ФОРМУВАННЯ ГРОМАДСЬКОЇ ДУМКИ ЯК ЧИННИК ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УСПІХУ В ІНФОРМАЦІЙНІЙ ВІЙНІ
Ключові слова:
державна політика, громадська думка, інформаційний простір, гібридна війна, інформаційна війнаАнотація
У статті розглядаються основні підходи до визначення поняття «громадська думка» з позиції характеру певного образу у свідомості людини. На базі концепцій громадської думки як раціонального процесу і соціального контролю характеризується процес формування громадської думки та виявляються його зовнішній і внутрішній виміри. Аналізуються запропоновані дослідниками класифікації етапів формування громадської думки, виявляються їхні недоліки та пропонуються відповідні доповнення. Наводиться і розкривається перелік прийомів забезпечення цього процесу. Акцентується увага на відсутності універсальних прийомів. Обґрунтовується теза щодо варіативності застосування тих чи інших інструментів формування громадської думки залежно від конкретного етапу цього процесу. Пояснюється важливість формування громадської думки з метою забезпечення легітимності реалізації державної політики у контексті успішного ведення інформаційної війни як внутрішньої, так і зовнішньої. Формування громадської думки розглядається як складний системний процес, який є невід’ємною частиною політичної сфери суспільства. За своєю суттю він може зумовлюватися як внутрішнім, так і зовнішнім протистоянням. Втім слід розуміти, що в абсолютних величинах громадська думка – це фікція, оскільки цілковита згода всіх індивідів у межах одного соціуму малоймовірна. Говорячи «громадська думка», перш за все варто мати на увазі позицію значної кількості соціальних груп (верств) або експертних середовищ (може мати місце спроба видати їхні погляди за громадську думку). Не зважаючи на ефемерність, громадська думка, як феномен суспільного життя, є вкрай важливою для формування внутрішньої та зовнішньої політики держави.