ТЕОРЕТИЧНІ ТА НОРМАТИВНІ АСПЕКТИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
Ключові слова:
інклюзивна освіта, нормативні документи, заклади дошкільної освіти, особливі освітні потреби, підготовка фахівцяАнотація
У статті зроблено теоретико-методологічний аналіз підготовки фахівця, корекційного педагога, до роботи
у формах інклюзивного навчання. Автор представила зміст нормативних документів, що регламентують
особливості впровадження інклюзивного навчання у систему освіти в Україні; визначила пріоритетні напрями
становлення фахівця з інклюзивної освіти на основі його педагогічного статусу асистента вихователя в закладі
дошкільної освіти. За результатами практичного досвіду автора статті, зазначено, що незважаючи на безліч
правових і адміністративних документів, які проголошують необхідність спеціальної підготовки педагогів у галузі
дошкільної освіти, корекційних педагогів не навчають вмінням та навичкам надавати консультації, створювати
індивідуальні навчальні програми, проводити корекційну роботу з дітьми дошкільного віку з особливими освітніми
потребами, здійснювати супервізію (підтримуючі психолого-педагогічні дії) для працівників закладу дошкільної
освіти, створювати умови для подолання системних тривог у батьків і родичів через організацію
психотерапевтичних практик. Автор зазначає, що формування компетентностей студентів, які включають
інклюзивні знання, вміння та навичка, саме в умовах спільного навчання та виховання дітей дошкільного віку
потребує структурних та змістових змін у навчальних планах, робочих програмах.
Розкрито невідповідність зазначених у офіційних документах, які формують інклюзивну освітню політику,
щодо цілей, організації, змісту підготовки фахівців з інклюзії і реального стану їх педагогічної праці в закладах
дошкільної освіти.