АНАЛІЗ СТАНДАРТИЗОВАНОГО ПСИХОДІАГНОСТИЧНОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ У СФЕРІ ГЕНДЕРНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

  • Тетяна Костіна ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» https://orcid.org/0000-0001-9644-0630

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2020.9(54).07

Ключові слова:

гендер, гендерні дослідження, експліцитний метод, імпліцитний метод, методичний інструментарій для гендерних досліджень.

Анотація

Статтю присвячено аналізу методичного інструментарію, який використовується у сфері гендерних досліджень. Проведено теоретичний аналіз можливостей використання методів та методик, що використовуються у західній психології. Зокрема, представлені основні
методики, які на сьогодні застосовуються у психології гендерних досліджень: Bem Sex-Role Inventory (BSRI), Implicit Association Test (IAT), Gender Bias Quiz. Підкреслено, що при дослідженні гендерно чутливих питань (гендерна нерівність, гендерна дискримінація, гендерний дисбаланс тощо) варто поєднувати експліцитні методи дослідження (прямі запитання, пряме шкалування, пряме оцінювання) із використанням імпліцитних (використовують опосередкований механізм для вимірювання не усвідомлених установок). Серед проаналізованих у роботі методик, до експліцитних належать Bem Sex-Role Inventory (BSRI), Gender Bias Quiz; до імпліцитних – Implicit Association Test (IAT). Особливого значення при дослідженні ставлення особистості до гендерної проблематики (зокрема, до гендерної нерівності) набувають методичні прийоми і техніки, які дозволяють отримати інформацію, яку надає людина поза межами ефекту соціального схвалення. Зазначено, що процедура такого дослідження є більш складною та потребує від науковця вміння провадити якісний аналіз, що дозволяє виявляти часто приховані чинники поведінкових проявів. Проведений науковий пошук показав, що при дослідженні гендерної проблематики (гендерні стереотипи, ставлення до гендерної нерівності, гендерного дисбалансу тощо) важливо поєднувати методи, що дозволяють отримати як кількісні показники (наприклад, рівень прояву гендерних упереджень), так і якісні, що можуть бути отримані за допомогою інших методів, наприклад, методу контент-аналізу.

Література

  1. Auster, C.J., & Ohm, S. (2000). Masculinity and femininity in contemporary American society: A reevaluation using the Bem Sex-Role Inventory. Sex Roles, 43, 499-
  2. Bem, S. (1993). The Lenses of Gender: Transforming the Debate on Sexual Inequality. Yale University Press.
  3. Ferrer-Pérez, V.A. (2014). The measure of the masculinity–femininity construct today: Some reflections on the case of the Bem Sex Role Inventory. Revista de Psicología Social 29(1): 180-207, 2014. DOI: 10.1080/02134748.2013.878569
  4. Gender, Bias Quiz (2015). The Institutional Scorecard for Gender Mainstreaming / written by K. Tezare; edited by R. Wong. Commonwealth of Learning (COL). Retrieved from  URL:http://oasis.col.org/bitstream/handle/11599/1740/2015_COL_Gender-Bias-Quiz.pdf?sequence=3&isAllowed=y
  5. Hill, C. (2016). Barriers and Bias: The Status of Women in Leadership. Retrieved from URL: https://www.aauw.org/research/barriers-and-bias/
  6. Lacan, J. (1972). On feminine sexuality: the limits of love and knowledge: Book XX : Encore, 1972.
  7. Project Implicit / Implicit Association Test (IAT). Retrieved from URL: https://implicit.harvard.edu/implicit/aboutus.html
  8. Taylor, J.S., Bogdan, R. & DeVault, L.M. (2015). Introduction to Qualitative Research Methods. A Guidebook and Resource. NJ: John Wiley & Sons.
  9. Webb, J. (1973). Unobtrusive Measures: Nonreactive research in the social sciences. Chicago: McNally.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-27