ВПЛИВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛЯ ДО ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ НА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ КЛІМАТ В ІНКЛЮЗИВНОМУ КЛАСІ
Ключові слова:
інклюзивне навчання, психологічна готовність, вчителі закладів загальної середньої освіти, колектив інклюзивного класу, соціально-психологічний клімат, соціальний статус, учні з особливими освітніми потребамиАнотація
У статті висвітлено результати дослідження впливу психологічної готовності вчителя до інклюзивного навчання на соціально-психологічний клімат в інклюзивному класі. Обґрунтовано роль вчителя у формуванні сприятливого соціально-психологічного клімату в інклюзивному класі. Зазначено, що учні з особливими освітніми потребами у переважній більшості перебувають на позиціях «ізольованих» та «відторгнутих» у колективі інклюзивного класу, не відчувають своєї приналежності до нього, оцінюють соціально-психологічний клімат у класі як недостатньо сприятливий. Подано результати дослідження колективів інклюзивних класів до та після впровадження тренінгової програми, спрямованої на формування психологічної готовності вчителів загальноосвітніх шкіл до інклюзивного навчання. Доведено залежність соціально-психологічного клімату класу від психологічної готовності вчителя до інклюзивного навчання.