ДИСФУНКЦІЇ СЕНСОРНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ У СТРУКТУРІ ДИЗОНТОГЕНЕЗУ ДІТЕЙ ІЗ ПЕРВИННИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВИ ТА МОВЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2023.45.09Keywords:
дитина з порушеннями мови та мовлення, сенсорна інтеграція, дисфункції сенсорної інтеграціїAbstract
Стаття присвячена проблемі дисфункцій сенсорної інтеграції у структурі дизонтогенезу дітей із порушеннями мови та мовлення первинного генезу. За результатами теоретичного аналізу досліджень у галузі логопедії та спеціальної психології, логопсихології зокрема, встановлено, що про різні дисфункції процесу обробки сенсорної інформації йдеться в наукових роботах, присвячених алалії, дизартрії, афазії. Означені симптоми розглядаються в структурі невербальної симптоматики мовленнєвих порушень і в контексті теорії сенсорної інтеграції у вітчизняних дослідженнях до сьогодні не представлені. Найчастіше явища слухової та оральної гіперреактивності, гіперакузії, тактильної гіпореактивності і труднощів стереогнозу розглядаються як феномени синдромів розладів психічної сфери, як вторинні у структурі дизонтогенезу цх дітей зокрема. Водночас, висновки зарубіжних вчених частіше зосереджені навколо характеристики дисфункції сенсорної інтеграції дітей із порушеннями мови та мовлення, як первинних чинників, які зумовлюють затримку розвитку механізмів становлення мовлення й спілкування, вербального праксису. Результати скринінгового дослідження стану сенсо-моторних функцій учнів початкової школи із мовленнєвими порушеннями засвідчив наявність у них різних симптомів дисфункцій сенсорної інтеграції у стані слухової, тактильної. пропріоцептивної і вестибулярної систем. Дані опитувальника “Сенсорний профіль” (В.Данн) підтвердив наявність дисфункцій різного ступеню і засвідчив перевагу сенсорного пошуку у цих дітей.