ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЖИТТЄСТІЙКОСТІ І БЛАГОПОЛУЧЧЯ ОСІБ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series12.2024.25(70).01

Ключові слова:

життєстійкість, психологічне благополуччя, підлітковий вік, війна, емоційна регуляція, соціальна підтримка, самооцінка, стрес.

Анотація

Статтю присвячено теоретичному вивченню поняття життєстійкості і психологічного благополуччя осіб підліткового віку в умовах подій сьогодення. Спираючись на дослідження сучасних зарубіжних і вітчизняних вчених, висвітлено поняття життєстійкості. Розглянуто поняття психологічного благополуччя загалом, і значення цього поняття для осіб підліткового віку, які перебувають в умовах воєнних подій в Україні. Акцентовано на тому, що підлітковий вік є критичним етапом у розвитку особистості, коли відбуваються значні зміни на емоційному, соціальному та когнітивному рівнях. Виявлено, що у цей період формуються базові психологічні характеристики, які впливають на життєстійкість і психологічне благополуччя підлітка. На основі закордонних та українських досліджень за останні роки розкрито психологічні механізми, що впливають на благополуччя підлітків в умовах сучасних соціальних викликів. У статті розглядаються такі аспекти, як емоційна регуляція, соціальна підтримка, сімейні взаємини та самооцінка, які є одними з основних чинників життєстійкості. Особлива увага приділяється ролі саморегуляції та здатності підлітків адаптуватися до стресових ситуацій. Визначено складові та критерії психологічного благополуччя особистості підліткового віку, а також фактори, що на нього впливають. Психологічне благополуччя розглядається як комплексне суб’єктивне переживання, що включає: задоволеність життям, відчуття щастя і позитивні емоції. Доведено, що основними критеріями для визначення рівня психологічного благополуччя є: якісні соціальні та міжособистісні відносини, емоційний комфорт, позитивне самосприйняття, фізичне здоров’я, а також успішна самореалізація підлітка в навчальній і творчій діяльності. Зауважено, що формування життєстійкості тісно пов’язано з основними критеріями психологічного благополуччя. Окреслено вплив соціальних факторів на рівень психологічного благополуччя підлітків. Віднайдено тісний зв’язок життєстійкості особистості і психологічного благополуччя.

Література

  1. Підлітковий вік – іспит складено (2021). Буклет Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. Представництво Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, 4. Режим доступу: https://www.unicef.org/ukraine/media/14396/file/Онлайн-буклет_підлітковий%20вік.pdf
  2. Власенко, І., Фурман, В., Рева, О., & Канюка, І. (2022). Психологічне здоров’я студентської молоді. Вінниця : ТВОРИ. Режим доступу:  https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/41404/1/Furman_V_Vlasenko_I_Reva
    _O_Kanuka_I_PSSM_2022_IL.pdf
  3. Кашлюк, Ю. (2016). Основні чинники, які впливають на психологічне благополуччя особистості. С.Д. Максименко & Л.А. Онуфрієва (Ред). Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць Камянець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 34, 170–186. Камʼянець-Подільський : Аксіома.
  4. Предко, В., & Бондар, М. (2022). Психологічні особливості взаємозвʼязку життєстійкості та поведінкових копінг-стратегій особистості підлітка. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Психологія, 2(55), 5–13. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.2.1
  5. Чиханцова, О. (2017). Модель життєстійкості особистості. Інститут психології імені ГС Костюка НАПН України. Актуальні проблеми психології, 17(5), 142–150. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/709130/2/Чиханцова_O.pdf
  6. Diener E., Emmons R.A., & Larsen R.J. (2008). The Satisfaction With Life Scale. Journal of personality assessment, 49(1), 2008, 71–75. Режим доступу: https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=_
    xR5tL8AAAAJ&citation_for_view=_xR5tL8AAAAJ:Oo_WeVVXg5wC
  7. King Laura A., & Emmons Robert A. (1988). Conflict among personal strivings: Immediate and long-term implications for psychological and physical well-being. Journal of personality and social psychology, 54(6), 1040– Режим доступу: https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=
    sbZm24UAAAAJ&citation_for_view=sbZm24UAAAAJ:qjMakFHDy7sC
  8. La Greca, A.M. (2022). Impact of School Transition Stressors on Hispanic Adolescents’ Symptoms of Social Anxiety and Depression: Repetitive Negative Thinking as a Potential Mediator. European Journal of Education and Psychology, 15(2), 23–41. https://doi.org/10.32457/ejep.v15i2.1968
  9. Maddi, S.R., & Koshaba, D.M. (2005). Resilience at work: how to succeed no matter what life throws at you. New York : AMACOM.
  10. Maddi, (2004). Hardiness: An operationalization of existential courage. Journal of Humanistic Psychology, 44, 279–298.
  11. Maddi, (1999). The Personality Construct of Hardiness: Effects on Experiencing, Coping and Strain. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 51(2), 83–94.
  12. Saija,, Ioverno, S., Baiocco, R., & Pallini, S. (2022). Children experiencing sadness: Coping strategies and attachment relationships. Current Psychology, 42, 14474–14483. https://doi.org/10.1007/s12144-022-02771-2
  13. Hall, G.S. (1904). New York: Appleton-Century-Crofts; D. Appleton and Company. https://doi.org/10.1176/ajp.61.2.375

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31