ОСОБЛИВОСТІ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ПОВЕДІНКИ СТУДЕНТІВ, ЯКІ ПОЄДНУЮТЬ НАВЧАННЯ ТА РОБОТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2022.19(64).04

Ключові слова:

саморегуляція, студенти, освіта, працевлаштування, працюючі студенти.

Анотація

Мета – презентувати результати дослідження особливостей індивідуальної саморегуляції поведінки студентів, які поєднують навчання та роботу. Методи. За допомогою персональних анкет було опитано 199 українських студентів. Для аналізу отриманих результатів використовувались методи статистичної обробки даних. Результати. Встановлено, що існують відмінності у рівні саморегуляції працевлаштованих та не працевлаштованих студентів, зокрема у таких її показниках як гнучкість поведінки та діяльності, а також вмінні приймати рішення. Працевлаштовані студенти мають більш виражене прагнення до планування власної діяльності, є більш самостійними, гнучкими та організованими у навчальній та трудовій діяльності. У них вищий рівень самоприйняття та вміння висувати цілі. Виявлено, що у студентів із зростанням саморегуляції зростає і задоволеність власним життям та стосунками із іншими людьми, підвищується ефективність планування і організації власної діяльності. Встановлено, що чим вищим є рівень саморегуляції поведінки студента тим вищий рівень здатності до побудови чітких планів власної діяльності. Висновки. Саморегуляція є специфічною формою взаємодії людини з навколишнім середовищем, засіб свідомої постановки завдань, мобілізації психічних та фізичних потенцій для досягнення визначених цілей. Вимірюваний у описаному дослідженні показник саморегуляції поведінки студентів передбачає вивчення процесів планування, моделювання, програмування своєї поведінки та діяльності, оцінки її результатів, а також її гнучкості та самостійності, що, в свою чергу, може приводити до більш ефективної діяльності та здатності до вирішення різного роду завдань, які виникають у повсякденній діяльності, підвищуючи її успішність. Беззаперечно, саморегуляція виступає важливим елементом у процесі постановки та досягнення цілей, сприяє досягненню успіху в усіх видах діяльності у процесі життя людини. Саморегулятивні навички є важливими у побудові взаємостосунків та вирішенні життєвих завдань, особливого значення вони набувають при навчальній діяльності. Сьогодні все більше студентів в Україні, і в інших країнах світу, поєднують навчання та роботу задля покращення власного матеріального становища. Тому дослідження особливостей саморегулятивного процесу працевлаштованих студентів має перспективне практичне значення задля оптимізації стратегій покращення ефективності власної поведінки та діяльності в процесі здобуття освіти.

Literature

  1. Балашов, Е.М. (2017). Психологічні особливості та механізми саморегуляції у навчальній діяльності студентів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Психологія, 5, 5‒13.
  2. Вірна, Ж.П. (2003). Мотиваційно-смислова регуляція у професіоналізації психолога (Монографія). Луцьк : РВВ Вежа Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки.
  3. Гринців, М.В. (2014). Саморегуляція майбутнього фахівця як компонент професійної підготовки. Scienceand Education New  Pedagogy and Psychology, II(17), 107‒110.
  4. Кириченко, Т.В. (2017). Психологічний зміст саморегуляції особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, 3(1), 82‒87. Режим доступу: http://ephsheir.phdpu.edu.ua:8081/xmlui/handle/8989898989/2519
  5. Моросанова, В. И. (2021). Осознанная саморегуляция как метаресурс достижения целей и разрешения проблем жизнедеятельности. Вестник Московского университета, 14(1),  4–37.
  6. Нещерет, В.К. (2017). Саморегуляція як системно організований прогрес внутрішньої психічної активності студентів. Науковий журнал «Молодий вчений»,4(44), 405–408.
  7. Партико, Т. (2012). Саморегуляція навчальної діяльності у студентів з різною схильністю до самоактуалізації. Український науковий журнал «Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації», 3, 221–225.
  8. Тетерук, С.П. (2006). Формування механізмів саморегуляції студентів в іншомовному просторі. (Автореф. дис. канд. психол. наук). Київ. Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1847
  9. Фоменко, К.І., & Кузнецов, О.І. (2014). Мотиваційні особливості академічної саморегуляції студентів. Збірник наукових праць. «Проблеми сучасної психології», 25, 582–596. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25.%25p
  10. Фурс, О.Й. (2019). Професійна психічна саморегуляція майбутніх фахівців екстремальних видів діяльності МО України в процесі їх спеціальної психологічної підготовки. Вісник Національного університету оборони України, 2(52), 135‒145. https://doi.org/10.33099/
    2617-6858-2019-52-2-135-145
  11. Balashov, E., Pasichnyk, I., Kalamazh, R., & Plyska, Y. (2020). Psychological Peculiarities of Self-Regulated Learning of the First-Year and Graduate Students. Self-Regulated Learning, Cognition and Metacognition. New York : Nova Science Publishers, 81–94.
  12. Eggers, J.H., Oostdam, R., & Voogt, J. (2021). Self-regulation strategies in blended learning environments in higher education: A systematic review. Australasian Journal of Educational Technology, 3(6),175–192. https://doi.org/10.14742/ajet.6453
  13. Faye C. Huie, Adam Winsler, & Anastasia Kitsantas (2014). Employment and first-year college achievement: the role of self-regulation and motivation. Journal of Education and Work,27(1), 110–135. https://doi.org/10.1080/13639080.2012.718746
  14. Neyt, B., Omey, E., Verhaest, D., & Baert, S. (2019). Does student work really affect educational outcomes? A review of the literature. Journal of Economic Surveys, 33(3), 896‒921. http://dx.doi.org/10.1111/joes.12301
  15. Nicklin, J.M., Meachon, E.J., & McNall, L.A. (2019). Balancing work, school, and personal life among graduate students: A positive psychology approach. Applied Research in Quality of Life, 14(5), 1265‒1286. https://doi.org/10.1007/s11482-018-9650-z 
  16. Perry Klein, Ashley Bildfell, Jill D. Dombroski, Christine Giese, Kristen Wing-Yan Sha,& Serena C. Thompson (2022). Self-Regulation in Early Writing Strategy Instruction, Reading & Writing Quarterly, 38(2), 101‒125. https://doi.org/10.1080/10573569.2021.1919577
  17. Schunk, D.H., & Ertmer, P.A. (2000). Self-regulation and academic learning: Self-efficacy enhancing interventions. Handbook of self-regulation (pp. 631‒1649). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50030-5
  18. Steinberg, L., & Dornbusch, S.M. (1991). Negative correlates of part-time employment during adolescence: replication and elaboration. Developmental Psychology, 27(2), 304–313. https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.2.304
  19. Teslenko, M.M., Judina, N.O. (2018). Psychological features of self-regulation of educational and professiona activity of students. Psychology and personality, 1, 118–127.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30