ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ВЛАДИ ТА ЇЇ CУБ’ЄКТИ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series22.2023.34.02Ключові слова:
децентралізація, воєнний стан, суб’єкти децентралізації влади, ідентичність, регіональні політичні суб’єкти.Анотація
Розглянуто процес трансформації децентралізації в період російсько-української війни. Реформа
децентралізації влади в Україні була досить успішною, сприяла активному розвитку регіонів, їх фінансовій
самодостатності. Через військові дії характер децентралізації змінився. З одного боку, регіони, які
знаходяться ближче до фронту, зіткнулися зі складнощами та новими викликами, а з іншого – саме завдяки
успіху реформи, вони тримають міцний економічний і військовий опір окупантам, громади продовжують
відновлювати свої території після значних руйнувань. Проаналізовано характер діяльності суб’єктів
децентралізації в умовах воєнного стану. Окрім тих суб’єктів, які існували до війни, але тепер набули нових
функцій, з’явилися нові, що здійснюють військову владу на місцях. Нерідко спостерігаємо, що повноваження
цих акторів перетинаються, що спричинює локальні суперечки, та також є проблемою для дослідження.
Визначено, актуальний стан української ідентичності. Регіональна та локальна ідентифікації довгий час
займали важливе місце у свідомості населення, але з приходом війни відійшли на другий план перед
загальнонаціональною. Наголошується, що у військовий час значну роль відіграють регіональні політичні
суб’єкти (регіональні політичні еліти, партії, лідери, медіа). Саме вони є безпосередніми представниками
регіональних інтересів, користуються більшим рівнем довіри, ніж органи місцевого самоврядування.
Регіональні актори інформують населення про актуальний стан подій, допомагають у вирішенні місцевих
проблем і є запорукою національної згуртованості громадян. Для розгляду поставленої проблеми в роботі
використано системний підхід, методи узагальнення, спостереження та діалектики.