СУЧАСНІ ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІТИЧНОГО КОНСАЛТИНГУ: ЗАРУБІЖНИЙ І ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД
DOI:
https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series22.2022.31.09Ключові слова:
політичний консалтинг, політичний менеджмент і маркетинг, політтехнолог, кодекс професійної етикиАнотація
Стаття присвячена проблемі розвитку сучасного ринку консалтингових послуг у політичній сфері. Актуальність дослідження обґрунтовується стрімким зростанням попиту на професійне консультування з політичного менеджменту і маркетингу поряд із відсутністю значного досвіду фахової практичної діяльності у цій царині. З огляду на це сформульовано мету дослідження як розкриття сучасної специфіки політичного консалтингу у зарубіжних державах та Україні. Як методологію дослідження використано історичний аналіз становлення та еволюції політичного консалтингу, компаративний аналіз західноєвропейської та вітчизняної політичної консалтингової сфери. З’ясовано, що на етапі зародження політичних комунікацій вони характеризувались асиметричністю, однобічністю, заангажованістю, подібністю до пропаганди, на відміну від сучасного політичного консалтингу, призначенням якого є професіоналізація політичного менеджменту.
Виявлено, що до основних трендів сучасного політичного консалтингу належить поступове розширення його предметної галузі з організації електоральних процесів до інформаційно-аналітичної та організаційної підтримки всіх напрямів публічної політики, комерціалізація політичного консалтингу та залучення професійних політтехнологів на позапартійній та позаідеологічній основі, застосування етичних та професійних механізмів регламентації консалтингової діяльності. Доведено, що суперечністю вітчизняного політичного консалтингу є значна відмінність між теорією і практикою політичної діяльності, слабкість нормативно-правового регулювання галузі, відсутність профільних освітніх програм у закладах вищої освіти, базових професійних етичних норм та об’єднань, які сприяли б інституціоналізації основних процедур і практик політичного менеджменту і маркетингу.