ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ ЗВОРОТНОГО ЗВ’ЯЗКУ В ОНЛАЙН-КОМУНІКАЦІЇ ПСИХОЛОГА ПРИ ГРУПОВІЙ ВЗАЄМОДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2019.8(53).07Ключові слова:
медіакомпетентність, комунікативна медіакомпетентність, зворотний зв’язок, онлайн-комунікація, медіапростірАнотація
Стаття присвячена роботі психологів із клієнтами в онлайн-просторі. Провідним інструментом діяльності психолога є спілкування. Воно обов’язково потребує якісного зворотного зв’язку незалежно від формату його реалізації. Психологи здійснюють групову професійну онлайн-взаємодію у форматі проведення вебінарів, майстер-класів, тренінгів, онлайн-конференцій, квестів і марафонів, влаштовують прямі трансляції на YouTube, прямі ефіри в Facebook чи Instagram. Психологічна онлайн-допомога – це сучасне альтернативне джерело надання повноцінної, високоякісної психологічної допомоги клієнтам. Але виникає проблема у побудові зворотного зв’язку в онлайн-форматі. Для успішної побудови зворотного зв’язку психолог має мати: 1) високий рівень комунікативної компетентності; 2) високий рівень комунікативного контролю; 3)організаторські здібності; 4) гнучкість; 5) креативні здібності. У дослідженні взяли участь психологи-практики (n=62). Підібраний банк методик дозволив оцінити рівень розвитку здібностей, які необхідні психологу-практику для успішної побудови зворотного зв’язку під час групової роботи в медіапросторі. За результатами проведеного дослідження за допомогою контент-аналізу, ми проаналізували як психологи вибудовують зворотний зв’язок з аудиторією на прикладі п’яти вебінарів і сформулювали методичні рекомендації щодо побудови зворотного зв’язку під час групової взаємодії в онлайн-просторі. Також ми виявили, що в 20% досліджуваних низький рівень розвитку здібностей, які має мати психолог-практик для успішної побудови групової взаємодії з клієнтами в онлайн-просторі. Приблизно 60% психологів мають високий рівень розвитку комунікативних та організаторських здібностей. Лише 19% респондентів мають добре розвинутий комунікативний контроль. У 70% досліджуваних спостерігається середній рівень розвитку гнучкості у поведінці та креативності. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у теоретичному та емпіричному вивченні стану розвитку комунікативних та організаторських здібностей, рівня комунікативного контролю, гнучкості поведінки та креативності у студентівпсихологів.
Література
- Рубцов, А.В., & Лебедева, С.В. (2002). Виртуальная психологическая служба: функциональные задачи и особенности организации. Психологическая наука и образование, 7(1), 87-97. Режим доступа : https://psyjournals.ru/files/2353/psyedu_2002_n1_Rubtsov.pdf
- Соловьева, О.В. (1992). Обратная связь в межличностном общении. Москва : Изд-во МГУ.
- Стремоусова, Е. (2009). Характер межличностных отношений и эффективность обратной святи. Мир психологии, 8(4), 223-235.
- Шариков, А.В. (1990). Медиа образование: мировой и отечественный опыт. Москва : НИИ СО и УК АПН СССР.
- Riva, G., & Galimberti, C. ( 2004). The Mind in the Web: Psychology in the Internet Age. Cyberpsychology & Behavior, 4(1), 1-5. https://doi.org/10.1089/10949310151088299
- Wallace, P. (2005). The psychology of the Internet. Maryland : Cambridge University Press.