ТЕХНОЛОГІЯ ПРОВЕДЕННЯ ПСИХОДІАГНОСТИЧНОГО ОБСТЕЖЕННЯ В ПРАКТИЦІ ДІАГНОСТИКО- АНАЛІТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СПЕЦІАЛЬНОГО (КЛІНІЧНОГО) ПСИХОЛОГА В СФЕРІ ОСВІТИ
Keywords:
психодіагностика, психодіагностичне обстеження, психодіагностична технологія, діагностико-аналітична діяльність, спеціальний психолог, клінічний психологAbstract
У статті розглянуто проблему створення та використання технології проведення
психодіагностичного обстеження дитини в практиці діагностико-аналітичної діяльності спеціального
(клінічного) психолога в сфері освіти. Обґрунтовано значущість психологічної діагностики у сучасній інноваційній
освіті та зазначено, що основним завданням психологічної практики є забезпечення психологічного здоров’я
особистості в умовах соціокультурного середовища. Визначено, що психодіагнотичне обстеження є обов’язковим
етапом роботи психолога в сфері освіти та виховання і зазначено, що саме цей вид діяльності визначає
успішність інших – корекції, профілактики та прогнозу. Окреслено протиріччя в сучасних умовах розвитку
психологічної діагностики як основного напрямку роботи психолога в системі освіти. Визначено поняття
діагностичної технології, яка представляє собою послідовно викладену систему роботи з клієнтом, що дозволяє
психологу комплексно дослідити феномен, виявити специфічні особливості та причини порушень розвитку;
фактори, які негативно впливають на процес розвитку і призводять до різних варіантів дезадаптації та
формування типових форм проблемної поведінки. На основі аналізу психологічної літератури та з опорою на
практичний досвід запропоновано модель психодіагностичного обстеження дитини, яка може бути використана
як технологія діагностико-аналітичної діяльності спеціального (клінічного) психолога в сфері освіти, що
складається з трьох етапів: робота з запитом; власне діагностична робота – безпосередньо технології
об’єктивного дослідження (з використанням прийомів отримання, фіксування та обробки даних); робота з
відповіддю.