ФОРМУВАННЯ УМІННЯ ВИКОНУВАТИ СИНТАКСИЧНІ ТРАНСФОРМАЦІЇ РЕЧЕНЬ НА ПИСЬМІ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ІЗ ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ
Keywords:
діти молодшого шкільного віку, тяжкі порушення мовлення, методика, синтаксичні конструкції, складні синтаксичні трансформаціїAbstract
У статті окреслено проблему формування уміння виконувати складні синтаксичні трансформації речень на письмі у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення на уроках української мови та корекційних заняттях в загальноосвітній спеціальній школі для дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Підкреслено важливість своєчасного засвоєння молодшими школярами з тяжкими порушеннями мовлення граматичної будови мови, як важливої умови повноцінного мовленнєвого розвитку. Вказано, що головним показником рівня розвитку мовлення дітей є вміння будувати речення різної синтаксичної структури. З огляду на це, діти з тяжкими порушеннями мовлення повинні вміти використовувати різні граматичні одиниці – словосполучення та речення рідної мови. Представлено аналіз програмно-методичної та науково-теоретичної літератури. З’ясовано, що означена проблема є малорозробленою та актуальною. Розкрито мету, завдання, етапи та зміст спеціальної методики формування вміння виконувати синтаксичні трансформації речень у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення. Визначено основну форму організації, методи та прийоми навчання. Подана методика представлена системою навчальних і тренувальних вправ, завдань, ігор, відповідно до зазначених етапів навчання. Запропонована методика дозволить ефективно впливати на розвиток синтаксичної сторони мовлення дітей молодшого шкільного віку із тяжкими порушеннями мовлення в цілому.