистики: описова статистика, кореляційний аналіз та множинна регресія. Результати. Результати дослідження підкреслюють багатовимірність процесу оволодіння іноземною мовою в умовах дистанційного навчання. Зокрема, когнітивні здібності (мислення) та індивідуальні психологічні фактори (мовна тривожність) виявилися важливими предикторами успішності вивчення мови в умовах дистанційного навчання. Було виявлено, що мовна тривожність має негативну кореляцію з результатами вивчення мови, тоді як мислення показало позитивну кореляцію в даному контексті. Висновки. На основі отриманих результатів встановлено, що хоча когнітивні здібності та індивідуальні психологічні особливості є ключовими факторами у процесі вивчення іноземної мови, лише навички мислення та мовна тривожність виявилися значущими предикторами в моделі успішного вивчення мови в середовищі дистанційного навчання. Цікаво, що, незважаючи на те, що їхня роль у процесі навчання є доведеною, пам’ять, мотивація та імпульсивність не мали значного впливу в моделі. Це підкреслює важливість належного врахування психологічних труднощів, пов’язаних з викладанням та вивченням іноземних мов онлайн.
Література
- Бондар, С.І. (2003). Психологічні особливості читання тексту іноземною мовою студентами з різним когнітивним стилем. (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ.
- Волошина, В.В., & Жовнірук, А.І. (2021). Психотехніки розвитку когнітивно-вербальних умінь майбутніх психологів у процесі вивчення англійської мови. Перспективи та інновації науки, 3(3), 179–194 . https://doi.org/10.52058/2786-4952-2021-3(3)-179-194.
- Лозова, О.М. (2010). Психологічні аспекти засвоєння іноземної мови. (Навчально-методичний посібник). Київ : КУБГ.
- Altay, B., & Saracaloglu, A.S. (2017). Investigation on the Relationship among Language Learning Strategies, Critical Thinking and Self-Regulation Skills in Learning English. Novitas-ROYAL. Research on Youth and Language, 11(1), 1–26. Режим доступу: https://eric.ed.gov/?id=EJ1167232
- Ardasheva, Y., Tong, S.S., & Tretter, T.R. (2012). Validating the English Language Learner Motivation Scale (ELLMS): Pre-college to measure language learning motivational orientations among young ELLs. Learning and individual differences, 22(4), 473–483. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.03.001
- Bao, W. (2020). COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113–115. https://doi.org/10.1002/hbe2.191
- Blakemore, S.J., & Choudhury, S. (2006). Development of the adolescent brain: implications for executive function and social cognition. Journal of child psychology and psychiatry, 47(3‐4), 296–312. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2006.01611.x
- Cosi, S., Canals, J., & Vigil-Colet, A. (2008). Development of an improved version of the BIS-11c questionnaire: relationships with aggression and scholastic performance. Poster presented at the Xth meeting of the Spanish Society for the Study of Individual Differences. Salamanca.
- Dörnyei, Z. (1998). Motivation in second and foreign language learning. Language teaching, 31(3), 117–135.
- Horwitz, E.K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual review of applied linguistics, 21, 112–126. https://doi.org/10.1017/S0267190501000071
- Linck, J.A., Osthus, P., Koeth, J.T., & Bunting, M.F. (2014). Working memory and second language comprehension and production: A meta-analysis. Psychonomic bulletin & review, 21, 861–883. https://doi.org/10.3758/s13423-013-0565-2
- Luria, A.R. (1969). The mind of a mnemonist: A little book about a vast memory. Harvard University Press.
- Rothbart, M.K., & Bates, J.E. (2006). Temperament. Handbook of child psychology. (Vol. 3, pp. 99–166).
- Steinberg, L. (2005). Cognitive and affective development in adolescence. Trends in cognitive sciences, 9(2), 69–74. https://doi.org/10.1016/j.tics.2004.12.005
- Wechsler, D. (2014). WISC-V: Weschler Intelligence Scale for Children (5th ed.). Bloomington, MN : Pearson.
- Wenden, A. (1994). Learner strategies for learner autonomy. ELT Journal, 48(3), 280–281, https://doi.org/10.1093/elt/48.3.280
- Yaikhong, K., & Usaha, S. (2012). A Measure of EFL Public Speaking Class Anxiety: Scale Development and Preliminary Validation and Reliability. English Language Teaching, 5(12), 23–35. http://dx.doi.org/10.5539/elt.v5n12p23